October 7, 2002
oxiswoofer wrote: har en fundering....vad gör man med telnet igentligen?
en polare försöker komma in i min server via telnet med det gick inte
vad jag har förstått så kan man styra datorer över telnet? eller?
🙄
Jo, sant. Du "fjärrinloggar" och får upp en prompt som styr datorn du försöker logga in till. Oftast är telnet avstängt, iaf på Linux-servrar, pga att det är ett föråldrat (ute på Internet iaf, det är ok inom LAN) och osäkert protokoll. Numera kör man SSH istället, lämplig klient är PuttySSH.
Om din server kör Windows, kan jag dock mycket väl tänka mig att Telnet kan "råka vara" på...
April 1, 2003
TERdON wrote:
Jo, sant. Du "fjärrinloggar" och får upp en prompt som styr datorn du försöker logga in till. Oftast är telnet avstängt, iaf på Linux-servrar, pga att det är ett föråldrat (ute på Internet iaf, det är ok inom LAN) och osäkert protokoll. Numera kör man SSH istället, lämplig klient är PuttySSH.
Om din server kör Windows, kan jag dock mycket väl tänka mig att Telnet kan "råka vara" på...
okej, jag kör linux på min server..hm...
e PuttySSH gratis?
July 27, 2002
med telnet kan du leka mkt med andra datorer. Jag har sysslat lite med det och jag säger bara 1 sak, jag testar bara mot min andra dator som står hos syrran inte åt nån annan!
Men jag kan ju stänga ner en annan dator genom det då. 🙂
Och stänga av lite viktiga program. 🙂
Absolut inget jag kommer testa på nån annan än min andra dator.
April 1, 2003
Callister wrote: med telnet kan du leka mkt med andra datorer. Jag har sysslat lite med det och jag säger bara 1 sak, jag testar bara mot min andra dator som står hos syrran inte åt nån annan!
okej..men hur gör du?
July 27, 2002
oxiswoofer wrote: [quote=Callister]med telnet kan du leka mkt med andra datorer. Jag har sysslat lite med det och jag säger bara 1 sak, jag testar bara mot min andra dator som står hos syrran inte åt nån annan!
okej..men hur gör du?
För det första måste du stänga ner porten på den andra datorn så du kommer in, och i mitt läge behöver jag veta vad för operativ system "offret" har ( min egen dator 🙂 )
Mer säger jag inte eftersom nu är d på gränsen
July 27, 2002
Hur man skyddar sig mot detta :
Ja en bra brandvägg kan skydda mot en enkel noob som mig, men har du med riktiga busar o göra räcker det inte långt.
Kör windows update ofta eftersom många av connect sätten genom telnet är buggar i OS.et, och microsoft fixar det ganska snabbt.
April 1, 2003
skiroy wrote: Ja telnet är inte att rekommendera då det är klart bristande säkerhet. Man kör ju i princip i klartext och då är det lätt läsbart om någon avlyssnar.
Kör SSH istället då det är klart säkrare.
okej....men asså..hur gör jag då?
jag kolla de servern, o en SSH server var igång. gött tänkte jag, sedan laddade jag ner putty för SSH...o försökte connceta, men detå står det netowork error....
vad e felet? :cy:
October 26, 2002
regestrera dig (gratis)... det är en super stor guide till telenet
1 Guest(s)