August 19, 2006
Hejsan. Jag har äntligen fått till min trådlösa uppkoppling hemma 😀 Men vad jag förstår så skall man skydda denna så inte obehöriga kan surfa på min uppkoppling 🙁
Är det någon som har nåt bra tips på hur man ställer in sin router? Vad skall man kolla efter?
Jag hittar bara en massa inställningar och förkortningar som inte säger mig något alls. Och vad jag förstår så skall man både ställa in nåt i routern,och även i datorn.
Har provat att ringa tillverkaren(Belkin),men de har sämre telefonsupport än Telia t om. Efter en timme i kö så gav jag upp 🙁
Datorn är en P4 2.8 Ghz, 1 Gb Ram, 300 Gb hd och Windows XP Home. Internet uppkopplingen är Telia 24 Mbit.
Tack på förhand.
March 10, 2003
MAC låsning (bara datorer med godkänt nätverkskort får ansluta) och WEP/WPA (kryptering) är det man ställer in. Det är även bra att gömma sitt SSID (namnet på routern) när man är i farten.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 25, 2000
Mac låsning är onödigt komplicerat och ger väldigt lite extra skydd om man kör WPA med gömd SSID. Det är alltså dessa du skall titta efter. Bläddra genom manualen, där borde stå något om WPA och följ dessa steg. Samma när det gäller gömd SSID.
Gömd SSID gör så att den som ansluter till nätet måste veta vad det heter och det kommer därför inte att dyka upp automatisk på dina datorer utan första gången måste du ansluta "manuellt".
1 Guest(s)