March 30, 2003
Jag har försök hjälpa en bekant med ett problem men inte lyckats. Problemet är som följer.
ISP: comhem
Trådlös router: Netgear WGR614
PC Card: Netgear WG511T
Ingen kryptering eller något sådant är aktiverat än så länge.
Routern är kopplad till comhem-modemet.
En stationär dator är kopplad till en av portarna på routern medan den bärbara datorn ska få en trådlös kontakt. Detta strular dock ganska ofta. Det blir helt enkelt ingen signal som uppfattas.
För att lösa detta måste man logga in på routern och uppdatera inställningarna (inget behöver alltså ändras, endast uppdatering sker). När detta görs får den bärbara plötsligt kontakt igen.
Problemet är alltså att man inte riktigt kan lita på att uppkopplingen kommer att fungera. När den inte gör det måste man alltså logga in via webinterfacet på den stationära datorn, annars händer ingenting. Om den stationära då antingen är avstängd eller används till t ex spel ställer detta till med lite stök och bök, framför allt när sonen sitter coh spelar Halflife eller andra spännande saker)
Hur ska man göra så att dels inte kontakten med den bärbara försvinner, dels att man slipper logga in via den stationära datorn (löser man det enda problemet borde det andra också ordna sig vad jag kan förstå)
March 30, 2003
Avståndet är inga problem. När man väl har kontakt är den oftast ok eller bättre, i princip aldrig låg. En annan stationär dator som då och då är inkopplad via ett trådlöst usb-nätverkskort (också Netgear, men jag minns inte modellbeteckningen) loggas nästan aldrig ur och avståndet till den datorn är minst det dubbla.
April 10, 2001
Japp har dock märkt att usb-nic ofta kan ha en bättre räckvid än pcmcia eller pci kort.
Men har du provat att uppgradera routerns firmware? Annars låter det onekligen som att felet kan ligga i den bärbara datorn. att den inte klarar att hålla signal. Provat med annat nic till den bärbara? ev. usb-nicet du pratade om?
March 30, 2003
Peter@20ghz wrote: Japp har dock märkt att usb-nic ofta kan ha en bättre räckvid än pcmcia eller pci kort.
Men har du provat att uppgradera routerns firmware? Annars låter det onekligen som att felet kan ligga i den bärbara datorn. att den inte klarar att hålla signal. Provat med annat nic till den bärbara? ev. usb-nicet du pratade om?
Jag har inte provat något annat nic, inte heller att uppgradera firmware. Jag ska göra det åt honom och se om det hjälper.
Jag vågar INTE låta honom uppgradera någonting själv, han är något instabil när det gäller att hantera lite mer komplicerade saker än att använda IE samt Office
1 Guest(s)