October 1, 2002
Hej, jag har ett problem som nån kanske kan svara på.
Jag har Telia ADSL, Nokia modem, DI-804 router. Funkar bra.
Nu till problemet, jag provade grejorna hos min dotter som har
Telenordia (Glocalnet), router och dator fungerade, men fick ingen ip-adress tilldelad från T.nordia, ADSL-lampan lyste på modemet, så det verkade i alla fall som den hittade nåt, men det blev ingen uppkoppling. Hon har ett USB-modem i vanliga fall, det funkar, kan det vara nått inställningsproblem, har provat flera olika inställningar, inget hjälpte.
Hon kör WIN ME. (Säg nu inget om det, många säger att det är kasst.) Har aldrig haft nått problem med ME.
MVH: Tomas J.
May 23, 2001
Hur kopplade du hos din dotter?
Nokia Modem > DI-804 router > Din dator
Om du kopplat så är det ju så att routern ska få IP av Telenordia och inte din dator. Det ska väl fungera me alla möjliga modem nuförtiden till alla ADSL operatörer har jag väl för mig. (Alla möjliga modem = de som är godkända i Sverige.)
June 20, 2002
Telenordia använder sig av något skumt... "modemet måste ha en klient för PPPoE" står det iallafall... vad det betyder får nån annan förklara för det har jag ingen aning om...
Har man ett ethernet-modem måste man "ringa" till de med ett program som heter EnterNet och medföljer på skivan man får när man skaffar abbonemang...
kan ju vara något sådant som behövs...
testa med LF Connection Keeper också...
1 Guest(s)