Telia bredband @ flera datorer?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Telia bredband @ flera datorer?
Nessos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
June 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 10, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Min flickvänn har en burk hemma sog sig, samt Telia bredband. Man får endast ett IP med telia. Om jag tar dit min burk så vill jag kunna ha båda Internet på båda datorer givetvis, så:

1) Måste jag ha en router, eller går det med swith eller hub också?
2) Hur gör jag sen? Gateway och sådant eller?

Hoppas någon förstår vad jag menar :cy:

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
819172
January 10, 2005 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Router blir lättast, en dlink 604 kostar några hundra.. klart inte världens bästa men den fungerar utärkt till hemmanätet

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
819173
January 10, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla dom klistrade trådarna i denna forumsdel innan du skriver en fråga.

Generell NätverksFAQ:
https://www.nordichardware.se/.....77891.html

Guide för Internet- och skrivardelning:
https://www.nordichardware.se/.....038;page=1

Övriga nätverksguider:
https://www.nordichardware.se/.....er/?type=3

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
819183
January 10, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

En router är att rekommendera, dock inte en Dlink 604a. Mycket problem med dem om man kollar lite i forumet. En billig Netgear eller 3Com skulle jag helt klart valt.

Ett annat alternativ är att du sätter i ett till nätverkskort i din flickväns dator och sedan kör Windows egna internetutdelning.

Det är just sånt med gateway och grejer en router och Windows internetutdelning fixar.

Men... Sitta vid datorn hos flickvännen!!?? Räcker inte det man sitter hemma? 😉

Nessos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
June 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
819242
January 10, 2005 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för hjälpen. Får fixa en router...

stormaz: Det är så att vi båda går i plugget. Det är en bra bit till henne från mig, så ibland åker jag direkt efter skolan till henne och är själv.

Har inget att göra då, så därför tar jag med min dator. Jag tycker nämligen inte om hennes dator 😛

Fenan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
December 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
819874
January 11, 2005 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
820910
January 12, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenan wrote: varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

D-Link som märke är det inget fel på.
Varför folk envisas med att köpa deras billiga skräpmodeller är ju en annan sak.

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
821426
January 13, 2005 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Fenan wrote: varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

Netgear är fan bottenskrap det med. Fyfan säger jag bara. Zonet klass på dem.

HP, 3Com, Cisco, Broadcom, är bra tillverkare. Även D-links lite dyrare switchar är det drag i. Alla "hemma" produkter brukar vara kassa.

Märken att undvika: Zonet, Netgear, D-link (deras billiga skitsaker), plus alla andra tillverkare med suspekta namn.

Detta är bara baserad på min erfarenhet. Men som sagt, jag har hört det från andra som också administrerar nätverk.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Fenan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
December 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
821543
January 13, 2005 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Fenan]varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

D-Link som märke är det inget fel på.
Varför folk envisas med att köpa deras billiga skräpmodeller är ju en annan sak.

hopp hopp, säg en bra D-link-router/accesspunkt då! (sry för att jag lånar tråden lite)

GeneSiS wrote: [quote=Fenan]varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

Netgear är fan bottenskrap det med. Fyfan säger jag bara. Zonet klass på dem.

min RP114 har funkat bra och funkar bra trots hög trafik från fler än en dator i nätverket. (jag drog TP-kabel i väggarna så vi slapp wlan)

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
821804
January 13, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenan wrote: [quote=Pojo][quote=Fenan]varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

D-Link som märke är det inget fel på.
Varför folk envisas med att köpa deras billiga skräpmodeller är ju en annan sak.

hopp hopp, säg en bra D-link-router/accesspunkt då! (sry för att jag lånar tråden lite)

GeneSiS wrote: [quote=Fenan]varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

Netgear är fan bottenskrap det med. Fyfan säger jag bara. Zonet klass på dem.

min RP114 har funkat bra och funkar bra trots hög trafik från fler än en dator i nätverket. (jag drog TP-kabel i väggarna så vi slapp wlan)

Jo, men testa att köra netgear switchar under lite riktigt belastning. Titt som tätt kan dem sluta svara helt.. Har väl erfarenhet av 5-10 olika netgear switchar. allt från hemma switchar till 48port Layer3 switchar. Det har fan varit strul med alla..

