Telia ökar uploaden!|Page 3|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Telia ökar uploaden!
jolo
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
October 4, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1083213
October 4, 2006 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

använde ett d-link dsl-300t och fick 24mbit häromdagen. När jag såg denna artikel om höjd upload från telia så kom jag på att det ju finns en firmware för 24 mbit till mitt modem. 24mbit funkade uppenbarligen utan den men jag tänkte att om jag uppgraderar så kanske jag får 2,5 i upload? varför inte.

När jag sedan uppgraderat så var min upload likadan som tidigare, men min download begränsades till 8mbit! wtf? Denna firmware-uppgradering gick inte att nedgraderavad som grädde på moset så vad jag gjorde var att jag handlade ett ZyXEL Prestige 660H Tripel Play. Jag har nyligen kopplat in det och downloaden är förbättrad medan uploaden FORTFARANDE är kring 90k. But Why?

BSDjake
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
October 5, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1083250
October 5, 2006 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

my GOD, varför användar man Felia?

Jag kör BBB 12/6 då de är max på mina telekablar och upc 24/8 på kabelmodemet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Docsis
check it^ 100/10 eller 100/100 kommer till kabelmodemen inom kort.

koSmiQ
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
September 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1083264
October 5, 2006 - 5:45 am
sp_Permalink sp_Print

Den hastighet du får ut är beroende av:
Avstånd till stationen.
Kvalitet på ledningar mellan telestationen och din bostad.
Om du har seriekopplade jack får du bättre hastighet än vid andra kopplingar.
Förlängningssladd mellan din splitterdosa och modemet kommer även det att drastiskt sänka din hastighet.

Det är vanliga saker, utöver det så kan trådlös telefon, halvkass splitter, fel splitter, fel jack, parallellkoppling även de ge en betydligt lägre hastighet.

Tillbaka till ämnet dock, hoppas att telia släpper på hastigheten snart... 😀
Pratade med deras kundtjänst under gårdagen och hon jag pratade med hade inget exakt datum då allt ska uppgraderas till det..

Edit:

my GOD, varför användar man Felia?

Jag kör BBB 12/6 då de är max på mina telekablar och upc 24/8 på kabelmodemet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Docsis
check it^ 100/10 eller 100/100 kommer till kabelmodemen inom kort.

Kan det bero på att du i din station har utbyggt för VDSL utöver ADSL tekniken vilket långt ifrån alla har? Det kan jag tala om för dig att det absolut beror på detta och för dig kanske det inte är någon stor nyhet men för övriga som kan ha maximalt ADSL2+ kompatibel teknik är det otroligt välkommet.

BBB är nästan den enda operatör i sverige som byggt ut med VDSL, de gjorde detta under en väldigt kort period och bygger överhuvudtaget inte ut för VDSL längre. Så i de stationer det finns så kan man skatta sig lycklig om man får det.
BTW teoretisk max för VDSL är 12/9 eller 52/1. Så du verkar inte synka helt ok, kolla avstånd, första jack, kablar osv så kanske du kan klämma ur lite mer effektiv upload från din tjänst.

Vidare vad gäller kabelmodem och ökad hastighet... Bara för att en standard snart är satt betyder aldrig att den snart kommer till en marknad nära dig. Som alltid annars är tekniken troligen otroligt dyr vid lansering, innehåller buggar och problem som kommer rensas bort succesivt så det kan lika gärna ta ett par år innan tekniken egentligen tar sig någonstans. Då är ändå nästa version på gång.

@Jolo
Problemet med D-Links modem (särskilt de äldre) är att de stödjer 24mbit, bara inte via ADSL2+ standarden utan via en annan typ av signal via ADSL nätet som i stort sett inga svenska operatörer någonsin aktiverar då den är rätt kass för att vara ärlig. Har man D-Link DSL300T t.ex. så är det bättre att bara köpa ett nytt modem.
Faktum är att alldeles för många av D-Links modem säger att de har stöd för 24mbit genom en uppgradering, vilket de teoretiskt har men i stort sett aldrig praktiskt. Om man inte köper något av de få som har riktigt stöd för ADSL2+ då.

OXYD
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
July 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1083270
October 5, 2006 - 6:25 am
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=OXYD]Det har tagit alldeles för lång tid att få till max upp hastighet på ADSL2+ för Telia. Det har testats hur länge som helst. Men en del av det kan nog stå för att Zyxel har haft mkt problem med sina modem och för att få till bra stabil mjukvara. Samma när Zyxel skulle fixa mjukvara för ADSL 2+. Tog evigheter för dem att få det stabilt så de kunde släppas publikt.

Varför byter dom inte leverantör av modem då?

Det var ett val som valdes i början. Man vill kanske inte ha flera leverantörer av modem. Lättare att ha support för 1 modem. Men varför man valde zyxel har jag ingen aning om. Är nog många parametrar man tagit hänsyn till.

VDSL byggde Bostream och Telia med ett tag men det lades ner. För dyrt, dålig täckning.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1083293
October 5, 2006 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

Har inte haft några negativa stunder med mitt Zyxel. Bra mycket bättre än mitt gamla Alcatel jag hade när jag hade 0,5. Zyxel har aldrig krånglat för mig iaf.

Zeppan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 80
Member Since:
February 9, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1083309
October 5, 2006 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Kan någon bekräfta att de fått 2.5mb upload än??????

EDIT::

Hastighetshöjningen blir inte klar förens 9 oktober enligt supporten.. de verkar gå från område till område o uppgradera från

Annex A till Annex M!

Så jag blev lovad 2.5 den 9e oktober

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1083541
October 6, 2006 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

koSmiQ wrote:
*BABBEL* *BABBEL* *LÖGNER*
BTW teoretisk max för VDSL är 12/9 eller 52/1.
*BABBEL* *BABBEL* *LÖGNER*

VDSL klarar av att leverera 52/52 under goda förhållanden. Både teoretiskt och praktiskt.

OXYD
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
July 23, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1083545
October 6, 2006 - 4:20 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=koSmiQ] *BABBEL* *BABBEL* *LÖGNER*
BTW teoretisk max för VDSL är 12/9 eller 52/1.
*BABBEL* *BABBEL* *LÖGNER*

VDSL klarar av att leverera 52/52 under goda förhållanden. Både teoretiskt och praktiskt.

HEHE nu skall du inte vara sådan. Sist jag kollade var VDSL Asymetrisk 52/x

VDSL (Very High-Data-Rate Digital Subscriber Line) VDSL is basically ADSL at much higher data rates. It is asymmetric and, thus, has a higher downstream rate than upstream rate. The upstream rates are from 1.5 Mbits/sec to 2.3 Mbits/sec. The downstream rates and distances are listed in the following table. VDSL is seen as a way to provide very high-speed access for streaming video, combined data and video, video-conferencing, data distribution in campus environments, and the support of multiple connections within apartment buildings.
Downstream Rate
Downstream Distance

12.96 Mbits/sec
1.4 km (4,500 ft.)

25.82 Mbits/sec
0.9 km (3,000 ft.)

51.84 Mbits/sec
0.3 km (1,000 ft.)

koSmiQ
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
September 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1083648
October 6, 2006 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=koSmiQ] *BABBEL* *BABBEL* *LÖGNER*
BTW teoretisk max för VDSL är 12/9 eller 52/1.
*BABBEL* *BABBEL* *LÖGNER*

VDSL klarar av att leverera 52/52 under goda förhållanden. Både teoretiskt och praktiskt.

Så du beskyller mig för att vara en lögnare? Lilla du vad sägs om att du lär dig fakta innan du kommer här och kallar folk för lögnare. Ok få se nu, jag har en bra ide, varför ringer du inte 0775 75 75 75 för att komma till Glocalnet tekniska ADSL support och frågar efter Tor så kan vi pratas vid? Duger inte det så vete tusan.

Sist jag kollade så var ADSL samt VDSL inte full duplex och asymmetrisk. Vad gäller 52/52 så är det en möjglighet med framtida VDSL2+ tekniken som är under utveckling.

Vill du fortsätta kalla mig lögnare och okunnig så kan du lika gärna tycka det. Jag har utbildning inom området i fråga, jobbar med det dagligen och är säker på vad jag gör.

26/26mbit är dock en möjlighet om man bor inom 300m från stationen, dock så vill jag se vilken leverantör som erbjuder dig den hastigheten.

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
July 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1083856
October 7, 2006 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Det bör tilläggas att TELIA har börjat uppdatera stationerna, officielt nu på måndag 🙂
Man alla stationer uppgraderas ju inte på 1 dag o de beräknar att vara färdiga runt nyår.

Så en del får alltså hålla sig ett tag till ser det ut som.

/Homie

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1083860
October 7, 2006 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

tur att jag sade upp mitt BBB adsl såfort det började strula men får kanske stå ut med skiten till slutet av november om telia inte lyckas koppla bort dom på något sätt före det. Har deras s.k 24/1 , för mig 6/1 och något skit har hänt sedan Telenor tagit över, den 20ms sämre pingen än telia användare har för mig blivit ännu värre, på spelservrar ute i vissa ställen i europa pingar jag 60-80ms sämre än andra med telia/comhem dvs samma pingtider som man får till USA.

VDSL är bara ett alternativ för hus/byggnader som man har dragit fiber till och slippa kostnaden att dra in
nya kablar till varje lägenhet / bostad så kan man ta den korta sista biten under 300 meter med VDSL.
dvs tekniken kommer inte konkurrera med ADSL för uppkopplingen till stationen.

tänkte först välja comhem eftersom de hade 100mb eller docsis 3.0 på gång men eftersom det rann ut i sanden och de satsar på att bli en lågpris ISP så kvarstår nog bara adsl från Telia tills fastigheten blir stadsnätsansluten.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1083882
October 7, 2006 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe rätt schyst av Felia att höja från 1 -> 2.5 fan att inte BBB också kan göra det ! :E

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1084240
October 8, 2006 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån som har ringt till BBB supporten och frågat om inte de skall höja uploaden också??

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1084274
October 9, 2006 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Ökar de på befintliga uppkopplingar eller blir man tvungen att uppgradera..

Som ni vet vid det här laget så kanske Telia blir privatägt.. Då skiter väll sig ALLT 🙂

Avatar
Nasra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
Member Since:
February 27, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1084417
October 9, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Snacka med telias support idag och dem sa att dem ska uppgradera stationerna ända ut till december så det finns inget daturm när det kommer just till din station för att få högre upload.

Jag tänker avvakta litegrann och se vad som händer, kör just nu bbb och funderar starkt att byta till telia.

Kan någon fixa nån länk till den silvriga zyxell modellen som är förbered med adsl2+ eller posta nån länk.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1084446
October 9, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.support.zyxel.se/Pr.....481.0.html

För nån vecka sedan tecknade jag även digital-TV genom Telias bredband och då sa de att jag också skulle få ett gratis modem utan extra kostnad. När jag fått paketet med nya mottagaren hittade jag inget modem och ringde upp support och bad dem att skicka ett då jag blev lovad det.

Idag damp en lapp ner i brevlådan med en avi och jag gick och hämtade ut paketen. Gissa vad som låg i lådan. Jo ett silvermodem 😀

Så nu har jag ett helt nytt och fint silvermodem inkopplat.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

mabraham
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
October 10, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1084481
October 10, 2006 - 5:46 am
sp_Permalink sp_Print

Synd att du inte får någon högre uppladdningshastighet med Digital-TV...

http://www.telia.se/privat/lin.....-101085#30

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1084515
October 10, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

huh?

vad pratar du om?

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

mabraham
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
October 10, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1084525
October 10, 2006 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Läs sista FAQ:en. Där står att högre upload inte kommer fungera för folk med Digital-TV-abonnemang genom Telia.

steve72
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
October 4, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1084527
October 10, 2006 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Ni som fått högre fart kan väl skriva vilken stad/station ni är kopplade till.

Telia verkar ju inte ha nån lista över när stationer blir uppgraderade.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL