September 1, 2002
Tjo!
Anta att man har en fungerande mobil bredbanduppkoppling via ett usb/pc card-anslutet 3g-modem.
Ponera att man nu vill dela ut denna internetuppkoppling trådlöst till 5-6 andra datorer på ett smidigt sätt.
Vad krävs, och hur skulle ni gå tillväga för att få ett så lättskött och smidigt nätverk som möjligt?
Frågan gäller både nätverksutrustning och mjukvaruinställningar.
Finns det kanske några med egen erfarenhet kring detta?
September 1, 2002
WLAN-korten i datorerna kan förmodligen inte agera accesspunkt.
Telenor erbjuder turbo3g över hela Gotland och Öland, så det är förmodligen genom dom vi kommer köra.
Jag kollade på dustin och där fanns det gateways med stöd för 3g-simkort från just Telenor. Funkar detta så löser det hela problemet alldeles utomordentligt.
March 19, 2003
Gamblor wrote: WLAN-korten i datorerna kan förmodligen inte agera accesspunkt.
Telenor erbjuder turbo3g över hela Gotland och Öland, så det är förmodligen genom dom vi kommer köra.
Jag kollade på dustin och där fanns det gateways med stöd för 3g-simkort från just Telenor. Funkar detta så löser det hela problemet alldeles utomordentligt.
va heter den?
LINKSYS WRT54G3G W-LAN ROUTER 11G 3G TELENOR?
Då måste man ha deras datakort också och inte bara abbonemanget 🙁
annars kan du som sagt ha en maskin som du kopplar in modemet i och sen använda vanlig internetutdelning till resterande datorer.
September 1, 2002
BarateaU wrote:
va heter den?
LINKSYS WRT54G3G W-LAN ROUTER 11G 3G TELENOR?
Då måste man ha deras datakort också och inte bara abbonemanget 🙁
annars kan du som sagt ha en maskin som du kopplar in modemet i och sen använda vanlig internetutdelning till resterande datorer.
Jo, det var den Linksys-prylen jag tittade på. Vad innebär datakort? Trodde det var samma sak som simkortet man stoppade i modemet.
Är det ett sånt där PC-card du menar?
Anledningen till att jag vill undvika att dela ut via en dator är att det blir så bökigt.
1 Guest(s)