[Tjat]Routern igen...|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[Tjat]Routern igen...
Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 13, 2004 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan.

Är tillbaks med mina router problem igen.

D-Link 514, funkar såklart inte som den ska. Den renewar IP:et varje 1200:e sekund. Varför? Ja, säg det. Detta gör att man bara kan spela online ca 15 min sen så renewar dem, 1 sek senare har man tillgång till internet. Men man hoppar såklart ur internet ett tag. VÄLDIGT irreterande.

Har en D-Link 614+ hemma, och den var såhär i början, men nu funkar den fint. Varför? Vet inte, den har typ "blivit bättre med tiden".

Ok, på den nuvarande, 514, så får jag detta i loggen när jag renewat ip:et:

Got DHCPACK (IP = ***.209.**.135, duration = 1200 secs, t1 = 600, t2 = 1050)

*= dölde Ip:et, vem vet vad som kan hända mig 😀

Så, när den får nytt IP av telia, så har den något sorts gräns på 1200 sekunder, och efter detta så vill den ha nytt IP, och då får den det och router "startar om" sig, och man kastar ur intenet i 1 sek.

Någon som har en lösning? Letat efter inställningar överallt nu känns det som, men kan tyvärr inte komma framt ill NÅGOT. :arg:

Den som löser detta är jag evigt tacksam.

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
Member Since:
September 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
795696
December 13, 2004 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

asså har iiiiingen aning om detta e samma som jag hade
men det skadar juh inte att försöka.

Jag hade typ samma fel.. att ja kunde surfa ett liiitet tag o
sen så loggades jag ur o en sekund senare va ja online igen..
o då ringde ja en polare som e grym =)
o han sa att man på min lina var tvungen att ha ikryssat
en ruta som e.....

besvara eko , nått me echo , respond to IP .. typ..
asså att din intrenet leverantör vill ha en respond att du
e ansluten... fattar inte riiikitgt själv.. men men kika efter d...
=)

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
795719
December 13, 2004 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, är ungefär någon sånt jag har kommit fram till. Att den liksom vill... ja, ha repsonse eller nå.

Men har letat igenom ALLA inställningar, i flera timmar nu, men det vägrar att ge sig. Håller på att bli galen! (är iofs redan det nu, med tanke på hur många timmar jag lagt ner på denna skit router)

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
795830
December 14, 2004 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, testade en grej igår. Istället för att låta routern köra på Dynamiskt Ip, så tog jag fast IP. Tog ett Ip som jag fått dynamiskt, och satte det som fast. Men efter ett tag så dog det iaf. Känns som om IP:ena jag får, har en gräns på 1200sekunder, sen så "är dom inte giltga eller nå" :S

BLir galen, men eftersom vi har en d-link hemma som hade samma problem, som funkar nu, så måste det gå att fixa på något sätt.

EDIT: Funkar fortfarande inte. Har prövat i stort sett allt som står i min makt. Finns det ingen som kan om sånt här? :banghead:

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
795969
December 14, 2004 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur länge du får behålla ditt IP bestäms av DHCP servern, dvs din ISP. Efter ungefär halva lånetiden så ska din router fråga om han får förlänga lånetiden och om han får det så kommer du inte märka av det. Om han inte får det efter halva lånetiden frågar han igen efter 75% av lånetiden. Sen frågar han ytterligare två gånger till. Så går det till om jag inte minns helt galet, va längesedan jag läste på om DHCP.

Iaf så verkar 1200 sek vara ganska så kort lånetid, inte vet jag varför de har så kort tid. Dock så verkar det som att din router inte vill fråga DHCPn om han får behålla IP:et, kanske är någon sådan inställning?

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
796001
December 14, 2004 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Hur länge du får behålla ditt IP bestäms av DHCP servern, dvs din ISP. Efter ungefär halva lånetiden så ska din router fråga om han får förlänga lånetiden och om han får det så kommer du inte märka av det. Om han inte får det efter halva lånetiden frågar han igen efter 75% av lånetiden. Sen frågar han ytterligare två gånger till. Så går det till om jag inte minns helt galet, va längesedan jag läste på om DHCP.

Iaf så verkar 1200 sek vara ganska så kort lånetid, inte vet jag varför de har så kort tid. Dock så verkar det som att din router inte vill fråga DHCPn om han får behålla IP:et, kanske är någon sådan inställning?

Låter rimligt, men kan inte hitta några inställnigar alls för lånetider mm.
Konstiga är att det fungerar hemma, och det är exakt likadan ISP, dvs Telia 8000.

Jag har suttit i väldigt många timmar nu, men kan fan inte komma på hur jag ska gå tillväga.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
796004
December 14, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade en emulator på routern, så om ni har lust kan ni kolla hur menyerna ser ut och vad för alternativ det finns.
http://support.dlink.com/emula.....izard.html

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL