Trådlöst Internet|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlöst Internet
Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 12, 2007 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan. Jag har äntligen fått till min trådlösa uppkoppling hemma 😀 Men vad jag förstår så skall man skydda denna så inte obehöriga kan surfa på min uppkoppling 🙁

Är det någon som har nåt bra tips på hur man ställer in sin router? Vad skall man kolla efter?

Jag hittar bara en massa inställningar och förkortningar som inte säger mig något alls. Och vad jag förstår så skall man både ställa in nåt i routern,och även i datorn.

Har provat att ringa tillverkaren(Belkin),men de har sämre telefonsupport än Telia t om. Efter en timme i kö så gav jag upp 🙁

Datorn är en P4 2.8 Ghz, 1 Gb Ram, 300 Gb hd och Windows XP Home. Internet uppkopplingen är Telia 24 Mbit.

Tack på förhand.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1109950
January 12, 2007 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

MAC låsning (bara datorer med godkänt nätverkskort får ansluta) och WEP/WPA (kryptering) är det man ställer in. Det är även bra att gömma sitt SSID (namnet på routern) när man är i farten.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1109987
January 12, 2007 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mac låsning är onödigt komplicerat och ger väldigt lite extra skydd om man kör WPA med gömd SSID. Det är alltså dessa du skall titta efter. Bläddra genom manualen, där borde stå något om WPA och följ dessa steg. Samma när det gäller gömd SSID.

Gömd SSID gör så att den som ansluter till nätet måste veta vad det heter och det kommer därför inte att dyka upp automatisk på dina datorer utan första gången måste du ansluta "manuellt".

Jesus Of Suburbia
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 137
Member Since:
August 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1110008
January 12, 2007 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok skall kolla efter detta. Men vad jag förstått så skall man ställa in nåt i datorn med; vad är det?

Finns det någon guide på nätet där man kan kolla sådant här? Helst på svenska :bok:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 69
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL