Telia adsl Bredband|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Telia adsl Bredband
baron_david
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 22, 2002 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja undrar bara en grej... hur kan telia skriva adsl bredband????
bredband är ju fiberoptik o adsl går på tele linan... bredband ska vara över 2.5mbit för att kallas bredband och adsl brukar oftast vara 0.5 mbit..... så nån om fattar lr e det ja som har fel???

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
212601
October 22, 2002 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja bredband skulle väl ha varit 2mbit 2,5mbit eller nåt sånt men det belv aldrig av... Tror det ska vara en fastförbindelse för att få kalls bredband men är inte än säker på det.

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
212607
October 22, 2002 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

baron_david wrote: Ja undrar bara en grej... hur kan telia skriva adsl bredband????
bredband är ju fiberoptik o adsl går på tele linan... bredband ska vara över 2.5mbit för att kallas bredband och adsl brukar oftast vara 0.5 mbit..... så nån om fattar lr e det ja som har fel???

Bredband i Sverige ska enligt rekomendationer från IT-kommissionen (tror jag det var) vara minst 2mbit. MEN det är bara rekomendationer inget tvång, så...

Tror nog inte att det finns ngt som säger att det måste gå på fiber.
Företagen gör ju som bekant som de vill så länge ingen lag tvingar dem!

Hittade förresten en länk här http://www.itkommissionen.se/bredband/ och http://www.itkommissionen.se/index.html men jag har inte orkat läsa ngt där än...

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
212608
October 22, 2002 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia ska snart höja sin bandbredd läste jag för ett tag sen.
Jag vet att det går att boosta upp Telia ADSL till i alla fall 2mbit men det måste göras i nån telestation eller liknande så man kan inte göra det själv.
Och det är inget du får utan vänner som jobbar med just det.

Och snälla...ingen ska komma och säga att det inte går....har vänner som har det så var bara tysta är ni snälla....:-)

Men det är ju inget som man kan få om man ber om det...hehe.
Själv har jag det inte...:-(...får sitta här med min sunkiga 0,5mbits-uppkoppling som suger skit.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
212612
October 22, 2002 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Sluta klaga... Här nere i södra sverige får fan ingen bredband! Norrland (enligt min definition "där det finns snö på vintrarana" dvs norr om skåne 😛 ..) verkar vara värsta bredbandplejset juh! Jag skulle vatt gla om jag kunde få adsl 0.5 mbit 😀 , men då ska de som redan har adsl börja klaga på att det går för sakta... 👿

baron_david
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
212618
October 22, 2002 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

öhh ifall du syftar på mig så kan jag säga så här att redan för 2-3 år sen när jag hörde om nyheten så började ja längta.... oh ja har inte fått adsl lr bredband än så..... up yours!!
ps kommuner e lama små ***********
ds

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
212619
October 22, 2002 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Åhh dom håller på o dra fiber här 😀 i norland eller iaf. Holmsund 2mil från Umeå, håla med 8000pers. Vi kommer då att ha 4 olika bredband, adsl telia mm (0,5mbit), adsl bostream (2,5mbit....jag), kabeltv (10mbit delat på en jävla massa folk mellan kanske 0,2 o 1,5mbit beroend på hur många som använder det just då) och nu fiber. Ligger nog lite i både att vi har mer bredband här uppe och att man blir santans tröt på 2,5mbit 😉

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
212633
October 22, 2002 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Men hallå TELIA var ju dom som ville sätte gränsen vid 2,5 mbit och nu är det dom själva som skriver att dom håller på med "Bredband" När dpm inte gör det

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
212659
October 22, 2002 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Nämn någon privatperson som kör med fiber till sitt bredband hemma?Det lär ju kosta skjortan och 50.
Nej, man behöver inte fiber för att ha bredband. Jag har 10 Mbit med en vanlig nätverkskabel med koppartrådar i.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
212661
October 22, 2002 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Telia ska snart höja sin bandbredd läste jag för ett tag sen.
Jag vet att det går att boosta upp Telia ADSL till i alla fall 2mbit men det måste göras i nån telestation eller liknande så man kan inte göra det själv.
Och det är inget du får utan vänner som jobbar med just det.

Och snälla...ingen ska komma och säga att det inte går....har vänner som har det så var bara tysta är ni snälla....:-)

Men det är ju inget som man kan få om man ber om det...hehe.
Själv har jag det inte...:-(...får sitta här med min sunkiga 0,5mbits-uppkoppling som suger skit.

