Telia är ju bäst iallafall.|Page 2|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Telia är ju bäst iallafall.
gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
sp_UserOfflineSmall Offline
363366
July 2, 2003 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Mathias wrote: Anledning till att telia suger:

http://stormaz.servebeer.com/~......php?p=342

Var det ett räknefel där?
Vad jag kunde se på telias hemsida så är det 2.5 öre/mb och det gör 1000kr för 40Gb.

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
363585
July 3, 2003 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

YemanCool wrote: PS. Mathias, satt oxå och räknade på det där förut.. hade väll hamnat på 125.000kr för mina ca 500gig jag bränner i månaden.

Laddar du hem 500gig varje månad? Har väldigt svårt att tro det...

picks2
Member
Medlem
Forum Posts: 2211
363810
July 3, 2003 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: För oss som har Bredbandsbolaget kan verkligen vägra Telia.
Själv har jag gjort det. Kör både bredband och telefoni via Bredbandsbolaget.
Betalar inte ett öre mer till Telia.

du betalar väll för abonemanget.... Det är Telia som äger telefonnätet

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
363849
July 3, 2003 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ando wrote: [quote=YemanCool]PS. Mathias, satt oxå och räknade på det där förut.. hade väll hamnat på 125.000kr för mina ca 500gig jag bränner i månaden.

Laddar du hem 500gig varje månad? Har väldigt svårt att tro det...

Inte svårt alls om man har 10 mbit. Jag har 1 mbit och tankar 50 i månaden.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
363870
July 3, 2003 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: [quote=Gueno]Vill oxå ha BBB mer än Bostream av flera anledningar.

vilka e dom anledningarna?

Det skulle ta för lång tid att skriva dom här..

Svennelito
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
364256
July 4, 2003 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahapp... då var det dax för en hata-telia-tråd igen då?!

Telia HAR problem med att kundanpassa sin verksamhet, men jag tycker de får ta onödigt mkt skit ibland.

Själv har jag både BBB (ethernet) och Telia (adsl). Det svider i plånboken med 320+375 kr i månaden i bredbandsavgifter, men det har ändå varit nödvändigt. BBB har gett mig den bandbredd jag behöver för tankning av stora filer, men haft stora brister vad gäller routing och virtuell närhet till andra nät. Detta har gjort Telias adsl överlägset vad gäller stabilitet i ping mot spelservrar i europa och övriga delar av världen.

BBB har dock bättrat sig och uppenbarligen arbetat hårt på att eliminera sina flaskhalsar och bryggor mot andra nät, vilket gjort att jag sedan en vecka tillbaka använder min BBB-lina även för online-spel. Detta har gjort min Telia adsl-lina överflödig, så den ska jag (med blandade känslor) nu säga upp.

Telia har fått mkt skit för deras låga bandbredd, men jag är trött på att man stirrar sig blind på bits/sec. Du har inte den minsta användning av gigabit-nät om du ska spela realtidsspel online, om den virtuella närheten i nätet är kass.
Min poäng är att jag kört med Telia ADSL i över 2 år, och varit väldigt nöjd. Det har fyllt mina behov så pass tillfredsställande att jag tyckt det varit värt 375 extra riksdaler i månaden att ha den kvar vid sidan av min 10 Mbits-lina från BBB.

Vissa (eller många?) må ha haft problem med telia genom tiderna, men jag har fått nog av alla "Felia suxorz... just because!"-trådar av personer som bara tror att gräset är grönare på andra sidan.

Mina 2 cent...

/ Svenne

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
364370
July 4, 2003 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=oxiswoofer][quote=Gueno]Vill oxå ha BBB mer än Bostream av flera anledningar.

Försök iaf.

DoggY
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 151
367137
July 9, 2003 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=oxiswoofer][quote=Gueno]Vill oxå ha BBB mer än Bostream av flera anledningar.

Hörru gueno Säger man A får man säga B kom igen nu 😀 . Jag står mellan BBB och BoneT(Bostream) men vet inte vilket jag ska välja. Med Bostream får jag antagligen 13 mbit alternativet. Säg nu några fördelar i alla fall.

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
367360
July 10, 2003 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

Svennelito wrote: Jahapp... då var det dax för en hata-telia-tråd igen då?!

Telia HAR problem med att kundanpassa sin verksamhet, men jag tycker de får ta onödigt mkt skit ibland.

Själv har jag både BBB (ethernet) och Telia (adsl). Det svider i plånboken med 320+375 kr i månaden i bredbandsavgifter, men det har ändå varit nödvändigt. BBB har gett mig den bandbredd jag behöver för tankning av stora filer, men haft stora brister vad gäller routing och virtuell närhet till andra nät. Detta har gjort Telias adsl överlägset vad gäller stabilitet i ping mot spelservrar i europa och övriga delar av världen.

BBB har dock bättrat sig och uppenbarligen arbetat hårt på att eliminera sina flaskhalsar och bryggor mot andra nät, vilket gjort att jag sedan en vecka tillbaka använder min BBB-lina även för online-spel. Detta har gjort min Telia adsl-lina överflödig, så den ska jag (med blandade känslor) nu säga upp.

Telia har fått mkt skit för deras låga bandbredd, men jag är trött på att man stirrar sig blind på bits/sec. Du har inte den minsta användning av gigabit-nät om du ska spela realtidsspel online, om den virtuella närheten i nätet är kass.
Min poäng är att jag kört med Telia ADSL i över 2 år, och varit väldigt nöjd. Det har fyllt mina behov så pass tillfredsställande att jag tyckt det varit värt 375 extra riksdaler i månaden att ha den kvar vid sidan av min 10 Mbits-lina från BBB.

Vissa (eller många?) må ha haft problem med telia genom tiderna, men jag har fått nog av alla "Felia suxorz... just because!"-trådar av personer som bara tror att gräset är grönare på andra sidan.

Mina 2 cent...

/ Svenne

Jag håller med dig till viss del.
Det är riktigt tråkigt att sitta och behöva vänta länge när man tankar hem något när man vet att man lätt skulle kunna komma upp i 1 mb/sek om man bara hade bandbredd till det. Men jag har bara haft problem med mitt Telia Adsl 1 gång och det var nu för någon vecka sen när hela deras nät gick ner, det tycker jag säger endel om hur pass bra service och tillförlitlighet telia verkligen har.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
367793
July 10, 2003 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft Telia men har Bostream nu, tycker iofs Telia var stabilt oftast men det gick ju så seeeegt, blev till slut ett byte till Bostream 2.5mbit vilket jag tycker är mycket skönare med lite mer speed och fart 🙂

Johanbozzboy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
367986
July 11, 2003 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

Både BBB telejack och Bostream 26 telejack e okej, men båda är en typ ADSL eller VDSL.
man ska FIBEROPTIK :worshipp: stabilt mm, Banhof, Tiscali, Sunet :heart:

Keen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
368117
July 11, 2003 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har Bostream 2.5mbit och är väl rätt så nöjd, funkar bra att lira CS med och så. Men jag tycker det är iklart att jag sitter och tankar med max 300k/sec från t.ex. fragzone.se (och det är ändå det i princip snabbaste jag kan få). Tycker jag borde få snabbare med en 2.5 mbits lina. Körde ett TPtest och den visade den korrekta bandbredden (2.5mbit/768k/sec).
Ska det vara såhär eller är det nåt vajsing?

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
368119
July 11, 2003 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

@JohanBozzBoy,

jaha? Och du vill?

@svennelito,

jag håller med dig. Har själv kört med Telia ADSL sedan -99 (Flexicom) och har upplevt att tekniken fungerat mycket bra. Stabil låg fördröjning, bra hastighet även utanför Telias nät etc.

Dock så har marknadssidan absolut ingen aning om verkligheten. Dom sitter på en guldprodukt och vet inte hur man ska kunna tjäna pengar på den. Så när de nya erbjudanden på Broadband2000 kom så bytte jag till BoStream (för att veckan efter läsa om BBB's kommande erbjudande :-/ )

Men mitt intryck av BBB är att de senaste 1,5-2 åren har det varit ruskigt stabilt och även bra peering mot omvärlden. Iallafall här i göteborg. Innan när man skulle lira mot polaren så gick ju trafiken upp till STHLM för att gå tillbaks till GBG. Nu är det bara några få hopp inom GBG. Men det är väl säkerligen en del lokala företeelser fortfarande.

Azz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
368162
July 11, 2003 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Keen wrote: Jag har Bostream 2.5mbit och är väl rätt så nöjd, funkar bra att lira CS med och så. Men jag tycker det är iklart att jag sitter och tankar med max 300k/sec från t.ex. fragzone.se (och det är ändå det i princip snabbaste jag kan få). Tycker jag borde få snabbare med en 2.5 mbits lina. Körde ett TPtest och den visade den korrekta bandbredden (2.5mbit/768k/sec).
Ska det vara såhär eller är det nåt vajsing?

Jag tycker att du ska vara ganska nöjd om du tankar i 300kB/s eftersom 2,5Mbit/s är 312,5 kB/s

Räkna 2500000 / 8 så får du själv se :bok: :blink:

Hur du får 768 med TPtest kan jag inte svara på. Har aldrig prövat det själv tyvärr.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
368824
July 12, 2003 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: För oss som har Bredbandsbolaget kan verkligen vägra Telia.
Själv har jag gjort det. Kör både bredband och telefoni via Bredbandsbolaget.
Betalar inte ett öre mer till Telia.

Egentligen gör du ju det, eftersom Bredbandsbolaget hyr ledningarna av Skanova.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
368849
July 12, 2003 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

gamer wrote: [quote=Gueno][quote=oxiswoofer][quote=Gueno]Vill oxå ha BBB mer än Bostream av flera anledningar.

Försök iaf.

Emm... nä.. 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL