September 23, 2003
Hej alla
Nån nätverksexpert där ute?
Har nu ett ADSL-modem. kopplat till det är en D-link router. Från D-linken går det kablar till 2 st datorer och en skrivare.
Fick idag en trådlös router (Zyxel) som ska användas till bärbar.
Men hur gör jag för att koppla samman allt. Min tanke vara att helt sonika koppla in den trådlösa till den trådbunda och sen skall änglar sjunga. Men det var knäpptyst.
Hur kopplar jag. Och vilka inställningar behöver göras?
Mer än oerhört tacksam för svar
//Christoffer
April 7, 2002
Hej, har inte koll på hur din zyxel router funkar...
Som jag ser det finns det ett antal lösningar. Allt beroende på vad zyxel routern klarar. Kan den ställas om att fungera helt som ren AP utan routingfunktion är det att föredra.
Går inte det så ska du först avaktivera DHCP på zyxel routern. Man ska bara ha en per nätverk Annars kan det uppstå konstiga konflikter.
Se till att zyxel routern använder samma nätverk som d-linken. se till att den har en annan adress än vad d-linken har.
D-linken har troligtvis nått som t.ex. 192.168.0.1, sätt då zyxel routern på 192.168.0.2 eller nått.
När du kopplar in zyxel routern så ska den kopplas in med en LAN-port. WAN porten ska alltså vara tom. därefter borde det fungera 🙂
January 20, 2003
Precis som HardCoder säger så bör du köra en router som en ren switch, stäng av DHCP i en av dem.
Skulle tippa på att det är enklast att göra i D-Linken, ändra först IP-numret så det inte blir konflikter samt att det är lättare att komma in i konfigen sen när du inte har DHCP på.
Internet -> Zyxel -> från Zyxelns LAN-port -> D-Linkens LAN-port.
Inställningar i D-Linken: Stäng av DHCP kolla så att den hamnar på samma IP-range men att den inte har samma IP som LAN sidan på Zyxeln.
T.ex. om Zyxeln har 192.168.1.1 (vilket är standard på zyxel tror jag) så bör D-Linken ha 192.168.1.2 (bara ett exempel men på den range iaf så allt hamnar på samma nät för lättare konfig).
Nu kan du surfa trådlöst samt komma åt båda routrarna utan att pilla i IP-inställningar.
September 23, 2003
Tack så hemskt mycket alla som svarat. Funkar klockrent nu 🙂
Lite följdfrågor bara.
Är 54 mbit/s en teroetisk hastighet? Kopplade upp igå och hamnade på runt 11 mbit och då satt jag i rummet bredvid.
Hur många kan koppla in sig trådlöst på samma router. Bara bandbredden som begränsar eller vad?
//Christoffer
1 Guest(s)