Trådlöst bredband?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlöst bredband?
nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 458
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 10, 2004 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Då var det dags att få bredband där jag bor med, har för närvarande megaångest varje månad för hur mycket jag surfat (56k) för.

Det ska grävas en fiberkabel och blir förmodligen bredband via ADSL till höst, vilken är för lång tid för mig.

Ett förtag har nu erbjudit sin tjänst med radiovågor via 3,5 Ghz bandet som möjliggör en räckvidd på 2,9 mil utan krav på fri sikt.

Företaget håller på att bygga masten ca 8km från mig och har gått ut med information om att dom kommer börja leverera bredband med en hastighet på 0.5mbit i början/mitten av mars.

Priset ligger på runt 500:- per månad + ca 1500:- i anslutningavgift och utrustning.

Eftersom jag redan surfar för dessa kostnader via modem så är det ju ett givet val att jag kommer skaffa detta.

Företaget är http://www.atenit.com/ och jag undrar nu om någon här har hört elle rent av har internet via denna teknik, som jag fattar det är den ganska ny.

Cyrgo
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 112
538543
February 10, 2004 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla bindningstiden med det där företaget med tanke på att det skulle komma adsl hem till dig.

Mvh / Cyrgo

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
538605
February 10, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är 12mån, men bor nog inte ens hemma så länge. Det blir även billigare ju längre tid man tecknar. Finns upp till 36mån då sjunker priset med nästan 100:-/mån. Men jag skulle vilja ha lite mer synpunkter på bredband via radio och gärna med denna tekniken när det handlar om så stora avstånd som 3mil.

mrmazter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 104
540418
February 12, 2004 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

nevermind wrote: Då var det dags att få bredband där jag bor med, har för närvarande megaångest varje månad för hur mycket jag surfat (56k) för.

Det ska grävas en fiberkabel och blir förmodligen bredband via ADSL till höst, vilken är för lång tid för mig.

Ett förtag har nu erbjudit sin tjänst med radiovågor via 3,5 Ghz bandet som möjliggör en räckvidd på 2,9 mil utan krav på fri sikt.

Företaget håller på att bygga masten ca 8km från mig och har gått ut med information om att dom kommer börja leverera bredband med en hastighet på 0.5mbit i början/mitten av mars.

Priset ligger på runt 500:- per månad + ca 1500:- i anslutningavgift och utrustning.

Eftersom jag redan surfar för dessa kostnader via modem så är det ju ett givet val att jag kommer skaffa detta.

Företaget är http://www.atenit.com/ och jag undrar nu om någon här har hört elle rent av har internet via denna teknik, som jag fattar det är den ganska ny.

Kan dom verkligen leverera på det avståndet ?? 😮

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
541984
February 14, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja dom säger ju det och jag har beställt 2mbit nu 🙂
Får se hur det verkar jag bor ju iofs bara 8km från antennen. Vet såna som planerar att ansluta sig som bor uppåt 2.5mil från antennen.

Det står ju på deras sida att dom kan leverera på 2,9 mils avstånd så!

"Ett komplett utbud av produkter för FWA i 3,5 GHz bandet. Med teknik från IP-Wireless erbjuds mobilitet och äkta "Non line of sight" med hjälp av TDD teknik. WI-lan kompletterar med teknik för länkar och "backbone"."

Låter ju väldigt avancerat och bra :), någon som kan översätta till svenka kanske?

kithiva
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
541987
February 14, 2004 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag har hört så ska trådlöst bara va skit, funkar inte riktigt som det ska när det är dåligt väder osv.
Jag skulle nog avvakta o ta ADSL-et ist.

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
541998
February 14, 2004 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

kithiva wrote: Vad jag har hört så ska trådlöst bara va skit, funkar inte riktigt som det ska när det är dåligt väder osv.
Jag skulle nog avvakta o ta ADSL-et ist.

Avvakta har jag gjort i 4 år. Jag mailade företaget och dom sa att dom garanterade 2mbit om man inte var nöjd så var det bara att avbryta. Enligt dom skulle även pingtiden ligga på runt 20-30ms. Och dom verkar ju ha grym utrusting och kunna sin sak.

I mailat sa han även att tekniken har gått mycket framåt och att radiobredband fått dåligt rykte pga företag som använt gammal/sämre utrustning etc.

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
548302
February 20, 2004 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag körde trådlöst ganska länge innan och det funkade väldigt bra med mycket stadig och jämn bandbredd.

Eftersom det var ett mindre företag http://www.bikab.com så gick linan ned ibland men det var inte så ofta, kanske nån gång per vecka/två veckor.

Om det kommer adsl snart så kanske du ska vänta på det men där jag bodde (Kristianstad) så var adsl-tjänsten riktigt sölig i många delar av stan, typ bara 20k/sek istället för 50...

Det ska nämnas att jag hade ett företagsaabb. med router å sånt, vissa som hade privatabb. blev inte så fint behandlade. Rätt stor parabol också typ 30-40 cm i diameter men det borde inte vara så störande...

nevermind
Kommer du hit ofta?
Medlem
549342
February 20, 2004 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Mailade förtaget angående det långa räckvidden och vad som möjliggjorde den. Fick detta som svar.

"2,4 GHz får man sända med max 100 mW. Att jämföra med 20
W som vår utrustning sänder med."

Detta för att dom sänder via 3,5ghz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 201
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL