September 15, 2002
Blir lite osäker nu, tänkte beställa en laptop och använda trådlöst lan till min stationära, räcker det med at köpa till ett nätverks kort till min vanliga dator eller måste jag också ha en router fast det bara är 2 datorer?
Tacksam för svar, gärna snabbt då jag ska beställa snart...
/Danne
March 10, 2003
Syftade på hans tidigare inlägg då han testat med en vanlig TP kabel och inte fått kontakt mellan burkarna.
Iaf så som jag tolkade det. Tycker faktiskt Trådlöst är ännu värre än vanligt
att konfigurera.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
September 1, 2002
Han vill ju ha trådlöst LAN mellan laptop och stationär, men han relaterar problemet mot vanligt kabelnätverk, där man inte kan ha korsad TP-kabel utan att ha en hub/switch/router emellan.
Frågan han ställer är alltså:
Kan jag ha trådlös förbindelse mellan min bärbara och stationära dator, där båda har trådlösa nätkort men utan att ha en accesspunkt emellan? Eller blir det som med vanliga nätverk där man inte bara kan koppla ihop datorerna vanlig TP-kabel (korsad)?
Rimligtvis borde det funka utan en trådlös accesspunkt om det bara är två datorer inblandade.
Har noll praktisk erfarnhet av trådlösa nät, men jag kan inte se nån anledning till att det inte skulle fungera.
September 15, 2002
"Spot on" Gamblor.
Fast det är väl en korsad tp kabel man behöver för vanlig ihopkoppling (vanlig=2st datorer utan hub).
Ctrl, jag har inte testat någon med vanlig tp kabel, jag vet sedan tidigare att man använder olika (korsad eller inte) kablar beroende på om man använder router/switch/hub.
Problemet lgger alltså i att jag funderar på att köpa en dell laptop, och det skulle vara fint om jag slipper köpa till accesspunkten för 1600:- Då jag är ganska säker på att det bara blir komunication mellan min stationära och laptopen. (behöver bara köpa till ett WiFi kort till min stationära)
EDIT: Tack återigen för schysta svar, kanske behöver man gå in på forumdelar som tex nätverk för att vettiga personer ska svara, på kategorier som spel och överclockning blir det mest pajkastning.
April 10, 2001
Ad Hoc skall nog funka
https://www.nordichardware.se/.....033#706033
October 7, 2002
Och funkar inte ad-hoc så finns det två trevliga WLAN-routers (54 Mbps), inkl 4-portars "vanlig" switch att köpa på Komplett (säkert på andra ställen med, men det är det som jag har koll på). Så fort lönen kommer har jag nämligen tänkt mig en sådan till dator #4 i siggen, som bör dyka upp "vilken dag som helst". Bägge kostar ungefär 750:-, dvs bra mycket billigare än det du hittat (på Dell???), dessutom med mer funktionalitet.
Edit: Det är klart, du måste köpa ett WLAN-kort till den stationära för att testa ad-hoc, så det vill du kanske inte köpa utan att veta om det ska funka? Billigast blir i varje fall ad-hoc, men även minst flexibelt...
Edit2: Den WLAN-routern jag ville hade visst gått upp i pris, till 1000:-. :bash: :gunsfire: :bash: :banghead:
2 Guest(s)