Jag kan inte rekommendera en bra d-link router, dock så har dem en bra AP, kommer dock inte ihåg vad det hette, tror det var nåt på DWL, men jag är inte säker, kanske började på AP också.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
821831
January 13, 2005 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenan wrote: [quote=Pojo][quote=Fenan]varför rekommenderar vi D-link egentligen? är de så jäkla mycket billigare än andra BRA märken? (som netgear)

D-Link som märke är det inget fel på.
Varför folk envisas med att köpa deras billiga skräpmodeller är ju en annan sak.

hopp hopp, säg en bra D-link-router/accesspunkt då! (sry för att jag lånar tråden lite)

Jag håller inte reda på vilka som är bra/dåliga.

Men du ska veta att D-Link varit med länge man bedömmer inte saker efter de skitprylarna som inte kostar pengar gjorda för de som inte vill betala.
Utan efter de riktiga grejer de gör.

Fenan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
December 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
821862
January 13, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

när du skriver "man", menar du "jag" då... alltså, att du inte tycker man ska bedömma en ett märke när dess budgetprodukter inte håller vad de lovar?

Cisco och 3com är märken som göra bra saker som kostar pengar och inte är budget.

Fenan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
December 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
821865
January 13, 2005 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

GeneSiS wrote: dock så har dem en bra AP, kommer dock inte ihåg vad det hette, tror det var nåt på DWL, men jag är inte säker, kanske började på AP också.

du skämtar va?

någon av dessa DWL är alltså bra... fett

DWL-1000AP+
DWL-120
DWL-120+
DWL-122
DWL-1700AP
DWL-1750
DWL-2000AP+
DWL-2100AP
DWL-50AT
DWL-510
DWL-520+
DWL-610
DWL-650+
DWL-7000AP
DWL-700AP
DWL-7100AP
DWL-810+
DWL-900AP+
DWL-905+
DWL-AG520
DWL-AG650
DWL-G120
DWL-G122
DWL-G520
DWL-G520+
DWL-G650
DWL-G650+
DWL-G730AP
DWL-G810
DWL-M60AT
DWL-P100
DWL-P50
DWL-R60AT

det hade jag nästan kunnat räkna ut...

det e som att säga... "du jag åt en god glass, men jag kommer inte ihåg vad den hette... GB.. något"

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
821914
January 13, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Fenan wrote: när du skriver "man", menar du "jag" då... alltså, att du inte tycker man ska bedömma en ett märke när dess budgetprodukter inte håller vad de lovar?

Cisco och 3com är märken som göra bra saker som kostar pengar och inte är budget.

man som i man (människa person eller hur fan man sägger det)

Cisco och 3com är märken som göra bra saker som kostar pengar och inte är budget.

D-Links produkter i samma prisklass fungerar säkert bra också.

Läs denna rad nu
Betalar man lite ska man kräva lite. Men detta verkar vanliga snåljopar missförståt och tror det är betalar man lite kräver man mera.

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
822148
January 14, 2005 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Tror det var +1000AP. Tack för att du tog dig tid att hosta upp alla varianter. Då slapp jag, hehe.

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
822667
January 14, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man nu jobbar som IT snubbe på ett företag och bara driftar ett nätverk så är det ju ingen fara att börja ösa beröm över t.ex. D-Link. Men om man däremot jobbar som återförsäljare och säljer hela sortimentet kan det vara svårare att tycka om D-Link eftersom man vill kunna sälja och rekomendera hela sortimentet. Fast man måste, som några har påpekat göra skillnad på hemmaprodukter och företagsprodukter. D-Links hemmaprodukter är skit, det kan vi alla vara överens om. Sen skulle jag gissa på att 3Com, Zyxel och Netgear har ungefär samma felprocent.

Om man nu ska gå över till lite mer avancerade switchar som det ställs högre krav på så måste jag faktiskt erkänna att jag inte tycker Netgear är bäst. Jag tycker inte heller D-Link är bäst. Det märket som jag tycker är helt överlägset när det gäller lite dyrare switchar är HP. De har dessutom helt underbar service. För två veckor sen gick en HP switch sönder på ett ställe som jag servade nätet på. Det är ju ett krav att man skall få dit en switch dagen efter, fast nu hade inte HP någon på lager här i Sverige. Så den kom efter två dagar. Då ringer HP och ber om ursäkt, en sådan sak tycker jag är värt mycket. Dessutom är HP prissvärda och de går inte sönder eller hänger sig så ofta. Priset spelar faktiskt en mycket stor roll om man även skall sälja grejerna till företagen som skall ha dem. För de som håller i pengarna på företagen kollar bara på fakturan.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
823293
January 15, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Om man nu jobbar som IT snubbe på ett företag och bara driftar ett nätverk så är det ju ingen fara att börja ösa beröm över t.ex. D-Link. Men om man däremot jobbar som återförsäljare och säljer hela sortimentet kan det vara svårare att tycka om D-Link eftersom man vill kunna sälja och rekomendera hela sortimentet. Fast man måste, som några har påpekat göra skillnad på hemmaprodukter och företagsprodukter. D-Links hemmaprodukter är skit, det kan vi alla vara överens om. Sen skulle jag gissa på att 3Com, Zyxel och Netgear har ungefär samma felprocent.

Om man nu ska gå över till lite mer avancerade switchar som det ställs högre krav på så måste jag faktiskt erkänna att jag inte tycker Netgear är bäst. Jag tycker inte heller D-Link är bäst. Det märket som jag tycker är helt överlägset när det gäller lite dyrare switchar är HP. De har dessutom helt underbar service. För två veckor sen gick en HP switch sönder på ett ställe som jag servade nätet på. Det är ju ett krav att man skall få dit en switch dagen efter, fast nu hade inte HP någon på lager här i Sverige. Så den kom efter två dagar. Då ringer HP och ber om ursäkt, en sådan sak tycker jag är värt mycket. Dessutom är HP prissvärda och de går inte sönder eller hänger sig så ofta. Priset spelar faktiskt en mycket stor roll om man även skall sälja grejerna till företagen som skall ha dem. För de som håller i pengarna på företagen kollar bara på fakturan.

Att du gillar hp stöds väl inte extra mycket av denna tidiga händelse.
Sen är det ju en fråga om pengar också när man får nästa då den går sönder. Inte några 500 spänn saker.

Vill man ha det jätte snabbt så har man själv egna på lager. Då kan de installeras på en timme ungefär.

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
823327
January 15, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

D-link eller Netgear skulle jag rekomendera.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
823771
January 16, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=stormaz]Om man nu jobbar som IT snubbe på ett företag och bara driftar ett nätverk så är det ju ingen fara att börja ösa beröm över t.ex. D-Link. Men om man däremot jobbar som återförsäljare och säljer hela sortimentet kan det vara svårare att tycka om D-Link eftersom man vill kunna sälja och rekomendera hela sortimentet. Fast man måste, som några har påpekat göra skillnad på hemmaprodukter och företagsprodukter. D-Links hemmaprodukter är skit, det kan vi alla vara överens om. Sen skulle jag gissa på att 3Com, Zyxel och Netgear har ungefär samma felprocent.

Om man nu ska gå över till lite mer avancerade switchar som det ställs högre krav på så måste jag faktiskt erkänna att jag inte tycker Netgear är bäst. Jag tycker inte heller D-Link är bäst. Det märket som jag tycker är helt överlägset när det gäller lite dyrare switchar är HP. De har dessutom helt underbar service. För två veckor sen gick en HP switch sönder på ett ställe som jag servade nätet på. Det är ju ett krav att man skall få dit en switch dagen efter, fast nu hade inte HP någon på lager här i Sverige. Så den kom efter två dagar. Då ringer HP och ber om ursäkt, en sådan sak tycker jag är värt mycket. Dessutom är HP prissvärda och de går inte sönder eller hänger sig så ofta. Priset spelar faktiskt en mycket stor roll om man även skall sälja grejerna till företagen som skall ha dem. För de som håller i pengarna på företagen kollar bara på fakturan.

Att du gillar hp stöds väl inte extra mycket av denna tidiga händelse.
Sen är det ju en fråga om pengar också när man får nästa då den går sönder. Inte några 500 spänn saker.

Vill man ha det jätte snabbt så har man själv egna på lager. Då kan de installeras på en timme ungefär.

Kan tyvärr inte ha ett lager. Då vi skulle få ha runt 100 stycken olika produkter. Så är det när man jobbar mot många olika företag. Annars är det ju vettigt att ha några switchar i reserv som man kan peta dit under tiden.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
823873
January 16, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote:
Kan tyvärr inte ha ett lager. Då vi skulle få ha runt 100 stycken olika produkter. Så är det när man jobbar mot många olika företag. Annars är det ju vettigt att ha några switchar i reserv som man kan peta dit under tiden.

Menade att ett företag kan ha en i reserv.
exempel de har fem switchar av typen X de har då en reserv så kan de snabbt fixa problemet.

Sen behöver man inte ha alla modeller utan man har en bra som man kan slänga in snabbt bara.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL