February 1, 2002
mikael_st wrote: okej, är det lika snabbt som om du kör 100mbit med kabel ???
sen så undrar ajg om trådlöst segar upp datorerna.. har varit med om att man inte kan se på film osv på en bärbar om man inte pluggar ur nätverkskortet som är sånt trådlöst då.
erfarenheter ??
108mbit är 54mbit åt båda hållen och du måste ha perfekt signal för att det ska gå så snabbt.
Segar inte upp datorn något, inte vad jag själv märkt iaf.
October 13, 2001
varit på inet data och dem säger att 54 och 108mbit största skillnaden är hur långt man kan ha kan ha datorn från routern. så har man 54 kan man inte ha den lika långt ifrån som med 108. Nu till problemetr kan jag ha 54mbit och det ändå går snabbt och bra >?? för jag har köpt det nu.....
men int ekopplat in det än då, så ej öppnad förpackning
July 18, 2003
Starscream wrote: [quote=mikael_st]okej, är det lika snabbt som om du kör 100mbit med kabel ???
sen så undrar ajg om trådlöst segar upp datorerna.. har varit med om att man inte kan se på film osv på en bärbar om man inte pluggar ur nätverkskortet som är sånt trådlöst då.
erfarenheter ??
108mbit är 54mbit åt båda hållen och du måste ha perfekt signal för att det ska gå så snabbt.
Segar inte upp datorn något, inte vad jag själv märkt iaf.
Det är det väl ändå inte. Trådlöst nätverk är allmänt halvduplex och i alla fall netgear och flink använder sk "Super G" där det finns två metoder. Channel Bonding där den sätter ihop två 20MHz kanaler till en 40MHz kanal på kanal 6 så det blir som en bryggad anslutning, annars finns det "packet bursting" som gör att kortet skickar mer paket på varje sändning och använder "lufttiden" bättre då intervallerna blir kortare.
Dvs:
Frame 1+2 -> ACK
Istället för
Frame 1 -> ACK -> Frame 2 -> ACK
1 Guest(s)