August 3, 2006
har precis fått i gång det trådlösa internet. men nu är det så här att routern står på nedervåningen och jag sitter på
övervångning. och har signal styrka mella låg/väldigt låg nu till min fråga. är det så bara för jag använder det trådlösa nätverkskortet som sitter i datorn? skulle jag få bättre signalstyrka om jag köper en sån där som man sätter i USBn förstår ni vad jag menar?
mvh
April 21, 2008
Det beror lite på vad du har för router, men generellt skulle jag vilja påstå att med en bättre 802.11n router (ex DIR-655) bör du kunna ha bättre signalstyrka än "låg". Det förutsätter förståss att du har ett nätverkskort i datorn som stödjer n-standarden också.
Det finns ju många andra faktorer som påvverkar signalstyrkan på din dator, som placering av routern, vilken kanal din router använder etc. Mycket om detta kan du säkert hitta här på forumet eller andra webbsidor.
March 10, 2003
"Sitter i datorn" aka Laptop? Isf har du en större antenn i laptopen är du kommer få i en usb-pinne. Placering är ganska viktig.
Signalerna tar raka vägen i princip och är det betong och armering imellan kommer inte mycket fram. 802.11n gör att det oftast
blir lite lättare att få fram signalerna iom annat frekvensband. Men det är fortfarande inte heliga graalen heller.
Vad har du för saker idag? och hur ser det ut hemmavid med väggar och så?
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 13, 2011
Jag sitter själv med 3 olika trådlösa routrar hemma i en lägenhet. En 10 år gammal D-Link 524, en Belkin Play N+ och en netgear modemrouter med N protokoll. Jag har en granne som får bäst kontakt med den urgamla D-Link routern. Han sitter två våningar ovanför mig med tjocka betonggolv emellan.
Detta kan bero på många saker men det bästa sättet för dig att trimma ditt trådlösa nätverk är helt enkelt genom att prova olika trådlösa kanaler. Detta gör du genom att gå in i gränssnittet med kabel på den trådlösa routern. Du går in på adress för gateway, brukar vara någonstans kring 192.168.0.1, 192.168.1.1 eller 192.168.2.1 beroende på fabrikat. För att ta fram gateway använder du kommandot ipconfig, jag beskriver kommandot lite noggrannare här http://www.drivrutiner.net/dri.....config.php , när du hittat din gateway öppnar du helt enkelt en webbläsare och skriver in ip-adressen för gateway och letar efter något som liknar wireless channels(det är lite olika för olika routrar). Ett annat sätt kan vara att stänga av brandväggen i windows, du ser mer om detta här http://www.drivrutiner.net/sup...../firewall/
Lycka till
2 Guest(s)