February 4, 2003
Hej.
Beställde igår en bärbar dator (en Dell maskin, modell 8600C).
Men vid valet mellan "W-LAN" så valde jag standard. Men jag kan ju fortfarande ändra.
- Intel® ProWireless 2200 802.11b/g mini-PCI trådlöst LAN (standard)
- Dell Wireless 1350 802.11b/g 54Mbps Mini-PCI Trådlöst LAN (+126 kronor)
- Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådlöst LAN (+375 kronor)
Så bör jag ändra från standard till någon av de andra? Och vad är skillnaden? 375 kronor lägger jag gärna till, bara det "innebär något vettigt".
Nu är det också så att jag ska köpa en trådlös router / accesspunkt.
Har sökt lite på forumet och kommit fram till att jag ska ha en 54mpbs acesspunkt / router. 3com och Netgear verkar populära. Men i ett test i senaste Mikrodatorn har jag för mig att det stod att Netgerar var skit?
I alla fall.
Jag har redan en D-link 604 router här hemma. Och hos min farsa (där jag också ska använda datorn) så finns en Netgerar RP114. Så en accesspunkt vore nog smidigast. Så jag slapp "bryta nätet" (för resten av familjen) varje gång jag ska ta med routern (om jag skulle använda en trådlös router med trådswitch)
Men jag har rätt när jag "tror" att en accesspunkt helt enkelt är en sändare/mottagare som man kopplar med hjälp av en nätverkskontakt (RJ45) till en befintlig router? Så jag inte köper "fel sak".
Och det är inga problem att använda olika fabrikat på routern (ibland Dlink och ibland Netgear), acesspunkten (vilket fabrikat det nu blir) och slutligen nätverkskortet (som blir antingen Intel eller Dells variant).
Det som ska belastas i nätverket är enbart den trådlösa datorn. Resten ska gå med kabel. Så den bärbara borde väl få en 20 mbps för sig själv (i det interna nätverket)?
Kan man förrästen köpa en "108Mbps" acesspunkt och använda den med 54mbps standarden också? (bakåtkompatibel). Självklart då i lägre hastighet. (tills dess att jag fixat nytt nätverkskort?)
De modeller jag kikat närmare på är:
http://www.datorbutiken.com/se.....L-2000APPL
http://www.datorbutiken.com/se.....3COC11GACP
Finns det några bättre?
Sista frågan.
Kan man koppla en router till en router (så den sista agerar enbart som switch) ?
September 1, 2002
Lite OffTopic, men vad får du ge för en sån där dator?
Vad är det för modell på själva Dell-datorn?
Om du har fler än 2 datorer med i det trådlösa nätverket måste du ha en accesspunkt, men om det bara är två trådlösa nätkort med i bilden går det att klara sig utan, sålänge du bara har max 2st datorer i nätverket alltså.
February 4, 2003
Gamblor:
Gav tillslut cirka 14 000kr för den. Har ännu inte fått den.
Läs mer på: https://www.nordichardware.se/.....hp?t=84013
Det är bara en dator som ska användas i det trådlösa nätet (till en början i alla fall).
Men ibland åker jag till farsan och då vore det skönt om man enkelt kunde plugga in typ en accespoint i routern där. Och när man är hemma bara plugga in den här.
Dvs. jag tror att det bästa är att behålla de befintliga routrarna och ha en accesspoint som jag sen kan "plocka loss" vid flytt.
Jag har väl fattat det där rätt i alla fall?
Att en accesspoint till 54mbps nätet kan kopplas in och ut på en vanlig router med en vanlig ethernet sladd mellan.
Och vilken modell ska jag köpa om jag har ett Intel nätverkskort? Vilket passar bäst?
Vilken modell tror ni är bäst?
Någon D-link eller Netgerar. Eller annat?
May 23, 2001
Spelar nog ingen större roll vilket nätverkskort du väljer, båda stöder ju G standarden.
Jag har en netgear router, är helnöjd med den. Jag skulle föredra en 3Com före en Dlink eftersom Dlink verkar ha problem med sina routrar.
Självklart kan du köpa en 108mbps accespunkt, allt är bakotkompatibelt.
Om du stänger av DHCPn och ger fan i WAN porten på din router kan du använda den som switch.
Jag kommer inte upp i några stora hastigheter i mitt trådlösa nät, fast jag kör 108 mbps, kommer väl max upp i 4 mpbs per sekund. Så om du ska hålla på att föra över massa stora filer till bärbara är det bättre med tråd. Men om du bara vill vara överallt i huset och ute på gården är det skönt med trådlöst. Tänk också på att ju längre bort från routern/accesspunkten du kommer desto lägre är signalen och därför blir också hastigheten lägre. Om jag t.ex. sitter ute på gården långt ifrån min router har jag bara 12mpbs men det räcker gott och väl att surfa och fjärrstyra min stationära dator med.
February 4, 2003
[quote=stormaz]Om jag t.ex. sitter ute på gården långt ifrån min router har jag bara 12mpbs men det räcker gott och väl att surfa och fjärrstyra min stationära dator med.
Skulle det stå 40 mpbs i första citatet?
För du verkar ju ha högre desto längre bort du kommer 😛Vilken av Netgears modeller kör du?
Och hur kopplar man isåfall router till router?
Är det via en LAN PORT till en ANNAN LAN port på den andra?Vad tycker du jag ska satsa på?
Acesspunkt eller router?mvh/d
ps. jag tänkte inte mig några större hasgiheter... bara jag kommer upp i någorlunda så jag kan surfa och skicka email (men även kolla på streamad video med vlc)
1 Guest(s)