Tips på router.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips på router.
tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena alles.
Jag suger på att plocka fram en bra router.
Har flera ggr försökt, men är varken tillräckligt insatt eller intresserad för att orka plöja löpmeter med text. Jag har oftast inte ngr problem att sätta mig in i funktioner osv på EN specifik produkt som jag har i min hand.
Men välja, oj vad jobbigt det är :arg:
Men nu till saken, jag har sökt lite men inte hittat ngt på forumet som verkar passa mig.
Jag vill ha en bra router som har w-lan samt anslutning med minst fyra kablar till datorer, xbox och annan tjaffs.
Min ISP är BBB med riktigt 10Mbit i nätverksuttag.
Kommer senare ( V.25 ) att få 100/10, spelar mindre roll iofs.
Sedan om man kan få så hög hastighet som möjligt på W-lanet är ju inte tråkigt, men inte avgörande. Sedan om den ligger runt tusenlappen blir jag inte ledsen heller.
Hade gärna lagt upp till två tusen om jag hade haft stålarna, men nu har min router lagt ner sin aktivitet och jag måste byta nu.
Avböjer mig tips som "D-link är bäst" osv, motivera tipset och så detaljerat som möjligt vad det gäller namn och modell.
Det var inga dåliga krav denna gubben hade laugh Men hoppas ni vill och kan hjälpa mig. 🙂
//Tobbe

Xun
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 305
Member Since:
November 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
986950
December 4, 2005 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Du bör tänka på att de flesta routrar inte klarar den throughput som din lina kräver.

Specielt eftersom du får 100/100 inom BBBs nät (är vad en vän till mig har).

Arnars rekomenderar jag Netgear WGT624, sitter på en 634 själv och är faktiskt mycket nöjd. Det är 4 RJ45or och deras konstiga 108 Mbps standard, dvs den stödjer både g och b. Dock har 624an endast 30 Mbps trhoughput, så en bra bit från 100 iaf.

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
986965
December 4, 2005 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: Du bör tänka på att de flesta routrar inte klarar den throughput som din lina kräver.

Specielt eftersom du får 100/100 inom BBBs nät (är vad en vän till mig har).

Arnars rekomenderar jag Netgear WGT624, sitter på en 634 själv och är faktiskt mycket nöjd. Det är 4 RJ45or och deras konstiga 108 Mbps standard, dvs den stödjer både g och b. Dock har 624an endast 30 Mbps trhoughput, så en bra bit från 100 iaf.

Tjena, jag är fullt medveten om att det kräver gott om kosing att komma upp i 100/10 som jag kommer få.
Men det är INTE ett krav att det ska klara den linan, har jag ngt som kräver fet bandbredd så kör jag vanlig kabel.
Glöm hastigheten 😛
Vad jag däremot nu funderar över är va djag ska kika efter på min laptop som är den enda burken som ska ha trådlös uppkoppling, eller ja möjlighet till det.
Så det "problemet" är jag medveten om.
Ska kolla in ditt tips, tackar!
//Tobbe

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
986968
December 4, 2005 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Glömde skriva att det är inbyggt W-lan i min laptop.
//Tobbe

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
986992
December 4, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder en 3Com apparat som dom kallar för OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router och är rätt nöjd med den. Kostar kring 6-700 spänn. Den klarar av det du vill att den ska göra, fungerar bra osv. Det enda "problemet" jag har är att jag inte kan använda hela kapaciteten på min lina, då den har en troughput på kring 35Mbit/s.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987032
December 4, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Titta om du kan hitta en Dlink 4300 billigt kanske ? (dyr då den kostar 1500:- )
Har dock sett den för en 1000:- begagnat. Det är en väldigt bra router och
flera kompisar har skaffat den på senare tid.
Den har en Troughput på ca: 80mbit om jag inte minns fel.

Nu skall man inte skrika "dlink är skit" pga att dom gjorde en blunder med gamla 604.
De nya produkterna är väldigt mycket bättre än de gamla.
Jag har iaf inte märkt några som helst problem med min.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987040
December 4, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt klart har nog D-link fått oförtjänt mkt skit på HELA deras produktensemble utan att dom förtjänar det. Just som du säger pga Di-604.
För oj vad mkt skit den ställde till.
Ska helt klart kolla in ditt alternativ med.
//Tobbe

bingolotto
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 20
Member Since:
February 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
987046
December 4, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du inte lyckas bygga ihop en billig burk då?

Då kan du ju även använda den som lite annat.

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987053
December 4, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

bingolotto wrote: Kan du inte lyckas bygga ihop en billig burk då?

Då kan du ju även använda den som lite annat.

Vad sa du sa du?
Jag vill ha en switch med minst fyra TP-anslutningar, sedan minst en W-lan anslutning till min router.
Vart kommer en extra dator in i bilden?
Jag har redan tre maskiner som står och suger ström så gott som hela dygnet så jag tror jag klarar mig utan en till.
Tanken var kanske god, men jag har svårt att se hur den lösningen skulle bli billigare än 1500?
//Tobbe

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987058
December 4, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: Jag använder en 3Com apparat som dom kallar för OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router och är rätt nöjd med den. Kostar kring 6-700 spänn. Den klarar av det du vill att den ska göra, fungerar bra osv. Det enda "problemet" jag har är att jag inte kan använda hela kapaciteten på min lina, då den har en troughput på kring 35Mbit/s.

Gäller det även med kabelanslutning?
Antar att troughput är samma sak som hastigheten från nätet genom routern till min dator oavsett anslutning? (kabel /W-LAN).

Vad bra ni är på att tipsa! Mycket uppskattat. Sitter och spanar på alternativen ni gett mig. D-linken ser ju på pappret jäkligt trevlig ut.
Fasen att D-link fått så dåliga vibbar, säkert en grym router men man kan ju inte hjälpa att det känns som en chansning.
3COM som du Iceman tipsar om har en kompis och han är väldigt nöjd med den.
Man kanske inte ska vara så velig utan bara slå till på ngn av dom som ni rekomenderar.

Är det ngn som kan svara på om dom olika routerna (plural?! 😀 ) är olika lätta att hantera? Dvs hur svåra/lätta är inställningarna att jobba med
//Tobbe

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
987150
December 4, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

tobbeviking wrote: [quote=Iceman]Jag använder en 3Com apparat som dom kallar för OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router och är rätt nöjd med den. Kostar kring 6-700 spänn. Den klarar av det du vill att den ska göra, fungerar bra osv. Det enda "problemet" jag har är att jag inte kan använda hela kapaciteten på min lina, då den har en troughput på kring 35Mbit/s.

Gäller det även med kabelanslutning?
Antar att troughput är samma sak som hastigheten från nätet genom routern till min dator oavsett anslutning? (kabel /W-LAN).

Vad bra ni är på att tipsa! Mycket uppskattat. Sitter och spanar på alternativen ni gett mig. D-linken ser ju på pappret jäkligt trevlig ut.
Fasen att D-link fått så dåliga vibbar, säkert en grym router men man kan ju inte hjälpa att det känns som en chansning.
3COM som du Iceman tipsar om har en kompis och han är väldigt nöjd med den.
Man kanske inte ska vara så velig utan bara slå till på ngn av dom som ni rekomenderar.

Är det ngn som kan svara på om dom olika routerna (plural?! 😀 ) är olika lätta att hantera? Dvs hur svåra/lätta är inställningarna att jobba med
//Tobbe

Ja, det gäller trådburet. Det är alltså kapaciteten routern klarar av mellan mitt privata nät och Internet. Men om du har 10Mbit/s så är det ju inga problem.

Jag tror inte du behöver fundera så mycket. Slå till på någon du känner för som har de funktioner du vill ha, så kan du ju undvika de som har fått värst kritik så kommer det nog ordna sig. Det brukar inte vara särskilt märkvärdigt att konfigurera en sådan bredbandsgateway heller för den delen, så det ska vara lungt.

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987158
December 4, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Iceman wrote: [quote=tobbeviking][quote=Iceman]Jag använder en 3Com apparat som dom kallar för OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router och är rätt nöjd med den. Kostar kring 6-700 spänn. Den klarar av det du vill att den ska göra, fungerar bra osv. Det enda "problemet" jag har är att jag inte kan använda hela kapaciteten på min lina, då den har en troughput på kring 35Mbit/s.

Gäller det även med kabelanslutning?
Antar att troughput är samma sak som hastigheten från nätet genom routern till min dator oavsett anslutning? (kabel /W-LAN).

Vad bra ni är på att tipsa! Mycket uppskattat. Sitter och spanar på alternativen ni gett mig. D-linken ser ju på pappret jäkligt trevlig ut.
Fasen att D-link fått så dåliga vibbar, säkert en grym router men man kan ju inte hjälpa att det känns som en chansning.
3COM som du Iceman tipsar om har en kompis och han är väldigt nöjd med den.
Man kanske inte ska vara så velig utan bara slå till på ngn av dom som ni rekomenderar.

Är det ngn som kan svara på om dom olika routerna (plural?! 😀 ) är olika lätta att hantera? Dvs hur svåra/lätta är inställningarna att jobba med
//Tobbe

Ja, det gäller trådburet. Det är alltså kapaciteten routern klarar av mellan mitt privata nät och Internet. Men om du har 10Mbit/s så är det ju inga problem.

Jag tror inte du behöver fundera så mycket. Slå till på någon du känner för som har de funktioner du vill ha, så kan du ju undvika de som har fått värst kritik så kommer det nog ordna sig. Det brukar inte vara särskilt märkvärdigt att konfigurera en sådan bredbandsgateway heller för den delen, så det ska vara lungt.

Jag har ju klarat av denna routern jag har galant så det är jag inte så orolig för.
MEN TÄNK OM JAG VÄLJER FEEEEEL!! OOOOHHHNOOOOO! 😮 laugh
//Tobbe

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987200
December 4, 2005 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Xun wrote: Du bör tänka på att de flesta routrar inte klarar den throughput som din lina kräver.

Specielt eftersom du får 100/100 inom BBBs nät (är vad en vän till mig har).

Arnars rekomenderar jag Netgear WGT624, sitter på en 634 själv och är faktiskt mycket nöjd. Det är 4 RJ45or och deras konstiga 108 Mbps standard, dvs den stödjer både g och b. Dock har 624an endast 30 Mbps trhoughput, så en bra bit från 100 iaf.

Är det denna du menar?
http://www.datorbutiken.com/se.....d=NETWG624
//Tobbe

tobbeviking
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 267
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
987266
December 5, 2005 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha vridit och vänt på det hela och spanat in routers till mina ögon blöder.
Jag gillar datorerm jag gillar hojar och framförallt så är jag prylbög.
Men detta var inget angenämt nöje 😀
Hoppas jag blir nöjd med D-link GamerLounge - DGL-4300.
Tack för all hjälp och alla tips jag fått i tråden!
Bockar och bugar
//Tobbe

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL