December 24, 2002
Tjena grabbar...(och tjejer om det finns nån sån här)
Ska köpa lite grejer så jag kan sätta upp ett trådlöst nätverk
jag ska ha till 2st bärbara och 2st stationära. Behöver en router oxå!
Är det något speciellt man bör tänka på? Olika standader och sånt?
fördelar med dom olika varianterna?
Och till sist.. vart kan man köpa det billigt?
December 4, 2002
Skulle vara bra att veta vad du ska ha för trafik i nätverket. Ifall du bara ska surfa med adsl så räcker det med ett 802.11b nätverk. Detta alternativ är också billigaste av de tre olika standarerna som finns.
Hur ser ut där du bor är det betong, gips eller plåt väggar. Detta är viktigt att tänka på efter som det kan varjera hur bra du får kontakt med accespointen.
Ifall du ska spela i nätverket så kanske du ska välja 802.11g eller a för delen med g här är att det både är billigare och du kan även använda 802.11b utrusting i det nätet.
Så det är bara att välja och vraka.
December 24, 2002
strid wrote: Skulle vara bra att veta vad du ska ha för trafik i nätverket. Ifall du bara ska surfa med adsl så räcker det med ett 802.11b nätverk. Detta alternativ är också billigaste av de tre olika standarerna som finns.
Hur ser ut där du bor är det betong, gips eller plåt väggar. Detta är viktigt att tänka på efter som det kan varjera hur bra du får kontakt med accespointen.
Ifall du ska spela i nätverket så kanske du ska välja 802.11g eller a för delen med g här är att det både är billigare och du kan även använda 802.11b utrusting i det nätet.Så det är bara att välja och vraka.
Okej det e betongväggar.
hur tycker du att jag ska bygga upp nätverket?
1st trådlös router
2st trådlösa PCMCIA nätverkskort
2st trådlösa PCI nätverkskort
eller
1st router (har redan)
2st accespoint
2st trådlösa PCMCIA kort
2st PCI nätverkskort (har redan)
Är det viktigt att ha samma grejer? eller asså.. blir det några fördelar av att ha samma märken på allt?
August 24, 2002
Hejs..
Hur stor är lägenheten/huset? .. .hur stor yta har du tänkt surfa på? .. mycket väggar o hinder på den ytan?
Jag skulle inte köpa något annat än 802.11g standard.. alltså 54mbit till fyra datorer.
... du kan blanda produkter .. kolla bara dem är kompitabla med standarerna. Men Dlink .. 54 mibts grejer funkar utmärkt. Billigt också.
1 Guest(s)