Telia har begränsat mitt internet|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Telia har begränsat mitt internet
pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 262
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 9, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Ja jag fick ett meddelande om att denna dator sprider ut virus och/eller spam. Efter att jag fick det tog det 3min innan jag körde ett antivirusprogram på båda datorerna (Panda anti-virus). Vad jag undrar är om det krävs mycket mer i form av att checka sina datorer eller om detta räcker. Sen undrar jag även hur länge det tar för telia att ta bort begränsningen efter att jag skickat det formulär som de ber om.

Jag är faktiskt granne med Plupp..

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
742324
October 9, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

det brukar ta ett par dar

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
742326
October 9, 2004 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

mwn jobbigt 🙁 så var dom ju också tvungen att göra det på en fredag.. ! Just schysst att dom begränsar det under helgen.. !

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
742342
October 9, 2004 - 10:34 am
sp_Permalink sp_Print

Man får ju skylla sig själv om man har massa sånt skit på datorn och inte håller den ren.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
742343
sp_Permalink sp_Print

Men du skulle ha skyddat/rensat datorerna innan då. Det är ju för att "rädda" nätet som de gör det.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
742345
sp_Permalink sp_Print

dom gör ju helt rätt. såna som du som borde gå kurs innan du får internet. kan du inte hålla dig uppdaterad från windows update och med brandväggar får du fan skylla dig själv.

Telia gör helt rätt.

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
742350
October 9, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Varför all dena negativitet?

Klart som fan att jag kör anti-virus program då och då ca en gång i veckan men detta verkar ju inte vara tillräckligt tydligen ?

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
742374
October 9, 2004 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

pewe` wrote: Varför all dena negativitet?

Klart som fan att jag kör anti-virus program då och då ca en gång i veckan men detta verkar ju inte vara tillräckligt tydligen ?

Det kan låta negativt men spam- och virus-problem har vuxit sig jättestora proportioner och de som skrivit i tråden vill nog mer säga "Som man bäddar..." mer än att hacka ner på dig.

Det måste kännas rätt surt att få sin internetuppkoppling begränsad sådär, men det är nog Telias enda alternativ eftersom de inte själva kan gå hem och rensa din dator fri från virus o.s.v..

Du får väl ringa till 90200 och försöka prata med dem så de förstår att de kan lyfta bandbreddsbegränsningen eller vad det nu är dom gjort.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
742380
October 9, 2004 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Undrar varför dom begränsar internet, om det är som straff eller vad. För det begränsar ju absolut inte spridningen av virus, om det är det dom vill.

Säg att du har 2mbit och telia stryper till 128kbit, jag har aldrig hört talas om ett virus som inte kan spridas med minskad effekt på bandbredder under t.ex. 2mbit.
Vanligaste virusen sprids ju via mail och mail har man ju trots begränsningen. Andra virus som sprids på annat sätt tvivlar jag tar mer bandbredd än att dom kan spridas på 56k t.ex.

Stämmer det, att det är Telias mening att förhindra begränsning eller är det rent straff för att man inte viruskollat?

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
742383
October 9, 2004 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: Undrar varför dom begränsar internet, om det är som straff eller vad. För det begränsar ju absolut inte spridningen av virus, om det är det dom vill.

Säg att du har 2mbit och telia stryper till 128kbit, jag har aldrig hört talas om ett virus som inte kan spridas med minskad effekt på bandbredder under t.ex. 2mbit.
Vanligaste virusen sprids ju via mail och mail har man ju trots begränsningen. Andra virus som sprids på annat sätt tvivlar jag tar mer bandbredd än att dom kan spridas på 56k t.ex.

Stämmer det, att det är Telias mening att förhindra begränsning eller är det rent straff för att man inte viruskollat?

Ja de kan sprida sig på mindre men de tar väl vad de kommer över så har du snabbare sprids det snabbare.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
742395
October 9, 2004 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Och sen så snor inte virusen lika mycket bandbredd från telias routers och switchar och accesspunkter.

Nessos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
742404
October 9, 2004 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Är det bara (skit)Telia som gör detta?

Jag har haft BBB-fiver i fyra år nu typ. Har aldrig haft problem. Aldrig, aldrig och åter aldrig!

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
742405
October 9, 2004 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=pewe`]Varför all dena negativitet?

Det kan låta negativt men spam- och virus-problem har vuxit sig jättestora proportioner och de som skrivit i tråden vill nog mer säga "Som man bäddar..." mer än att hacka ner på dig.

Det måste kännas rätt surt att få sin internetuppkoppling begränsad sådär, men det är nog Telias enda alternativ eftersom de inte själva kan gå hem och rensa din dator fri från virus o.s.v..

Du får väl ringa till 90200 och försöka prata med dem så de förstår att de kan lyfta bandbreddsbegränsningen eller vad det nu är dom gjort.

Förstår att dom inte vill hacka ner på mig men var inte riktigt på humör för sådana kommentarer ber om ursäkt för det jag skrev.

Men tycker ändå att telia borde gått ut med en varning "Om du inte genast åtgärdar blahablaha så kommer vi vara tvungna att begränsa" Det lustiga är att mitt internet fortfarande är lika snabbt. Enda skillnaden är att jag inte kan ansluta till andra program te.x. Mirc, Ventrilo, Diverse pokerprogram (går det att kalra sig utan dom?). Har iallafall rensat datorn och hoppas att telia kan häva begränsningen snart. I värsta fall får jag väl helt enkelt ta och formatera datorn.

[Edit] "Utdrag ur telias sida jag kommer till."
Vi vill självklart hjälpa dig att lösa det här problemet, och därför har vi valt att tillfälligt ändra egenskaperna för ditt Internetkonto. På det här viset har du fortfarande möjlighet att surfa till de flesta webbsidor, och du kan även göra dina bankärenden som vanligt via nätet. (Rent tekniskt är det så att port 80 och 443 fungerar som tidigare.) [/Edit]

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
742422
October 9, 2004 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: Undrar varför dom begränsar internet, om det är som straff eller vad. För det begränsar ju absolut inte spridningen av virus, om det är det dom vill.

Alltså, de begränsar inte hastigeheten utan de låser alla portar förutom 80 och 443.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
742430
October 9, 2004 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: [quote=jarlen]Undrar varför dom begränsar internet, om det är som straff eller vad. För det begränsar ju absolut inte spridningen av virus, om det är det dom vill.

Alltså, de begränsar inte hastigeheten utan de låser alla portar förutom 80 och 443.

okej, det låter mer förnuftigt =)

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
742432
October 9, 2004 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nessos wrote: Är det bara (skit)Telia som gör detta?

Jag har haft BBB-fiver i fyra år nu typ. Har aldrig haft problem. Aldrig, aldrig och åter aldrig!

Är inte bara telia som gör detta. Jag tycker det är bra att de stryper för att förhindra spridning av virus. Dock så skulle de ju kunna skicka ut något varningsbrev att om man inte gör något åt det så kommer det strypas om 3 dagar eller nått.

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
742444
October 9, 2004 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

exakt min åsikt stormaz.. Men för min del så satt jag och lirade poker just också helt plötsligt åkte jag ur programmet.. risken är att jag förlorat en stor del av min Bankroll pga av detta.. 😐

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
742448
October 9, 2004 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

pewe` wrote: Varför all dena negativitet?

Öhhh, nej, det gör det verkligen inte!
Köp en router med brandvägg, och kör sedan antivirus prg samt Adaware!
Dessutom så hoppas jag att du dessutom kör windowsupdate samt installerar uppdateringarna!

pewe`
Kommer du hit ofta?
Medlem
742457
October 9, 2004 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Har router med brandvägg.. Check..

Scannar med ad-aware oftare än jag använder anti-virus.. Check

Kör windwsupdate så ofta jag kan.. Check..

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
742458
October 9, 2004 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

En polare öppnade brandväggen några timmar och några dagar senare så fick han ett sånt brev också 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL