Trådlös internetdelning eller router? Smidigast billig|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlös internetdelning eller router? Smidigast billig
MrMartin_
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
October 7, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 30, 2007 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Har ett litet "i-lands-problem" här...

Håller på att flytta till en ny lya med inbyggt stadsnät 100/20 Mbit och därmed dags att skrota mitt ADSL modem/router då jag inte längre ska köra ADSL.

Stadsnätet inkluderar ingen router, så jag har endast EN utgång för LAN i "stadsnät-switchen" om man får kalla den så... Kan tillägga att endast en dynamisk IP är tillåten åt gången.

Nu är det så att jag har en stationär burk (rullar i Vista Ultimate) och en surf-laptop (som också rullar i Vista Ultimate).
Självklart vill jag kunna ha internetuppkoppling på båda burkarna samtidigt, men efter en massa läsning så VÄGRAR jag köpa en router.
Jag vill (och behöver) verkligen få ut de 100Mbit ner å 20Mbit upp i min stationära dator - och det verkar som att en router som klarar detta utan krångel kostar alldeles för mycket för min plånbok.

Därför undrar jag vilka alternativ som finns kvar?
Funderar främst på att köra internetkabeln direkt ut till min stationära dator, köpa ett billigt USB trådlöst nätverkskort till den, och på något sätt köra automatisk internetdelning ut till min laptop (som givetvis också har trådlöst nätverkskort)
Det spelar ingen roll om hastigheten ut till laptopen är 100 eller 5 Mbit så länge det går att surfa.

För mig låter det som det billigaste alternativet (behöver då bara köpa ett trådlöst NIC till stationära) men funkar det i praktiken? Har läst lite om Vistas inbyggda AD HOC internetdelning, men hur funkar det egentligen? Har någon testat?

Finns det möjligen andra alternativ kanske?
Vissa verkar köra med trådlösa accesspunkter, men hur funkar det då? kopplar jag in internet-modemet direkt till accesspunkten eller kan jag även koppla den till en dator som själv fungerar som "router" (som mitt förra alternativ).

Som ni ser behöver jag verkligen få dessa saker förklarade 🙂

Vore jättetacksam för lite råd och tips.

MVH
Martin

derfla
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
Member Since:
July 31, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1150163
August 3, 2007 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Om du har en gammal burk hemma kan du ju slänga in http://www.pfsense.com eller http://www.m0n0wall.ch

Då får du ju en dator som agerar router, har för mig att pfsense ska stödja trådlös utdelning åxå.

Freesco
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
August 5, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1152871
August 22, 2007 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder http://freesco.org/ som router.

Funkar helt OK! Hade lite problem med low-end NICs men med 3Com kort fungerar det klanderfritt

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL