Telia Smart?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Telia Smart?
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
August 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 28, 2012 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att byta bort mitt Glocalnet till Telia då jag haft massa strul med min uppkoppling på senare tid.
Men det jag vill ha lite info om är det där Telia Smart för 29kr, måste man absolut ha det då det inte verkar gå att välja bort?
Kommer det funka med annan hårdvara, vill ha ett eget modem och router (open-wrt) och inte Telias produkt.

Någon som vet?

Har försökt leta lite i Telias egna forum och det jag kunnat läsa mig till där att man måste det.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
March 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1286271
December 29, 2012 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson;1286390 wrote: Funderar på att byta bort mitt Glocalnet till Telia då jag haft massa strul med min uppkoppling på senare tid.
Men det jag vill ha lite info om är det där Telia Smart för 29kr, måste man absolut ha det då det inte verkar gå att välja bort?
Kommer det funka med annan hårdvara, vill ha ett eget modem och router (open-wrt) och inte Telias produkt.

Någon som vet?

Har försökt leta lite i Telias egna forum och det jag kunnat läsa mig till där att man måste det.

Telia smart är bara en trådlös router du får för 29:- per månad.Brukar vara en zyxel, D-link eller någe liknande. Du köper ju en duktig trådlös router idag för ett par hundringar kontant. Som jag har berättat flera ggr förr så försök att använda samma fabrikat på router som modem och nätverkskort.
Jag vill bara avråda dig från att använda telia adsl. Och, för den delen, något annat adsl via telejacket. Idag är det trångt på telelinan vilket innebär att din TV och adsl bryts ständigt och ingenting att ha om du skall kunna arbeta, spela eller se på tv. När det gäller telia har de faktiskt ganska bra 3/4G. Kolla hur bra täckning du har för de olika bredbandsoperatörerna på http://www.täckningskollen.se/ . Kan vara ett bättre alternativ än adsl.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
August 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286272
December 29, 2012 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

Skulle gärna kunna tänka mig 3/4G om de har fri surf, alltså riktig fri surf utan några som helst begränsningar i datavolym.
Kör endast internet, tv via satellit.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
March 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1286273
December 29, 2012 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

att använda 3/4G istället för adsl. Har för mig de flesta har något alternativ med fri surf. Men, som sagt kolla med täckningskollen först hur det ser ut hos dig och jämför sedan de olika abbonnemang som erbjud här.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
August 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286274
December 29, 2012 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Telenor har 100Gb "fri surf" och anses vara en extrem förbrukning.
Telia har 40 Gb
Tele 2 80 Gb med möjlighet att köpa mer, 5 gb för 99kr.
tre har 80 Gb
Ingen av dessa är tillräckligt för mig tyvärr.
Så måste köra adsl/vdsl i väntan på bättre =)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1286348
December 31, 2012 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har möjlighet till adsl så ska du absolut ta det över 3G/4G. Hastigheten är betydligt bättre och mindre problemfri.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
August 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286360
January 1, 2013 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo är nog inne på samma sak där med ADSL.
Synd bara att Telia måste pracka på mig en massa saker jag inte vill ha, modem och en "smart" tjänst som jag inte heller vill ha =)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL