November 4, 2003
Jag har lite funderingar på trådlöst nätverk. Så här ligger det till.
I huset där jag bor har vi vanligt ADSL. Jag bor i ett rum vi byggt på garagets övervåning, avståndet mellan garaget och huset är ca 1.5 meter.
Jag funderar på att testa trådlöst nätverk så jag slipper införskaffa tfn abonnemang och eget ADSL abonnemang, blir så dyrt på det viset.
Det blir ju två väggar en eventuell signal skall igenom. Går det? Den enda utrustning som krävs kommer väll vara accesspunkt samt nätverkskort?
March 10, 2003
Beror på vad du har för delar nu. 1.5 meter är ingen fara. Jag har ca: 10m och betong inne i lghten.
Billigats kanske är att skaffa en trådlös router och nätverkskort.
Beror väl lite på vilket avstånd det blir då.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 4, 2003
Det som finns nu är ADSL router med inbyggd switch så den biten är klar.
Om jag förstått det rätt så kopplar man in en accesspunkt på en ledig port i switchen och sedan skaffar man ett trådlöst nätverkskort till datorn, och att det gäller att se till att de klarar samma standard.
March 10, 2003
Jupp, finns oftast paket man kan köpa. Se bara till att köpa någorlunda kvalitet.
Det lönar sig i längden. Billigare saker brukar ha en tendens till att krångla mer och ha sämre antenn möjligheter.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
November 4, 2003
Dry_Ice wrote: Annars är det ju bara dra en tp kabel ^^. Tror vi har över 100 meter i huset... pappa vill ju dra snyggt så det blir lite omvägar...
Hehe, tror inte det är så populärt att borra hål i två ytterväggar för att dra en TP kabel 😉
Vad tror ni om dessa prylar?
http://www.datorbutiken.com/se.....d=LSWAP54G
http://www.datorbutiken.com/se.....=TCWLPCI54
Så nu funkar nog länkarna också.
November 4, 2003
Snorch wrote: Linksys har man ju läst hyffsat bra saker om, och finns lite möjligheter till att ändra lite saker i mjukvaran där också.. Men TekComm har jag inte hört något alls om..
Om det är säkrare så lägger jag lätt 200:- extra på detta kort istället.
http://www.datorbutiken.com/se.....d=LSWMP54G
Kanske är ännu bättre med USB 🙂
http://www.datorbutiken.com/se.....=LSWUSB54G
November 4, 2003
January 20, 2002
davidrone wrote: [quote=Cezar]100m ska ett normalt trådlöst kort klara.
Längden kortas ner ju tjockare väggarna är (betong exempelvis).
Då skall det vara hel lugnt, tror jag kör på linksys delar, både accesspunkten och USB nätverkskortet.
Det är hellugnt...
I skolan hade vi 100m radie och ibland sprang man bort och satt bakom en 10m tjock betongvägg...
August 2, 2004
ZIre wrote: [quote=merlin]Det ska inte vara några som helst problem, jag får in min grannes WLAN 50 meter bort.
haha 8D
Det bästa var ändå att jag gick ner till honom och sa att han borde aktivera wep-kryptering så jag inte råkar surfa på hans nät av misstag igen. Fick till svar att wep är aktiverat, nae sa jag, jag var inne i din router som admin (hade kunnat ha kul, men jag är en snäll kille 😉 ), men men, det står fortfarande öppet
November 5, 2002
davidrone wrote: [quote=Dry_Ice]Annars är det ju bara dra en tp kabel ^^. Tror vi har över 100 meter i huset... pappa vill ju dra snyggt så det blir lite omvägar...
Hehe, tror inte det är så populärt att borra hål i två ytterväggar för att dra en TP kabel 😉
Finns platta kablar som man kan dra genom fönstret. Jag har iaf. Inte genom fönstret, men på golvet under lister och så. Har kabel om du vill ha en stump eller två att skarva med om du vill 😀
November 4, 2003
BarateaU wrote: Pga av att avståndet är så litet så är det i princip samma sak som att ha wlan och ha en dator i ett annat rum bara.
Köp liksys WAP54G eller liknande så trycker du in en 3'dje parts firmware så kan du höja signalstyrkan från typ 28mW till ~255mW eller va det nu var.
Går det att göra? Hade varit bra isf, signalen är inte allt för bra tyvärr.
August 2, 2004
Relaxia wrote: [quote=davidrone][quote=Dry_Ice]Annars är det ju bara dra en tp kabel ^^. Tror vi har över 100 meter i huset... pappa vill ju dra snyggt så det blir lite omvägar...
Finns platta kablar som man kan dra genom fönstret. Jag har iaf. Inte genom fönstret, men på golvet under lister och så. Har kabel om du vill ha en stump eller två att skarva med om du vill 😀
Om inte annat så blir dom ju platta om du drar dom genom fönstret? 😉
1 Guest(s)