January 22, 2002
Hej!
Sitter och funderar på att byta bredbandsleverantör då min nuvarande sugiga lina har driftavbrott stup i kvarten och jag börjar tröttna på det.
Till saken hör att jag sedan tidigare har ett ADSL-modem då jag hadde en Telia lina där jag bodde tidigare. Sitter nu och kollar runt bland leverantörerna som finns här i Halmstad och har fastnat för Bostreams 0,5Mbit ADSL då det är förhållandevis billigt och jag har rätt så god erfarenheter av dem sedan tidigare.
Men till skillnad från Telia så använder ju inte Bostrem inte sig (vad jag vet) av någon loginsida så som telia gör. När man tittar på Bostreams hemsida skriver de även att de modem som levereras tillsammans med abbonemanget är en Gateway.
Min fråga är därför, kan jag använda mitt gamla modem på denna lina? Känns ju som om det borde gå, nån som vet?
September 26, 2003
Hej!
Du kan inte använda det på deras 2.5Mbit/s tjänst Xstream utan bara på den tjänst som du funderat på nämligen iStream 0.5Mbit/s.
Telia använder sig som du vet av en Loginsida. Bostream däremot har ett helt loginfritt förfarande om man beställer deras tjänst tillsammans med det modem som de tillhandahåller dvs Alcatel SpeedTouch 510 samt SpeedTouch 510v4 . Om man vill ansluta till tjänsten med andra modem så måste man skaffa en PPPoE klient för inloggningen. Med hjälp av den så loggar man in och ut med en knapp. Lyckligtvis så finns redan PPPoE (Point To Point Protocol over Internet)inbyggt i XP. Hur du ställer in den kan du läsa om här som är en site om PPPoE:
March 15, 2002
Zap wrote: Right, nej som sagt är det ju altså deras 0,5Mbit tjänst jag ska skaffa. Att inte det gamla modemet skulle funka på 2,5Mbit tjänsten misstänkte jag redan då detta väl är VDSL teknik.
Jag tackar så mycket för information ska fundera vidare på hur jag ska göra.
Ne vdsl är det inte utan det är adsl men en annan standard..
September 26, 2003
Zap wrote: Right, nej som sagt är det ju altså deras 0,5Mbit tjänst jag ska skaffa. Att inte det gamla modemet skulle funka på 2,5Mbit tjänsten misstänkte jag redan då detta väl är VDSL teknik.
Jag tackar så mycket för information ska fundera vidare på hur jag ska göra.
Hej!
Deras Xstream tjänst är också ADSL bara att det är en annan plattform som kräver specialmodem. Det kallas för Orckit plattformen och kräver Orckit modem. När det gäller den tjänst som du funderar på dvs iStream så fungerar den för dig helt utan problem med det modm som du har idag samt därför att du har Windows XP vilket redan har en PPPoE klient inbyggd redan så det behöver du ej skaffa. Det är således inga problem för dig att skaff iStream.
1 Guest(s)