Törs man köpa en Sweex-router?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Törs man köpa en Sweex-router?
Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 27, 2008 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo!

Jag är jakt på den billigaste trådlösa routern som fungerar.
Jag har tyvärr inget internet på min laptop när jag är hos min flickvän, så jag tänkte att jag får köpa en router. Hennes Comhem-modem har bara en port, dvs. till hennes dator.

Jag hittade denna:
https://www.datorbutiken.com/s.....SWEEXLW050

Men jag vet inte om man törs köpa Sweex-grejer. Jag vet inte vad som skulle gå fel, men det kanske finns någon här som vet?

Tack.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1186709
March 27, 2008 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade inte rört något det står Sweex på, nej. Köp något vettigt, finns ju grejer från runt 400:- som är alldeles utmärkta, typ Linksys.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1186718
March 28, 2008 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Man får vad man betalar för. Själv så tar jag inte i routers med tång ens under 500:- strecket.
Har i mina dagar varit i kontakt med många lågbudget routers som hängt sig eller krånglar när man gör helt normala saker kan tyckas (ladda stora filer över wlan eller starta något p2p program).

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1186719
March 28, 2008 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

kan fungera, men samtidigt förvänta dig inte förmycket.

jag har bara haft en Sweex produkt, ett headset, där hade dom lyckats göra så att höger och vänster kanal var felkopplade (vilket resulterade i att jag var grymt disorienterad på CS innan jag fattade vad som var fel) sen så vart det glapp i sladden efter något år och då hade den inte utsatts för några ryck i sladden.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1186720
March 28, 2008 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag instämmer med ovanstående skribenter när jag säger att jag inte skulle ta i en av deras produkter med tång för vilken orsak som helst. En gammal begagnad router av typ D-link eller Linksys är att föredra. Jag kan samtidigt tipsa om Wippies (http://www.wippies.se) som erbjuder en gratis trådlös router av utmärkt kvalité med vissa krav. Faktiskt så hade jag en D-link DGL-4300 som jag sålde för att istället använda en gratis router från Wippies! Det fungerar utmärkt.

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
Member Since:
September 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1186782
March 28, 2008 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar.

Ang. Wippies.
Jag törs nog inte ta en sådan. Verkar för bra för att vara sant, så risken finns att det är precis det. Tack dock!

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1186813
March 28, 2008 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör själv Sweex bara för att få WLAN till Notebooken då jag inte vill dra kabel varje gång jag vill sitta i soffan och surfa.
Några tyngre tyngre anslutningar som öppnar många sessioner och så vidare skulle jag nog inte bemöda den med dock. Det får den primära routern ta hand om.

Hur som helst så ingår en skara buggar/kvalitetsbrister i den:
1) RJ45-anslutningarna har en tendens att glappa (fungerar dock bra när man väl fått i kabeln)
2) När man vill dra ur en kabel som man en gång fått i kan det vara i princip omöjligt.
3) WLAN stängs inte av, trots att man valt att slå av det.
4) Den ser sig själv som DNS-server, detta får man då fixa manuellt.
5) En kväll fick den, helt spontant för sig att tömma hela sin konfiguration.
6) Diverse andra småjobbiga buggar i web-interfacet.
7) Säkert mer grejor som jag glömt.

De krav jag ställer sköter den dock helt OK:
1) Upprätta WLAN-anslutningar utan några jobbiga nerkopplingar.
2) Använda internet till normal surfning.
3) WPA(AES)/WPA2
4) MAC-filtrering

Anledningen till att jag inte bara kör in ett WLAN-kort i primär-routern är att jag fick denna för 100:- inkl. WLAN-USB sticka. Och på köpet fick jag nätet mer uppdelat och kontrollerat. Sweexen sköter alla säkerhetsfunktioner mycket bättre än jag hade räknat med, vilket är anledningen till att jag behållt den.

Så ja, mitt svar kortfattat: Det fungerar, den sköter säkerheten, är stabil ur ett uppkopplings-perspektiv sett. Vilka var dom krav jag ställde.

Grabben_83a
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
July 3, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1186858
March 29, 2008 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hade ett sweex nätagg på 620Watt tror jag det var i förra datorn det snurrade på bra. Jag upplevde det som det hade stabila spänningar iaf när jag kollade genom bios.

Skall du bara surfa via din laptop där så tror jag inte det är nått problem.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
Member Since:
February 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1186882
March 29, 2008 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Har också Sweex router trådlös och visst det är inte stabilt när det gäller BT och liknande protokoll där det öppnas många anslutningar. Men till vanlig surfning är den helt okej, jag tycker den funkar bra. Jävligt prisvärd.

Ska köpa en Linksys snart istället dock, men det är inte på grund av att Sweexen krånglar, utan för att jag gör om hela nätverket här hemma, och vill ha vissa funktioner som inte Sweexen har.

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
Member Since:
August 18, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1187093
March 31, 2008 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Bara kolla in på Sweclockers om inte annat. Dom hade något test med trådlösa routers.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL