August 17, 2006
Håller på att hjälpa en kompis med att installera en trådlös skrivare på ett trådlöst nätverk, vilket jag upptäckte var ett gissel. Har egentligen ingen erfarenhet av trådlösa skrivare sedan tidigare så all hjälp är välkommen.
Scenariot: Kompisen hade ett oskyddat trådlöst nätverk och installerade den trådlösa skrivaren genom att använda installations-CD:n och följa instruktionerna på skärmen. Detta fungerade finfint, men han kan givetvis inte sitta med ett oskyddat trådlöst nätverk. Jag aktiverade då WPA2-PSK-skyddet på routern och då tappade skrivaren (naturligtvis) kontakten med routern. Jag försökte då leta lite bland inställningarna för skrivaren för att på något sätt ange lösenordet till routern, men hittade inget. Jag satte i installations-CD:n och gjorde om installationen från scratch, med WPA2-PSK-skyddet påslaget på routern, i förhoppning om att någon användarvänlig ruta skulle dyka upp där jag fick ange lösenordet för att komma åt det trådlösa nätverket, men utan resultat. Skrivaren lyckas inte komma åt nätverket. Skrivaren är en Lexmark 4800 och operativsystemet Windows XP. Några tips eller råd till en noob på det här området?
PS Lexmarks egen manual för skrivaren är värdelös, åtminstone på det här området.
2 Guest(s)