Trådlösa erfarenheter..|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlösa erfarenheter..
pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 21, 2004 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara dela med er lite med mina erfarenheter och höra om ni varit med om liknande...

Har nyligen skaffat mig en bärbar dator (IBM Thinkpad T41) med inbyggt WLAN. Så jag köpte mig en trådlös router (Netgear WGR614 v4 54mbps). Kanon. Kopplade router direkt till min stationära med TP-kabel (för att få den stabilaste uppkopplingen till min huvuddator självklart).

Sedan för att testa min trådlösa uppkoppling med min bärbara så körde jag kommandot "ping -t 192.168.0.1" för att kolla så att paketen kommer fram till routern. Och mycket riktigt gjorde dom inte det. Vissa kom inte fram alls.. vissa fick en responstid på 900ms och vissa låg på normala 1-2ms. Skumt tänkte jag och höll på i några dagar att testa och konfigurera det min bärbara utan bättre resultat. Helt plötsligt gjorde jag en oväntad sak. Jag stängde av Wireless Zero Configuration i services och tro på fan. Nu har jag en utmärkt ping mot routern.

Anledningen att jag skrev detta är att jag är intresserad om andra har liknande erfarenheter. Verkar ju helskumt att man skall stänga av den tjänsten i Windows XP. Men som sagt Microsoft är ju som dom är.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
754055
October 22, 2004 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Thanks, bra o veta!

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
754474
October 22, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska prova det där o se om jag får bättre hastighet på mitt nät.
Jag har iofs inga pingproblem men hastigheten ligger på 2mbit ner o 0.5mbit upp maximalt (dvs om jag ställer datorn ovanpå routern)

[edit] Efter att ha disablat den fick jag 2.12/0.85 på tcp och 4.87/0.9 på udp när jag körde tptest (jag har comhem 8/1 och från den stationära datorn får jag 7.7/1 när jag testat). Förut fick jag som sagt 2/0.5 på tcp och kunde inte ens köra färdigt udp-testet, blev alltid timeout på det.
Till på köpet är datorn nu i sovrummet (kanske 5m och en vägg från routern) till skillnad mot förut när den stod precis ovanför routern.

Någon som vet vad den inställningen ska vara bra för?
Verkar ju konstigt att microsoft har en service som hindrar nätverket så mycket.
[/edit]

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
754660
October 23, 2004 - 3:14 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Ska prova det där o se om jag får bättre hastighet på mitt nät.
Jag har iofs inga pingproblem men hastigheten ligger på 2mbit ner o 0.5mbit upp maximalt (dvs om jag ställer datorn ovanpå routern)

[edit] Efter att ha disablat den fick jag 2.12/0.85 på tcp och 4.87/0.9 på udp när jag körde tptest (jag har comhem 8/1 och från den stationära datorn får jag 7.7/1 när jag testat). Förut fick jag som sagt 2/0.5 på tcp och kunde inte ens köra färdigt udp-testet, blev alltid timeout på det.
Till på köpet är datorn nu i sovrummet (kanske 5m och en vägg från routern) till skillnad mot förut när den stod precis ovanför routern.

Någon som vet vad den inställningen ska vara bra för?
Verkar ju konstigt att microsoft har en service som hindrar nätverket så mycket.
[/edit]

Kul att det hjälpte dig 🙂 Jävligt skumt att den verkar ställa till med så mycket problem.

Iofs så pratade jag om hastigheten på lanet. Alltså inte vad jag får mot internet. Där har jag inga som helst probs att komma upp i mina 12/9. Det är bara det att jag har en 54 mbits router och ett inbyggt 54 mbits wlan i den bärbara. Så teoretiskt sätt om jag flyttar filer från dator till dator på mitt lan borde jag komma upp i 54 men så är icke fallet då jag som mest kommit upp i ca 20 (vilket är långt ifrån 54)

Json_81
Member
Medlem
754688
October 23, 2004 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft samma problem med hastigheten inom lanet oxå.
Jag har 11Mbit wlan och tycker därför jag borde kunna utnyttja mina 8/1 men har aldrig kommit i närheten förrän nu.

Konstigt, får 93% link quality nu oxå, jämfört med 80% tidigare.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
754730
October 23, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Trådlöst kör ju i halvduplex, så Json_81 du kommer nog inte kunna utnyttja allt. När jag kör mina trådlösa grejer i 108mbps så kan jag tanka i max 3.5 megabyte i sekunden.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
754735
October 23, 2004 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Precis som stormaz (argh, har du bytt avatar? hur ska vi då känna igen dig?) säger så gör halvduplex plus protokolloverhead plus CSMA/CA (kollisionsundvikande) att man i praktiken inte får ut mer än sisådär hälften av den teoretiska bandbredden (om ens det). Däremot bör man få i alla fall hyfsade ping-tider om man inte sitter precis bredvid en stark störkälla, och då borde det hjälpa att byta kanal.

För övrigt har det varit noll problem med kombinationen min iBook och min SMC Wireless Barricade 54g.

Json_81
Member
Medlem
754875
October 23, 2004 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Precis som stormaz (argh, har du bytt avatar? hur ska vi då känna igen dig?) säger så gör halvduplex plus protokolloverhead plus CSMA/CA (kollisionsundvikande) att man i praktiken inte får ut mer än sisådär hälften av den teoretiska bandbredden (om ens det). Däremot bör man få i alla fall hyfsade ping-tider om man inte sitter precis bredvid en stark störkälla, och då borde det hjälpa att byta kanal.

För övrigt har det varit noll problem med kombinationen min iBook och min SMC Wireless Barricade 54g.

Jo, jag är medveten om att man i praktiken kan få ut ungefär hälften av bandbredden, men 2/0.5 är ganska långt ifrån hälften.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
755149
October 23, 2004 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jepp, det har du alldeles rätt i, Json_81. Bara det inte är någon som förväntar sig att komma upp i den teoretiska hastigheten så är det väl (förhoppningsvis) inget som skadas av att inaktivera en service i Windows.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
755412
October 24, 2004 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Precis som stormaz (argh, har du bytt avatar? hur ska vi då känna igen dig?)

hehe bytt och bytt, hade ju ingen först.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL