November 16, 2001
Hej 🙂
Jag har haft ett problem som har pågått i perioder i över 2 år nu.
Något (eller några) företag använder vår (företaget där jag jobbar) domän som avsändare för att skicka ut spam. Dom använder inte våra servrar utan endast [email]ett-slumpat-namn@vår-domän.se[/email] .
Över helgen och idag har jag fått över 4000 e-mail som skickas tillbaka för att avsändaren inte exsisterar / not at office / spamfilter etc. etc.
Jag har försökt "spåra" lite och det är många olika sidor som har varit länkar till. Det dom alla har gemensamt är att det inte finns nått sätt att kontakta dom på.
Vad gör man ??? Behöver all hjälp o tips jag kan få.
Jag har funderat på om vår domän finns i nått spam-program efterssom de pågott så lång tid. Jag har nog fått ta hand om hundratusentals mail dessa två åren.
Tackar på förhand
Senaste mailet:
Deanminnie
The #1Replacement
For ""Napster""Deanminnie for more info:
August 9, 2001
kobbe0 wrote: Hej 🙂
Jag har haft ett problem som har pågått i perioder i över 2 år nu.
Något (eller några) företag använder vår (företaget där jag jobbar) domän som avsändare för att skicka ut spam. Dom använder inte våra servrar utan endast [email]ett-slumpat-namn@vår-domän.se[/email] .Över helgen och idag har jag fått över 4000 e-mail som skickas tillbaka för att avsändaren inte exsisterar / not at office / spamfilter etc. etc.
Jag har försökt "spåra" lite och det är många olika sidor som har varit länkar till. Det dom alla har gemensamt är att det inte finns nått sätt att kontakta dom på.
Vad gör man ??? Behöver all hjälp o tips jag kan få.
Jag har funderat på om vår domän finns i nått spam-program efterssom de pågott så lång tid. Jag har nog fått ta hand om hundratusentals mail dessa två åren.
Tackar på förhand
Börja med att konfigurera om mailservern så att den inte bouncar för alla problem. Det finns ju ingen anledning till att den ens skall svara något om användaren inte finns. (Förr i tiden var det en trevlig feature så man såg att användaren inte fanns kvar, men i dagsläget är det bara till problem för administratörer).
Sen är det nog bara att göra en abuseanmälan till avsändarens ISP, om du kan luska ut vem det är.
/Lokpest
1 Guest(s)