Trådlös anslutning med Netgear|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlös anslutning med Netgear
Cielo
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 25, 2004 - 12:15 am
sp_Permalink sp_Print

Har precis införskaffat en trådlös router, Netgear WGR614 v4, och får inte den trådlösa anslutningen att fungera. Är sedan tidigare ansluten via ett kabelmodem (COM21) med en internetleverantör som heter Thalamus (nyligen ersatts av Bredband2).

Det var inga som helst problem att ansluta med Netgear-routern till internet, men jag lyckas inte få den trådlösa anslutningen att fungera. Vid två tillfällen har det stått att datorn har kontakt och den var av god kvalitet, men när jag har dragit ur LAN-sladden, har det hela brutits och jag har ej kunnat återansluta. Någon som har några idéer om var problemet kan ligga?
Vad göra? 😮
Tacksam för hjälp!

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
729639
September 25, 2004 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Har du samma SSID på routern och trådlösanätverkskortet då? Det brukar den iofs skicka ut automatiskt, men det kan man kolla upp.

Annars kan du gå in på Setup > Wireless settings och se till så du väljer Europa där. Vad har du för trådlöst nätverkskort? Om det är ett Netgear rekommenderar jag att du använder Netgears egna program för att ansluta via trådlöst, är ca 1000 gånger smidigare än XPs egna.

Cielo
Medlem
729684
September 25, 2004 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Har du samma SSID på routern och trådlösanätverkskortet då? Det brukar den iofs skicka ut automatiskt, men det kan man kolla upp.

Annars kan du gå in på Setup > Wireless settings och se till så du väljer Europa där. Vad har du för trådlöst nätverkskort? Om det är ett Netgear rekommenderar jag att du använder Netgears egna program för att ansluta via trådlöst, är ca 1000 gånger smidigare än XPs egna.

Hmmm, kanske ligger problemet här någonstans. Datorn är helt ny. Det står att det trådlösnätverkskortet är ett Intel PRO/Wireless 2200BG (802.11b/g WLAN). Det säger inte mig så mycket. SSID på routern har jag bara döpt till ett egennamn. Jag hittar inga inställningar för trådlösnätverkskortet i datorn...Hur ändrar jag SSID då och vad bör jag kalla det? (Detta är helt okänd mark för mig)

Ändrat till Europa har jag redan gjort...utan skillnad.

Kan man ladda ner Netgears egna program någonstas? Tror inte det följde med i paketet...

Förvirrad! :cy:

Cielo
Medlem
729805
September 25, 2004 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Med jämna mellanrum får jag "automatiskt" (jag gör ingenting) en utmärkt kontakt med den trådlösa nätverksanslutningen. Det enda som är skumt är att den inte hittar någon IP-adress (det står bara felaktig). Man kan klicka på en knappt som heter "reparera", men det lyckas inte. Var kan felet tänkas ligga då?

Jag har kryssat i alternativet hitta en IP-adress automatiskt, men det lyckas ju uppenbarligen inte... 🙁

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
729863
September 25, 2004 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror bara netgears egna program fungerar till deras trådlösa nätverkskort...

Alltså att den hoppar igång en lite studn ibland brukar tyda på att någonting i inställningarna är fel. Tyvärr är min bärbara inlämnad så jag kan inte rota runt och se vart man ställer in SSID i windows egna trådlösa konfiguration. Dessutom kan du stänga av WEP och andra säkerhetsgrejer tills du fått igång det utan dem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 80
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL