Trådlöst mellan Printserver(HP) och Router: Brygga?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlöst mellan Printserver(HP) och Router: Brygga?
CoolNicklas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 213
Member Since:
March 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 18, 2004 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Hej

Nu har jag gett mig ut på ett område som jag inte riktigt behärskar och skulle behöva lite hjälp.

Jag skaffade en Trådlös router igår (NetGear WTG624) för att byta ut min D-link router och D-link Accesspunkt; D.v.s. två enheter blev en.

Glad i hågen tänkte jag använda Accesspunkten (DWL 700) till att skapa en trådlös länk mellan min printserver (HP Jet Direct 170) och den nya routern så att jag slipper kabeln som går genom halva lägenheten.

Efter att ha försökt köra AP'n i "Wireless client" läge med ett antal olika konfigurationer så får jag det inte att funka.

Jag har satt statisk IP på printservern, men den kan också få en IP-tilldelad av en DHCP-server. Problemet är att AP'ns DHCP server endast verkar dela ut adresser till enheter som är anslutna till denna trådlöst.

Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att använda AP'n till detta ändamål eller om jag måste köpa en trådlös "Brygga" ? Jag såg att det fanns sådana för ca 600 kr på PcCity då jag var där igår.

Nån som vet?

/Nicke

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
723486
September 18, 2004 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Du måste ju kunna använda din AP som trådlös brygga? Kan iaf min brorsa med sin DWL700a.

CoolNicklas
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 213
Member Since:
March 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
723495
September 18, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte du fråga honom hur han gör?

Printservern har ju en IP-adress, AP'n en annan.

Routern i andra änden måste "se" Printserverns IP-adress för att det ska funka eftersom man inte kan sätta upp några Routingtabeller i AP'n som routar Printservern till AP'n...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
723525
September 18, 2004 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

AP:n ska få en IP adress av routern, det ska även printservern. Kan inte fråga honom hur han gjorde, det var jag som gjorde det åt honom men det var ett tag sen, så jag minns inte exakt vart man ställde in allt. Har dock för mig att det finns X antal alternativ som man får välja mellan (vad AP ska vara inställd som), sen står det även en kort förklaring vad de innebär.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL