March 6, 2003
Hej! nu funderar jag på att börja leka lite med lite trådlöshet här.
Det jag kan:
* Det finns flera olika "system" (a,b,g m.m.) som har olika hastigheter, nätverket ska bestå av samma "system" på alla clienter/servrar m.m.
* Man kan ha en router/access point och sedan en massa clienter med PCI/cpam(eller vad de nu än heter för bärbara) clienter.
Nu kan det låta som tillräckligt (eller tragiskt lite;) ) men det jag undrar är:
Kan jag ordna ett trålöst nätver utan att ha en router/accespoint?
kan jag t.ex. ha 1 nätverkskort på servern och 1 nätverskort på alla mina clienter och sända information till alla datorer (säg att jag har 5 clienter)
om det nu inte går så vill jag åtminstone ha 1 nätverskort på servern och ha 1 client (min bärbara) som kan koppla upp sig mot serverns nätverkskort.
om ni tycker att jag saknar några fundamentala kunskaper, så lär gärna ut lite eller ge mig lite länka 🙂
August 24, 2002
Jao det kan du. 🙂
Men räckvidden blir inget vidare.
En router och ett nic till din bärbara är ju att föredra än två nic. Det kostar ju inte mycket heller numer. 🙂
Säkerheten blir alltid ett dilemma med trådlöst. Så om du har viktig information bör du också ha i åtanke.
February 11, 2003
tjenare alla..jag kan INGET om detta men jag vill passa på att fråga..jag ska få 10mbit lina men utaget sitter så långt bort..finns det nått trådlöst system som man kan köpa..
eller är jag tvungen att dra kabel...
om det nu finns det.vad heter det och om ni vill så länka gärna så jag kan lära mig lite mera om det,och vad det kostar..
November 4, 2001
MrL0vep@nts wrote: jag har redan en "router-dator" , jag vill inte ha en till router:P är jag ute efter en accesspoint då? fungerar den som en switch till trådlösa nätverk(hur många datorer/nätverkskort kna "kopplas" til len sådan isf) eller bara som förlänger räckvidden?
Ja, om du bara vill "utvidga" ditt nätverk till trådlöst ska du ha en Access punkt. En vanlig dator med ett trådlöst kort kan agera accesspunkt ifall kortet stödjer detta. Det går att koppla många datorer till en accesspunkt, det är som du säger som en trådlös switch. Dock kan Accesspunkter också bryggas för att förlänga räckvidden. (alltså man kan sätta ut en ny accesspunkt om man vill utvidga).
March 6, 2003
ok, tackar för svaret spannen.
frågan är då; hur många datorer kan man "koppla" till en sådann Access punkt som högst? för att det verkar inte stå specifierat nånstans.
och har dessa kort som har "accesspoint" funktionen någon speciellt benämning? så man vet vilket man ska ta:)
skillnaderna i pris verkar mest variera mellan olika märkes namn och de olika "formaten" a/b/g
vilken variant ska man köpa? vad blir billigast?
August 24, 2002
MrL0vep@nts wrote: ok, tackar för svaret spannen.
frågan är då; hur många datorer kan man "koppla" till en sådann Access punkt som högst? för att det verkar inte stå specifierat nånstans.
och har dessa kort som har "accesspoint" funktionen någon speciellt benämning? så man vet vilket man ska ta:)
skillnaderna i pris verkar mest variera mellan olika märkes namn och de olika "formaten" a/b/g
vilken variant ska man köpa? vad blir billigast?
Du får kolla produktbalden för just den accesspunkten. Men den angiva bandbredden delas på det antal anslutna datorer.
Nej, det är en inställning du sätter i programvaran.
He.. dum fråga. Billigast är den som kostar minst! 😛
Men det är bara att avväga vad du prioritera bandbredd, märkersgrejer pris. Skulle jag köpa nya grejer skulle det ju bli 108mbit och inget annat.
Du vet din budget, det är bara att scolla igenom internetbutikerna och leta efter det som du känner passar dina behöv bäst 🙂
March 6, 2003
hehe thnx för svaren den där sista frågan gällde mest, vilket märke har bäst balans mellan kvalite/pris. I de flestra sammanhang så brukar det finnas saker som är "ultimata" eller hur man nu ska säga det. Så jag tänkte om nån hade mycket konktakt med trådlösa saker kanske kunde tipsa om nåt 😉
men tackar ivf, ska kolla lite noggrannare på specc/priserna nu!
December 16, 2003
Se till att säkra nätet sen när det väl är uppe och snurrar.
Aktivera WEP alt WPA för att kryptera trafiken. Iofs är WEP 128-bit redan knäckt men du slipper hemmahackern.
Slå på MAC-adress filtret så att du själv definerar vilka datorer som ska ha access i nätet.
Byt ut default SSID:et till något annat och stäng av Broadcast SSID. På så sätt blir det svårare att hitta ditt trådlösa nät.
Byt lösenord på AP:en alt routern.
1 Guest(s)