November 22, 2001
Hej!
Sitter och kollar på trådlösa routrar och ser 4x nätvärksnod 100mbit och 1xnätverksvärd 100mbit.
Betyder det att wan-porten klarar 100mbit?
Funderar oxå på hur bra de inbyggda brandväggarna är, jag kör idag med en pc som har smoothwall (linux dist som är anpassad för att vara router/firewall) installerat.
Är de bättre eller sämre?
September 11, 2002
Json_81 wrote: Hej!
Sitter och kollar på trådlösa routrar och ser 4x nätvärksnod 100mbit och 1xnätverksvärd 100mbit.
Betyder det att wan-porten klarar 100mbit?
Japp! Det går knappast att tolka det på andra sätt. Vore ju konstigt om en router för hemmabruk hade 4 WAN-portar och 1 LAN-port. 🙂
Json_81 wrote: Funderar oxå på hur bra de inbyggda brandväggarna är, jag kör idag med en pc som har smoothwall (linux dist som är anpassad för att vara router/firewall) installerat.
Är de bättre eller sämre?
Brandväggarna är ungefär lika konfigurerbara i Smoothwall som i många hårdvaruroutrar för hemmabruk. De arbetar också på samma nivå, det vill säga att det är statefull firewalls. Så det är inte särskilt mycket som skiljer dem åt.
November 22, 2001
Bar-Code wrote: Japp! Det går knappast att tolka det på andra sätt. Vore ju konstigt om en router för hemmabruk hade 4 WAN-portar och 1 LAN-port. 🙂
Det hajjade jag 🙂
Grejen va bara om wan-porten klarade att skicka igenom 100mbit, istället för att som sunkroutern jag har hemma bara klara 2mbit (så den används bara som accesspunkt/switch).
För nog bli ett köp då, tjejen gnäller så över alla sladdar o att det står en extra dator bara för att vara firewall/router.
2 Guest(s)