February 23, 2004
Tänkte bara dela med er lite med mina erfarenheter och höra om ni varit med om liknande...
Har nyligen skaffat mig en bärbar dator (IBM Thinkpad T41) med inbyggt WLAN. Så jag köpte mig en trådlös router (Netgear WGR614 v4 54mbps). Kanon. Kopplade router direkt till min stationära med TP-kabel (för att få den stabilaste uppkopplingen till min huvuddator självklart).
Sedan för att testa min trådlösa uppkoppling med min bärbara så körde jag kommandot "ping -t 192.168.0.1" för att kolla så att paketen kommer fram till routern. Och mycket riktigt gjorde dom inte det. Vissa kom inte fram alls.. vissa fick en responstid på 900ms och vissa låg på normala 1-2ms. Skumt tänkte jag och höll på i några dagar att testa och konfigurera det min bärbara utan bättre resultat. Helt plötsligt gjorde jag en oväntad sak. Jag stängde av Wireless Zero Configuration i services och tro på fan. Nu har jag en utmärkt ping mot routern.
Anledningen att jag skrev detta är att jag är intresserad om andra har liknande erfarenheter. Verkar ju helskumt att man skall stänga av den tjänsten i Windows XP. Men som sagt Microsoft är ju som dom är.
November 22, 2001
Ska prova det där o se om jag får bättre hastighet på mitt nät.
Jag har iofs inga pingproblem men hastigheten ligger på 2mbit ner o 0.5mbit upp maximalt (dvs om jag ställer datorn ovanpå routern)
[edit]
Efter att ha disablat den fick jag 2.12/0.85 på tcp och 4.87/0.9 på udp när jag körde tptest (jag har comhem 8/1 och från den stationära datorn får jag 7.7/1 när jag testat). Förut fick jag som sagt 2/0.5 på tcp och kunde inte ens köra färdigt udp-testet, blev alltid timeout på det.
Till på köpet är datorn nu i sovrummet (kanske 5m och en vägg från routern) till skillnad mot förut när den stod precis ovanför routern.
Någon som vet vad den inställningen ska vara bra för?
Verkar ju konstigt att microsoft har en service som hindrar nätverket så mycket.
[/edit]
February 23, 2004
Json_81 wrote: Ska prova det där o se om jag får bättre hastighet på mitt nät.
Jag har iofs inga pingproblem men hastigheten ligger på 2mbit ner o 0.5mbit upp maximalt (dvs om jag ställer datorn ovanpå routern)[edit] Efter att ha disablat den fick jag 2.12/0.85 på tcp och 4.87/0.9 på udp när jag körde tptest (jag har comhem 8/1 och från den stationära datorn får jag 7.7/1 när jag testat). Förut fick jag som sagt 2/0.5 på tcp och kunde inte ens köra färdigt udp-testet, blev alltid timeout på det.
Till på köpet är datorn nu i sovrummet (kanske 5m och en vägg från routern) till skillnad mot förut när den stod precis ovanför routern.Någon som vet vad den inställningen ska vara bra för?
Verkar ju konstigt att microsoft har en service som hindrar nätverket så mycket.
[/edit]
Kul att det hjälpte dig 🙂 Jävligt skumt att den verkar ställa till med så mycket problem.
Iofs så pratade jag om hastigheten på lanet. Alltså inte vad jag får mot internet. Där har jag inga som helst probs att komma upp i mina 12/9. Det är bara det att jag har en 54 mbits router och ett inbyggt 54 mbits wlan i den bärbara. Så teoretiskt sätt om jag flyttar filer från dator till dator på mitt lan borde jag komma upp i 54 men så är icke fallet då jag som mest kommit upp i ca 20 (vilket är långt ifrån 54)
October 7, 2002
Precis som stormaz (argh, har du bytt avatar? hur ska vi då känna igen dig?) säger så gör halvduplex plus protokolloverhead plus CSMA/CA (kollisionsundvikande) att man i praktiken inte får ut mer än sisådär hälften av den teoretiska bandbredden (om ens det). Däremot bör man få i alla fall hyfsade ping-tider om man inte sitter precis bredvid en stark störkälla, och då borde det hjälpa att byta kanal.
För övrigt har det varit noll problem med kombinationen min iBook och min SMC Wireless Barricade 54g.
November 22, 2001
TERdON wrote: Precis som stormaz (argh, har du bytt avatar? hur ska vi då känna igen dig?) säger så gör halvduplex plus protokolloverhead plus CSMA/CA (kollisionsundvikande) att man i praktiken inte får ut mer än sisådär hälften av den teoretiska bandbredden (om ens det). Däremot bör man få i alla fall hyfsade ping-tider om man inte sitter precis bredvid en stark störkälla, och då borde det hjälpa att byta kanal.
För övrigt har det varit noll problem med kombinationen min iBook och min SMC Wireless Barricade 54g.
Jo, jag är medveten om att man i praktiken kan få ut ungefär hälften av bandbredden, men 2/0.5 är ganska långt ifrån hälften.
2 Guest(s)