DU tintin. Så dinna vänner sitter på telias adsl och använder 2mbit? men betalar för 0.5? låter grateee.
Nu har jag lokaliserat min närmaste "Adsl-stuga"/station. Det är ett par killar från telia som brukar jiddra där dagligen, man kanske kan be dom snällt så att de höjjer hastigheten? 🙄

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
212690
October 22, 2002 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe...känner du killarna?
Annars ska du nog inte fråga, men det går verkligen. Tyvärr har inte jag själv den kontakten så jag kan skaffa det men en kompis har en bror som fixat det till honom så han sitter där med snabb uppkoppling.

Anledningen till att de har strypt det till 0,5 mbit är ju för att det ska gå att ha till alla. De måste bygga ut det mer för att alla ska kunna få snabbare och det kostar nog mer än de får in. Antagligen därför de inte gör det. Eller bara så att de vill kunna uppgradera det efter ett tag så de ser ut att gå framåt i utvecklingen...hehe.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
212882
October 23, 2002 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Nämn någon privatperson som kör med fiber till sitt bredband hemma?Det lär ju kosta skjortan och 50.
Nej, man behöver inte fiber för att ha bredband. Jag har 10 Mbit med en vanlig nätverkskabel med koppartrådar i.

Fårlåt om jag har fel men du har fiber fram till "dörren". Tror inte koppar skulle klara 10mbit någon längre sträcka.....men är inte säker, är ingen nätverkstekniker 🙂

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
212968
October 23, 2002 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nepp. Jag har inte fiber fram till dörren. Vanliga TP kablar där också. De enda fiberkablar som finns är de som går mellan switcharna i de olika husen och sedan en som går till stamnätet. Såg nämligen när de installerade nätet. Dessutom ser man kablarna som går ut till lägenheterna. De är ihopbuntade TP kablar som delvis går i tjocka elrör. Man säger att en TP kabel inte bör vara längre än 100 meter. Ganska lång sträcka i ett vanligt bostadshus.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
212975
October 23, 2002 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Man säger att en TP kabel inte bör vara längre än 100 meter. Ganska lång sträcka i ett vanligt bostadshus.

En repeater löser det problemet.

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
213282
October 24, 2002 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Har BBB Fiberkapel eller har dom också TP?
Består en nätverkskapel an koppar eller fiber??

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
213300
October 24, 2002 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jontez wrote: Har BBB Fiberkapel eller har dom också TP?

rsastin har BBB och TP kabel till sin lägenhet. Men givetvis kör de fiber i sitt stamnät.

Nätverkskabel kan vara olika material, men om du syftar på vanligt CAT5 kabel så är det kopparledare i en sån och därför står den bara pall för 100 meter.

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
213343
October 25, 2002 - 4:49 am
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: [quote=Jontez]Har BBB Fiberkapel eller har dom också TP?

rsastin har BBB och TP kabel till sin lägenhet. Men givetvis kör de fiber i sitt stamnät.

Nätverkskabel kan vara olika material, men om du syftar på vanligt CAT5 kabel så är det kopparledare i en sån och därför står den bara pall för 100 meter.

Okey, tack! 😀

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
214995
October 31, 2002 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Nämn någon privatperson som kör med fiber till sitt bredband hemma?Det lär ju kosta skjortan och 50.

Saxade detta från http://www.brf-harrie.nu/html/.....dband.html

"Bredbandsinformation
Enligt uppgifter från Bredbandsbolaget kommer installationen att ske till sommaren. Det som nu är aktuellt är att fiberteknik kommer att användas ända in i samtliga lägenheter. Fibertekniken möjliggör dessutom att framtida tjänster i form av t ex strömmande video kan nyttjas fullt ut. Vi återkommer med ytterligare information då vi vet mer."

Fiber rätt in i lägenheten?? Javisst!! 😀

kakkos
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
215065
November 1, 2002 - 1:03 am
sp_Permalink sp_Print

För o svara "tjockhuvven" som "tycks veta"...
Enligt IT-kommisionen så gäller följande: För att få kallas BREDBAND, Skall leverantör "garantera" en överföringshastighet på 2.0 Mbit Upload och 2.0 Mbit Download. Så står det i deras skrivelse till regeringen och ÄR deras definition på bredband...
Själv har jag Telia och har bara med enkla medel justerat lite grejer i registret och har numera en hastighet på ca 120 kb/s DL och 75 kb/s UL.. och det tackar jag Telia för.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
215105
November 1, 2002 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte telia upptäcka att det finns ett kakko på deras nät som sitter och tankar i dubbla hastigheten och så skickar de lite varningar eller stänger av dig direkt. Eller har du kört länge med det?
Står det något om detta i Telias "regler" eller liknande (alltså om de förbjuder det eller något sånt)?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 50
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL