September 23, 2002
Har en D-Link wireless router ( DI-514 )
http://www.dlink.com/products/?pid=226
Har kopplat en RJ45 från BBB jacket rätt in i routern ( WAN ingången ).
Kommer ut på nätet, ICQ/MSN funkar.
Men jag kan inte skicka/ta emot filer osv.
Inbyggda w-LAN kortet är ett 802.11g MiniPCI.
Har läst diverse trådar här men jag fattar ändå inte.
Sen undrar jag också om jag får ur full prestanda via den här Routern.
Har alltså riktigt BBB 10/10
Riktig novis på det här...
May 23, 2001
MSN borde du kunna skicka/ta emot filer utan problem, de har kommit ganska långt med det i MSN. Vad har du för version? Jag har version 6.2 sitter bakom router och kan då skicka till andra som sitter bakom router.
ICQ brukar det räcka med att man kryssar i att man sitter bakom brandvägg. Main > Preferencs > Connections > Bocka för Using Firewall.
Om du kör via kabel får du ut så gott som full prestanda fast du kommer nog märka en liten hastighetsminskning när du tankar skulle jag gissa på.
Via trådlöst kommer du nog inte få ut full prestanda, visserligen är WLAN:et på 11mbit och ditt bredband på 10mbit men man får räkna med att WLAN är lite slöare.
Jag skulle dock slutligen rekommendera en Netgear eller 3COM framför D-link då det rent generellt brukar vara problem med d-links routrar.
October 7, 2002
Jepp. WLAN är definitivt slöare. För det första är vanligt LAN om det är switchat (det är det normalt idag) full duplex - du kan skicka och ta emot samtidigt (man räknar ibland med 20 Mbps - 10 åt varje håll). WLAN är bara halv duplex - bara en nod kan skicka i taget. Dessutom behövs det en massa overhead (CSMA/CA), identifiering, överföringsverifiering, kryptering mm. Resultatet brukar bli att den praktiska bandbredden på ett håll är ungefärligen halva den teoretiska.
Vill du utnyttja uppkopplingen fullt ut måste du alltså antingen använda en sladd eller köpa en router som klarar 802.11g precis som nätverkskortet...
October 7, 2002
Ja. Eller lev med att du inte får full fart.
Vad gäller att vissa program inte funkar riktigt korrekt - det är en konfigurationsfråga, antingen vad gäller routern eller datorn. I brandväggen vill du ha portforwarding till rätt dator. Brandväggar ska dessutom vara korrekt inställda i såväl router som dator...
1 Guest(s)