Ska snart flytta från huset jag hyr, till en hyreslägenhet..
Problemet är att det är betongväggar mellan rummen, och man får inte borra hål hur som helst.
Behöver väl antagligen en trådlös switch och likaså ett trådlöst nätverkskort..
Men hur pass bra/långt ifrån kan man ha grejerna från varandra??
Tar sej signalen genom typ 2 betongväggar?
Ge gärna tips på utrustningsmärken..
Tänkte alltså ha ADLS-modem--->Router/Switch--->Dator 1/Dator 2/Dator 3..typ..
*Edit*
Har redan kabel och en vanlig Router/switch + en switch.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 18, 2003
Signalen tar sig "lätt" igeno 2 betongväggar, då innom 10 min från AP, Har testat hos flickan 🙂
Ingen aning hur snabbt det går men jag har en bra signalstyrka men men lite sämre kvalité (enligt cisco tjaffs)
jag skulle köpt en ny netgear 11 mb router / AP, kan ej beteckning direkt, kostar ca 299 kr,... Blir så pass mycket mindre kablar och skit med endast en, och den kostar inte så mycket...
Så kan du sälja dem andra 2 för en billig slant 🙂
September 14, 2004
elmor wrote: Är det inte lika bra att satsa på bra grejer på en gång? Iaf 11g 54mbit borde inte kosta mycket mer.
Hastigheten ut mot internet behöver inte klara mer än Telias 8Mbit, så en 10Mbits-lösning räcker bra..Lokala nätverket hemma körs däremot i 100Mbit..
Dry_Ice wrote: Signalen tar sig "lätt" igeno 2 betongväggar, då innom 10 min från AP, Har testat hos flickan 🙂
Ingen aning hur snabbt det går men jag har en bra signalstyrka men men lite sämre kvalité (enligt cisco tjaffs)
jag skulle köpt en ny netgear 11 mb router / AP, kan ej beteckning direkt, kostar ca 299 kr,... Blir så pass mycket mindre kablar och skit med endast en, och den kostar inte så mycket...
Så kan du sälja dem andra 2 för en billig slant 🙂
Vad menas med AP??
Har en switch av märket Netgear, verkar vara bra grejjer.
smoki_guy wrote: Siba har ett bra erbjudande mä modem mä inbyggt router och trådlöst 54mb under tusenlappen
Har redan ett modem jag är nöjd med.
Vad är det jag behöver egentligen??
En typ trådlös switch efter modemet, och någon lösning till de andra datorerna..Kan man köra med 2 trådlösa switchar????,
Som jag har nu är det:
Modem--->Router 4-portswitch--->Ena datorn + 8port-switch--->2 andra datorer.
Skulle vilja ha det ungefär lika, fast trådlöst..
Vill ha lite lediga portar när grabben och kompisarna har LAN.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Adam wrote: Har du ett modem som funkar bra tycker jag du ska satsa på en Netgear WGT624. Den placerar du i närheten av modemet. Den har 4 RJ-45 portar o sen kan du ansluta massa trådlöst. Räckvidden är grymt bra!
Kanon..
Tror du den klarar typ 10 meter och 3 betongväggar??
Jag har noll koll på trådlöst.
March 27, 2003
Det bör den göra. Jag bor i ett gammalt trähus och har routern längst upp i ena hörnet. Sen har jag en dator nere i källaren (en hel våning emellan), den datorn står intryckt i ett hörn intill två betongväggar.
Signalstyrkan är nästan full hela tiden och hastigheten ligger mellan 36 - 54 mbit/s. 54 mbit/s är för övrigt max.
Adam wrote: Det bör den göra. Jag bor i ett gammalt trähus och har routern längst upp i ena hörnet. Sen har jag en dator nere i källaren (en hel våning emellan), den datorn står intryckt i ett hörn intill två betongväggar.
Signalstyrkan är nästan full hela tiden och hastigheten ligger mellan 36 - 54 mbit/s. 54 mbit/s är för övrigt max.
Tack
2 Guest(s)