Telia stoppar snabbare bredband|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Telia stoppar snabbare bredband
Cr0wN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 6, 2003 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print
Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
266966
February 6, 2003 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Så långsam å tråkig.
Visst det är ett interesant ämne, men segare intervju får man leta efter.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
266988
February 6, 2003 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

J*vla telia

Vill ha 2.5mbps
har bara chello..............

SlowManCrap
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 165
267147
February 7, 2003 - 1:16 am
sp_Permalink sp_Print

...

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
267182
February 7, 2003 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

@Slowmancrap,

jag har aldrig uppfattat Yvonne som blåst. Vad menar du?

@Telia/Skanova,

80% av BoStreams kunder har valt det dyrare, snabbare alternativet. Vad är det ni inte förstår?

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
267470
February 7, 2003 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att Telia ska se till så att man har tillgång till bredband vart man än bor innan man ökar bandbredden. Man tycker ju ändå att Telia bör ha nån slags ansvar för sånt.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
267660
February 7, 2003 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

@Iceman,

varför då? Utbyggnadshastigheten minskar ju inte bara för att man skapar nya produkter!

Förutom att Telia erbjuder ett fattigt produktinnehåll (1 produkt för privatpersoner, 3 för företag) så är det ju en massa andra problem såsom:
* För att byta leverantör så måste man först säga upp sitt existerande avtal för att sedan teckna ett nytt med den nya leverantören. Det stora problemet med det är att man inte har någon garanti att få plats i telestation + att det är ruskigt dyrt.

* Det finns en (1st) grossist på kopparnätet som är vinstdrivande(!) och dessutom ingår i Telia som i sin tur är konkurrent med sina egna kunder. Vart finns motivationen till utveckling? Vart finns drivkraft till låg kostnadsnivå?

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
267684
February 8, 2003 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

Hörde ni hur snabbt de har testat ADSL?
Upp till 60 Mbits/s!!!
Hmm....hade för mig att det sagts innan att den snabbaste hastigheten för ADSL på grund av koppartrådarna var 6-8 Mbits

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
267742
February 8, 2003 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

det är inte adsl, det är någon annan typ av dsl

freddee
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
267815
February 8, 2003 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste säga att jag håller me Iceman... bor man ute i en liten håla så vill man ju gärna slippa att sitta på modem medans de som bor i storstäderna surfar i 10mbit/s.

"Man får avsluta de man har påbörjat innan man börjar med något nytt"

MVH. didde

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
267834
February 8, 2003 - 12:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Jag tycker att Telia ska se till så att man har tillgång till bredband vart man än bor innan man ökar bandbredden. Man tycker ju ändå att Telia bör ha nån slags ansvar för sånt.

Telia har inget ansvar nu men som du säger så tycker man att de borde ha ansvar. Dock hade vi nog inte haft ADSL här där jag bor utan Telia, först nu kommer andra aktörer så som Tele2, Telenordia och Spray hit till Mora. Så här i Mora tycker jag Telia har tagit ansvar. Men jag tycker som dig att Telia borde ha ansvar, de har ju för fan haft monopol på telenätet hur länge som helst. Monopol leder bara åt helvete, i de flesta fall iaf.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
268152
February 8, 2003 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det är synd att ni ser det så.

Hur hjälps utbyggnaden av att begränsa produktutbudet? INGET! Tvärtom begränsar det efterfrågan vilket i sin tur minskar utbyggnadstakten.

Övriga aktörer kan erbjuda ADSL i Mora endast därför att Telia behagat installera ADSL där. Tele2, Telenordia, Spray samt BoStream 0,5mbit levererar alla Skanovas enda produkt för privatpersoner. Japps, alla köper tjänsten av Skanova. Då undrar jag. Varför ska ett enda vinstdrivande företag som Telia driva på utvecklingen, bestämma prissättningen och produkterbjudande?

stormaz
Member
Medlem
268325
February 9, 2003 - 2:44 am
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: Jag tycker det är synd att ni ser det så.

Hur hjälps utbyggnaden av att begränsa produktutbudet? INGET! Tvärtom begränsar det efterfrågan vilket i sin tur minskar utbyggnadstakten.

Övriga aktörer kan erbjuda ADSL i Mora endast därför att Telia behagat installera ADSL där. Tele2, Telenordia, Spray samt BoStream 0,5mbit levererar alla Skanovas enda produkt för privatpersoner. Japps, alla köper tjänsten av Skanova. Då undrar jag. Varför ska ett enda vinstdrivande företag som Telia driva på utvecklingen, bestämma prissättningen och produkterbjudande?

jo, varför telia ska bedriva utveckligen och det mesta av kostnaderna är för att de har med våra skattepengar byggt upp sveriges telenät. Vi som skattebetlare har pumpat in väldigt mycket i Telia och då tycker jag att vi skall få tillbaka lite nu när det blivit privat. Därför tycker jag TElia har ett litet ansvar, eftersom de har haft monopol så länge. Dessutom äger ju Telia/Skanova alla telefonledningar sen kan de ju i princip leka med priserna för de andra aktörerna hur de vill...

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
268396
February 9, 2003 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: Så långsam å tråkig.
Visst det är ett interesant ämne, men segare intervju får man leta efter.

No shit!!

Hade lust att slita gubbjäveln i slipsen be honom komma till saken.....fy fan va seg han var....

studiox
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
268650
February 9, 2003 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: [quote=69link]Jag tycker det är synd att ni ser det så.

jo, varför telia ska bedriva utveckligen och det mesta av kostnaderna är för att de har med våra skattepengar byggt upp sveriges telenät. Vi som skattebetlare har pumpat in väldigt mycket i Telia och då tycker jag att vi skall få tillbaka lite nu när det blivit privat. Därför tycker jag TElia har ett litet ansvar, eftersom de har haft monopol så länge. Dessutom äger ju Telia/Skanova alla telefonledningar sen kan de ju i princip leka med priserna för de andra aktörerna hur de vill...

Det var nog det sämsta argument jag hört någonsin. Du vill alltså att Telia, med både våra skattepengar, men även med våra pengar som vi satsat på Telia-aktier ska ge typ alla 100 Mbit/s eller nått ?

Att Televerket, som (måste påpekas) har varit statligt nästan samtliga 100 år - Har gjort det möjligt att bygga ett av världens bästa Telenät är inget som du tror kostar pengar ? Du tror att Telia i källaren i Farsta har ett stort rum där dom badar i pengar och skiter i att bygga ut Tekniken i landet ? Jävla skitsnack !. Sverige har ett av världens svåraste uppdrag i form av kommunikation.

Vi har ett avlångt land där det är självmord för ett privat företag att bygga infrastruktur i hela landet - Det var helt enkelt inte ekonomiskt möjligt. Där kom Svenska staten in och fattade ett av dom bästa besluten som någonsin fattats i Svensk riksdag - Vi ska bygga infrakstruktur i hela landet - Att prata i telefon osv. kanske inte var så viktigt då men man var klok och trodde på tekniken (Till skillnad vad regeringen gör nu).

Det är till DET dina skattepengar har gått, om du nu betalar skatt förstårs - det kanske dina föräldrar gör....

Nu, 100 år senare när Telia inte kan gå till farbror staten och fråga snällt om mer pengar anspassar dom sig, precis som resten av aktörerna på marknaden efter hur situvationen ser ut.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
268903
February 10, 2003 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Hörde ni hur snabbt de har testat ADSL?
Upp till 60 Mbits/s!!!
Hmm....hade för mig att det sagts innan att den snabbaste hastigheten för ADSL på grund av koppartrådarna var 6-8 Mbits

60Mbit/s men vilka längder pratar vi om här? Nog kan man på korta avstånd få mycket höga hastigheter. Men det är ju inte effektivt. Det är på långa sträckor som störningarna blir ett stort problem.
Dagens standrad på ADSL hanterar upp till en total datamängd som 8-9Mbits/s (kring 8 download, och under 1 upload).

stormaz
Member
Medlem
268907
February 10, 2003 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

studiox wrote: [quote=stormaz][quote=69link]Jag tycker det är synd att ni ser det så.

Det var nog det sämsta argument jag hört någonsin. Du vill alltså att Telia, med både våra skattepengar, men även med våra pengar som vi satsat på Telia-aktier ska ge typ alla 100 Mbit/s eller nått ?

Att Televerket, som (måste påpekas) har varit statligt nästan samtliga 100 år - Har gjort det möjligt att bygga ett av världens bästa Telenät är inget som du tror kostar pengar ? Du tror att Telia i källaren i Farsta har ett stort rum där dom badar i pengar och skiter i att bygga ut Tekniken i landet ? j**la skitsnack !. Sverige har ett av världens svåraste uppdrag i form av kommunikation.

Vi har ett avlångt land där det är självmord för ett privat företag att bygga infrastruktur i hela landet - Det var helt enkelt inte ekonomiskt möjligt. Där kom Svenska staten in och fattade ett av dom bästa besluten som någonsin fattats i Svensk riksdag - Vi ska bygga infrakstruktur i hela landet - Att prata i telefon osv. kanske inte var så viktigt då men man var klok och trodde på tekniken (Till skillnad vad regeringen gör nu).

Det är till DET dina skattepengar har gått, om du nu betalar skatt förstårs - det kanske dina föräldrar gör....

Nu, 100 år senare när Telia inte kan gå till farbror staten och fråga snällt om mer pengar anspassar dom sig, precis som resten av aktörerna på marknaden efter hur situvationen ser ut.

Jättebra att staten och Telia har byggt ut telenätet, som du säger skulle nog inte ett privat bolag kunna gjort det lika bra. Eftersom det var en relativt kort tid sen som staten sålde ut Telia aktierna så tycker iaf jag och många med mig att Telia fortfarande har ett litet ansvar. Chellos prishöjning berodde ju på att det var så dyrt att hyra telefonledningar från Skanova. Så om Telia vill kan de ju höja priset för alla ADSL aktörer på marknaden så det går åt helvete för dem. Men då kommer nog konkurensverket att rycka in. Du kan ju inte mena att Telia inte sitter i en bra position när det gäller telemarknaden i Sverige, jag vet många som inte byter aktör därför att man alltid haft telia, ja du vet hur det är med gammalt folk.

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
268963
February 10, 2003 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Frågan jag ställer mig är: Varför är det så dyrt för Skanova att producera bredband?

Dessutom är det Skanova som säger att det är dyrt. Skanova som är ett företag i Teliakoncernen, ett företag som inte särredovisar ekonomi.

Hur ska vi kunna veta att det är dyrt? Vart finns faktorn som driver Skanova att producera billigare bredband?

Konkurrens? Knappast!

Snokus
Medlem
Forum Posts: 32
269173
February 10, 2003 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Med risk för att låta som en idiot, men vem var den dära tjejen? Hon var ju riktigt snygg...

Snokus
Medlem
Forum Posts: 32
269175
February 10, 2003 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Snokus wrote: Med risk för att låta som en idiot, men vem var den dära tjejen? Hon var ju riktigt snygg...

Okej, om man såg intervjun med ljud på så fick man ju presenterat vem hon var.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 91
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL