Trådlöst, kan man ha det?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlöst, kan man ha det?
MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 331
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 1, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! nu funderar jag på att börja leka lite med lite trådlöshet här.

Det jag kan:

* Det finns flera olika "system" (a,b,g m.m.) som har olika hastigheter, nätverket ska bestå av samma "system" på alla clienter/servrar m.m.

* Man kan ha en router/access point och sedan en massa clienter med PCI/cpam(eller vad de nu än heter för bärbara) clienter.

Nu kan det låta som tillräckligt (eller tragiskt lite;) ) men det jag undrar är:

Kan jag ordna ett trålöst nätver utan att ha en router/accespoint?

kan jag t.ex. ha 1 nätverkskort på servern och 1 nätverskort på alla mina clienter och sända information till alla datorer (säg att jag har 5 clienter)

om det nu inte går så vill jag åtminstone ha 1 nätverskort på servern och ha 1 client (min bärbara) som kan koppla upp sig mot serverns nätverkskort.

om ni tycker att jag saknar några fundamentala kunskaper, så lär gärna ut lite eller ge mig lite länka 🙂

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
472326
December 1, 2003 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jao det kan du. 🙂

Men räckvidden blir inget vidare.

En router och ett nic till din bärbara är ju att föredra än två nic. Det kostar ju inte mycket heller numer. 🙂

Säkerheten blir alltid ett dilemma med trådlöst. Så om du har viktig information bör du också ha i åtanke.

Elle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 260
472481
December 1, 2003 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

tjenare alla..jag kan INGET om detta men jag vill passa på att fråga..jag ska få 10mbit lina men utaget sitter så långt bort..finns det nått trådlöst system som man kan köpa..

eller är jag tvungen att dra kabel...

om det nu finns det.vad heter det och om ni vill så länka gärna så jag kan lära mig lite mera om det,och vad det kostar..

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
473864
December 3, 2003 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har redan en "router-dator" , jag vill inte ha en till router:P är jag ute efter en accesspoint då? fungerar den som en switch till trådlösa nätverk(hur många datorer/nätverkskort kna "kopplas" til len sådan isf) eller bara som förlänger räckvidden?

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
473904
December 3, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: jag har redan en "router-dator" , jag vill inte ha en till router:P är jag ute efter en accesspoint då? fungerar den som en switch till trådlösa nätverk(hur många datorer/nätverkskort kna "kopplas" til len sådan isf) eller bara som förlänger räckvidden?

Ja, om du bara vill "utvidga" ditt nätverk till trådlöst ska du ha en Access punkt. En vanlig dator med ett trådlöst kort kan agera accesspunkt ifall kortet stödjer detta. Det går att koppla många datorer till en accesspunkt, det är som du säger som en trådlös switch. Dock kan Accesspunkter också bryggas för att förlänga räckvidden. (alltså man kan sätta ut en ny accesspunkt om man vill utvidga).

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
474236
December 3, 2003 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, tackar för svaret spannen.

frågan är då; hur många datorer kan man "koppla" till en sådann Access punkt som högst? för att det verkar inte stå specifierat nånstans.

och har dessa kort som har "accesspoint" funktionen någon speciellt benämning? så man vet vilket man ska ta:)

skillnaderna i pris verkar mest variera mellan olika märkes namn och de olika "formaten" a/b/g

vilken variant ska man köpa? vad blir billigast?

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
474270
December 3, 2003 - 11:27 pm
sp_Permalink sp_Print

har du känslig data så se till att ha bra lösenord och encryption på det trådlösa, jag vet ett ställe där man kan sitta på parkeringen utanför och logga in på deras lilla server som Admin utan större problem.
inte särskilt stabilt-

Biblo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 975
474428
December 4, 2003 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

MrL0vep@nts wrote: ok, tackar för svaret spannen.

frågan är då; hur många datorer kan man "koppla" till en sådann Access punkt som högst? för att det verkar inte stå specifierat nånstans.

och har dessa kort som har "accesspoint" funktionen någon speciellt benämning? så man vet vilket man ska ta:)

skillnaderna i pris verkar mest variera mellan olika märkes namn och de olika "formaten" a/b/g

vilken variant ska man köpa? vad blir billigast?

Du får kolla produktbalden för just den accesspunkten. Men den angiva bandbredden delas på det antal anslutna datorer.

Nej, det är en inställning du sätter i programvaran.

He.. dum fråga. Billigast är den som kostar minst! 😛
Men det är bara att avväga vad du prioritera bandbredd, märkersgrejer pris. Skulle jag köpa nya grejer skulle det ju bli 108mbit och inget annat.

Du vet din budget, det är bara att scolla igenom internetbutikerna och leta efter det som du känner passar dina behöv bäst 🙂

MrL0vep@nts
Kommer du hit ofta?
Medlem
474686
December 4, 2003 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe thnx för svaren den där sista frågan gällde mest, vilket märke har bäst balans mellan kvalite/pris. I de flestra sammanhang så brukar det finnas saker som är "ultimata" eller hur man nu ska säga det. Så jag tänkte om nån hade mycket konktakt med trådlösa saker kanske kunde tipsa om nåt 😉

men tackar ivf, ska kolla lite noggrannare på specc/priserna nu!

gekko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
485810
December 16, 2003 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Se till att säkra nätet sen när det väl är uppe och snurrar.

Aktivera WEP alt WPA för att kryptera trafiken. Iofs är WEP 128-bit redan knäckt men du slipper hemmahackern.

Slå på MAC-adress filtret så att du själv definerar vilka datorer som ska ha access i nätet.

Byt ut default SSID:et till något annat och stäng av Broadcast SSID. På så sätt blir det svårare att hitta ditt trådlösa nät.

Byt lösenord på AP:en alt routern.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL