February 1, 2003
Mathias wrote: Anledning till att telia suger:
Var det ett räknefel där?
Vad jag kunde se på telias hemsida så är det 2.5 öre/mb och det gör 1000kr för 40Gb.
June 30, 2001
ando wrote: [quote=YemanCool]PS. Mathias, satt oxå och räknade på det där förut.. hade väll hamnat på 125.000kr för mina ca 500gig jag bränner i månaden.
Laddar du hem 500gig varje månad? Har väldigt svårt att tro det...
Inte svårt alls om man har 10 mbit. Jag har 1 mbit och tankar 50 i månaden.
July 1, 2003
Jahapp... då var det dax för en hata-telia-tråd igen då?!
Telia HAR problem med att kundanpassa sin verksamhet, men jag tycker de får ta onödigt mkt skit ibland.
Själv har jag både BBB (ethernet) och Telia (adsl). Det svider i plånboken med 320+375 kr i månaden i bredbandsavgifter, men det har ändå varit nödvändigt. BBB har gett mig den bandbredd jag behöver för tankning av stora filer, men haft stora brister vad gäller routing och virtuell närhet till andra nät. Detta har gjort Telias adsl överlägset vad gäller stabilitet i ping mot spelservrar i europa och övriga delar av världen.
BBB har dock bättrat sig och uppenbarligen arbetat hårt på att eliminera sina flaskhalsar och bryggor mot andra nät, vilket gjort att jag sedan en vecka tillbaka använder min BBB-lina även för online-spel. Detta har gjort min Telia adsl-lina överflödig, så den ska jag (med blandade känslor) nu säga upp.
Telia har fått mkt skit för deras låga bandbredd, men jag är trött på att man stirrar sig blind på bits/sec. Du har inte den minsta användning av gigabit-nät om du ska spela realtidsspel online, om den virtuella närheten i nätet är kass.
Min poäng är att jag kört med Telia ADSL i över 2 år, och varit väldigt nöjd. Det har fyllt mina behov så pass tillfredsställande att jag tyckt det varit värt 375 extra riksdaler i månaden att ha den kvar vid sidan av min 10 Mbits-lina från BBB.
Vissa (eller många?) må ha haft problem med telia genom tiderna, men jag har fått nog av alla "Felia suxorz... just because!"-trådar av personer som bara tror att gräset är grönare på andra sidan.
Mina 2 cent...
/ Svenne
February 7, 2003
Gueno wrote: [quote=oxiswoofer][quote=Gueno]Vill oxå ha BBB mer än Bostream av flera anledningar.
vilka e dom anledningarna?
Det skulle ta för lång tid att skriva dom här..
Hörru gueno Säger man A får man säga B kom igen nu 😀 . Jag står mellan BBB och BoneT(Bostream) men vet inte vilket jag ska välja. Med Bostream får jag antagligen 13 mbit alternativet. Säg nu några fördelar i alla fall.
January 6, 2003
Svennelito wrote: Jahapp... då var det dax för en hata-telia-tråd igen då?!
Telia HAR problem med att kundanpassa sin verksamhet, men jag tycker de får ta onödigt mkt skit ibland.
Själv har jag både BBB (ethernet) och Telia (adsl). Det svider i plånboken med 320+375 kr i månaden i bredbandsavgifter, men det har ändå varit nödvändigt. BBB har gett mig den bandbredd jag behöver för tankning av stora filer, men haft stora brister vad gäller routing och virtuell närhet till andra nät. Detta har gjort Telias adsl överlägset vad gäller stabilitet i ping mot spelservrar i europa och övriga delar av världen.
BBB har dock bättrat sig och uppenbarligen arbetat hårt på att eliminera sina flaskhalsar och bryggor mot andra nät, vilket gjort att jag sedan en vecka tillbaka använder min BBB-lina även för online-spel. Detta har gjort min Telia adsl-lina överflödig, så den ska jag (med blandade känslor) nu säga upp.
Telia har fått mkt skit för deras låga bandbredd, men jag är trött på att man stirrar sig blind på bits/sec. Du har inte den minsta användning av gigabit-nät om du ska spela realtidsspel online, om den virtuella närheten i nätet är kass.
Min poäng är att jag kört med Telia ADSL i över 2 år, och varit väldigt nöjd. Det har fyllt mina behov så pass tillfredsställande att jag tyckt det varit värt 375 extra riksdaler i månaden att ha den kvar vid sidan av min 10 Mbits-lina från BBB.Vissa (eller många?) må ha haft problem med telia genom tiderna, men jag har fått nog av alla "Felia suxorz... just because!"-trådar av personer som bara tror att gräset är grönare på andra sidan.
Mina 2 cent...
/ Svenne
Jag håller med dig till viss del.
Det är riktigt tråkigt att sitta och behöva vänta länge när man tankar hem något när man vet att man lätt skulle kunna komma upp i 1 mb/sek om man bara hade bandbredd till det. Men jag har bara haft problem med mitt Telia Adsl 1 gång och det var nu för någon vecka sen när hela deras nät gick ner, det tycker jag säger endel om hur pass bra service och tillförlitlighet telia verkligen har.
October 12, 2002
July 7, 2003
Jag har Bostream 2.5mbit och är väl rätt så nöjd, funkar bra att lira CS med och så. Men jag tycker det är iklart att jag sitter och tankar med max 300k/sec från t.ex. fragzone.se (och det är ändå det i princip snabbaste jag kan få). Tycker jag borde få snabbare med en 2.5 mbits lina. Körde ett TPtest och den visade den korrekta bandbredden (2.5mbit/768k/sec).
Ska det vara såhär eller är det nåt vajsing?
July 2, 2001
@JohanBozzBoy,
jaha? Och du vill?
@svennelito,
jag håller med dig. Har själv kört med Telia ADSL sedan -99 (Flexicom) och har upplevt att tekniken fungerat mycket bra. Stabil låg fördröjning, bra hastighet även utanför Telias nät etc.
Dock så har marknadssidan absolut ingen aning om verkligheten. Dom sitter på en guldprodukt och vet inte hur man ska kunna tjäna pengar på den. Så när de nya erbjudanden på Broadband2000 kom så bytte jag till BoStream (för att veckan efter läsa om BBB's kommande erbjudande :-/ )
Men mitt intryck av BBB är att de senaste 1,5-2 åren har det varit ruskigt stabilt och även bra peering mot omvärlden. Iallafall här i göteborg. Innan när man skulle lira mot polaren så gick ju trafiken upp till STHLM för att gå tillbaks till GBG. Nu är det bara några få hopp inom GBG. Men det är väl säkerligen en del lokala företeelser fortfarande.
April 3, 2003
Keen wrote: Jag har Bostream 2.5mbit och är väl rätt så nöjd, funkar bra att lira CS med och så. Men jag tycker det är iklart att jag sitter och tankar med max 300k/sec från t.ex. fragzone.se (och det är ändå det i princip snabbaste jag kan få). Tycker jag borde få snabbare med en 2.5 mbits lina. Körde ett TPtest och den visade den korrekta bandbredden (2.5mbit/768k/sec).
Ska det vara såhär eller är det nåt vajsing?
Jag tycker att du ska vara ganska nöjd om du tankar i 300kB/s eftersom 2,5Mbit/s är 312,5 kB/s
Räkna 2500000 / 8 så får du själv se :bok: :blink:
Hur du får 768 med TPtest kan jag inte svara på. Har aldrig prövat det själv tyvärr.
1 Guest(s)