September 1, 2002
Tjo
Försöker installera Telia ADSL åt mina föräldrar men får det fan inte att fungera som jag vill.
FUNGERANDE UPPSÄTTNING
När jag kör Routern som Switch (WAN i en LAN-port) så hittar datorn IP-adress och internet fungerar.
EJ FUNGERANDE
1 - Dator direktansluten till modemet med MEDFÖLJANDE tp-kabel.
Hittar ingen IP-adress.
2 - Modem -> Router, hittar ingen IP-adress.
Någon som har ett tips eller 5? Det här är extremt irriterande.
jag körs jälvklart med det medföljande modemet från telia (nåpt zyxel) samt med ett Linksys WRT54GS.
Bildschema på vad som fungerar och inte fungerar: http://img86.imageshack.us/img.....obskr8.jpg
January 20, 2003
Hur länge väntade du med att koppla från enbart modem -> dator till modem -> router -> dator?
Låter som IP-adressen fortfarande är låst för datorn, eller mac-adressen för nätverkskortet i datorn.
Isåfall är det ett par lösningar som fungerar: 1. koppla ur allting i ca 30 minuter, sen kopplar du in hela köret igen.
2.Antagligen finns det en funktion som heter något med clone/copy mac-address i routern, använd det med enbart den datorn ikopplad som var ute på nätet tidigare.
3. Kör Start -> kör -> cmd -> IPCONFIG /all på den datorn som var ute på nätet, kopiera MAC-adressen manuellt och lägg in den på WAN sidan i routern.
2 Guest(s)