March 2, 2002
Hej
Nu har jag gett mig ut på ett område som jag inte riktigt behärskar och skulle behöva lite hjälp.
Jag skaffade en Trådlös router igår (NetGear WTG624) för att byta ut min D-link router och D-link Accesspunkt; D.v.s. två enheter blev en.
Glad i hågen tänkte jag använda Accesspunkten (DWL 700) till att skapa en trådlös länk mellan min printserver (HP Jet Direct 170) och den nya routern så att jag slipper kabeln som går genom halva lägenheten.
Efter att ha försökt köra AP'n i "Wireless client" läge med ett antal olika konfigurationer så får jag det inte att funka.
Jag har satt statisk IP på printservern, men den kan också få en IP-tilldelad av en DHCP-server. Problemet är att AP'ns DHCP server endast verkar dela ut adresser till enheter som är anslutna till denna trådlöst.
Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att använda AP'n till detta ändamål eller om jag måste köpa en trådlös "Brygga" ? Jag såg att det fanns sådana för ca 600 kr på PcCity då jag var där igår.
Nån som vet?
/Nicke
March 2, 2002
May 23, 2001
AP:n ska få en IP adress av routern, det ska även printservern. Kan inte fråga honom hur han gjorde, det var jag som gjorde det åt honom men det var ett tag sen, så jag minns inte exakt vart man ställde in allt. Har dock för mig att det finns X antal alternativ som man får välja mellan (vad AP ska vara inställd som), sen står det även en kort förklaring vad de innebär.
2 Guest(s)