February 8, 2004
Ja, jag har ett fett problem. Jag ska få radiobredband på 2mbit och har inte fri sikt till accesspunkten från mitt hus =( ... Men jag har löst de på ett annat sätt. Jag ska sätta upp mitt radiomodem och antenn på mi grannes ladugård , för där är de fri sikt. Sedan ska jag länka vidare från ladugården till mitt hus och det är ca 180-230 meter. JAg vet inte hur jag ska göra , om jag ska ha 2 st accesspunkter som följande eller något annat. Jaja såhär ser de ut iaf:
Radiomodem-------230m------mitt hus
hur ska jag göra? Jag har lite grenar i vägen men kan man få fram ett pris under ca 1600kr? ska man ha 2 st accesspunkter då eller går de alls? :cy:
August 5, 2002
http://www5.cs.cornell.edu/%7E.....primestar/ Kanske är ngt=)
February 8, 2004
January 11, 2003
Finns en chans att du kan använda gammal beprövad teknik, men priset och hur bra det blir är en fråga... 🙄
Gamla BNC (busnät) nätverk klarar upp till 10Mbit upp till 350meter om jag inte minns fel, så det bör kunna gå. Och eftersom du bara ska ha 2Mbit internet så ska det väl itne försämra det. Du kan ju sedan koppla BNC vidare till TP nätverk på andra sätt sen. :bok: Problemet kan vara att idags läget hitta just en sådan switch / hub. Men har du tur kan du nog hitta en på blocket eller nått liknande för 500 max. Alternativet är en gammal dator med ett BNC nätverkskort och ett TP (har nog ett eller 2 BNC kort du kan få till fraktpris om du behöver det). Kabeln kan väl gå på 5kr/m normalt, men när du ska handla 200 meter så ska de nog fan kunna ge dig lite rabatt tycker man. Så du bör kunna klara dig inom din budget.
Annars e det nog optiska sätt som gäller, men de brukar vara rätt dyra, iaf 2000+ lätt... 😮
Det sista alternativet är nått trådlöst 802.11b alternativ, kolla med D-link utrustning, de har antenner mm för utomhusbruk som ska lätt klara 500m med fri sikt (man vad hast blir är svårare o säga). Dessutom kan detta också kosta en bra slant med antenner mm.
February 8, 2004
mjo, men du menar med andra ord att om man köper 2 st accesspunkter tex 2 st av
http://www.dustin.se/Shopping/.....5010051632
så är de för klent för att klara 180m?
January 11, 2003
Nja, om du sätter både utan nått ivägen ska de nog klara 200meter, men de accsess punkerna där klarar inte att sitta utomhus, så de måste iaf igenom tvåväggar / fönster. Och då finns risken att de iaf få jobba på lägsta hast, dvs 1Mbit... vilket kanske inte e så skoj om du ska ha 2Mbit internet.
De kan nog funka OM du sätter utomhus antenner på båda. Teoretisk sätt kan de klara 300meter utomhus och fritt, men då tänker de på kontakt, inte på hast... förhoppningsvis kan du byta de antennerna som sitter bak, och byta mot en bättra rikbar antenn, och då ska du nog klara 500 meter om så behövs.
Problemet är att de accsesspunkerna måste stöda antennbyte, samt du måste köpa antenner också. Kolla lite inne på JME data också... (http://www.jmedata.se) de har en den trådlöst, även antenner.
February 8, 2004
Räcker det med att byta antenn på en av accesspunkterna? eller måste båda våda vara utbytta, eller kan man köra med orginal antenneroch göra såhär me dom?
http://www5.cs.cornell.edu/%7E.....primestar/
(isomatics länk)
Eller går de kanske tom att ta motagarna från huvet på en parabol och ha som antenner? Eller skulle man kunna bygga en antenn? =)
+ fågelvägen dit är väl ca 150meter
January 11, 2003
sticksåg wrote: Räcker det med att byta antenn på en av accesspunkterna? eller måste båda våda vara utbytta, eller kan man köra med orginal antenneroch göra såhär me dom?
Tror det kan räcka med ena antennen, beror på hur stark den andra stanard sändaren är samt hur stark en antennen är dock. Se det på samma sätt som att ha en stark basstation till din mobiltelefon och en "svag mobil", om mobilen e svag eller blockas mycket så funkar det ju inte bra även om basstationen e stark.
sticksåg wrote: http://www5.cs.cornell.edu/%7E.....primestar/
(isomatics länk)
Vill du bygga å pyssla med aluminumfolie så kör på det... men jag tror inte d blir bra, eftersom det hänger på turen lite också. Dessutom vad e oddsen att inte den "blåser bort" i nästa storm eller så... Men vem vet det kan bli bra faktiskt så länge allt funkar...
sticksåg wrote: Eller går de kanske tom att ta motagarna från huvet på en parabol och ha som antenner? Eller skulle man kunna bygga en antenn? =)
+ fågelvägen dit är väl ca 150meter
En parabol är ju byggd för frekvenserna för just satelit mottagning. Och jag har på rakarm ingen aning på vilken frekvens de antennerna e byggda för (802.11b/g är ju 2,4Ghz). Men OM de är byggda på en frekvens i närheten av det så visst ska det hjälpa, om du kan konfigurera så att de sitter "rätt" i parabolen, det kommer ju funka som en antenn så...
(om jag nu förstod dig rätt)
February 8, 2004
January 11, 2003
Du kommer behöva två stationer, ja. Frågan är nästan om du inte borde titta på en router med trådlöst lan inbyggt till ena sidan, så får du lite säkerhet också, dvs byta ena.
Jag har inte köpt just de accsess punkterna så jag kan inte säga om de är bra eller inte. Enligt den infon jag har lyckats hitta så är den medföljande antennen på 2dB vilket kan vara lite i klenaste laget för att köra 150-200 meter, speciellt utan riktad signal. Det står dock att antennerna är avtagbara, och då troligen utbytbara. Så du bör kunna sätta en stark rikbar antenn på ena iaf, eller lite starkare på båda. Vet inte säkert vilket som ger bästa resultat, skulle dock tro att lite bättre på båda ger mest (men det är ingen fakta precis)
Min basstation är just en router, fast med dubbla antenner. Det gör att jag får 6dB styrka, vilket räcker för att jag ska kunna ha den innomhus och trots att där e två innerväggar och en utomhus vägg mellan min bärbara och den så får jag ca 50% signal styrka på ca30 meter, trots ett svag PC-Card kort på andra sidan, då utomhus... Så du lär nog behöva lite mer än 2dB styrka för att få bra hast tror jag.
Tycker du borde ta o prata med en som är typ expert på just sändare och liknande, för att inte spendera 1000tals kronor och får dåligt resultat.
February 8, 2004
Precis, men då får jag npg vänta tills imårgon för då öppnar all support igen =). Men hm, detta blir inte lätt, jag kan förklara hur allt ligger till.
Jag har 2 st val adsl eller radio. Dom ligger lika på hastigheter i början. Radiot ska starta på 0,5mbit och är redan i bruk. Adsl:et ska starta på 1mbit men inte förrens i maj. Dock har radiot sagt att de ska ge ut ett abonemang på 2mbit för privatpersoner i vår. ADSL:ets leverantör heter internetservice och har inte fårr den bästa kritiken va jag vet. http://www.internetservice.se/bredband
Sedan ska radiot även börja sälja ip-telefoni via sitt bredband, så man kan helt enkelt stänga av sitt telia avtal för evigt. Sedan så prismässigt så kostar radiot 3000 kr i anslutningsavgift och då hänger ett radiomodem, kabel och antenn på 15db till låns med på köpet.Och adsl:et kostar det bara 1000 kr att ansluta de hela. Sedan får man köpa sina grejer själv till det. Sedan är det ju några negativa punkter. ADSL:et har inte fått den bästa kritiken, nån har påstått att man bara kommer upp i 30kb/sek när man tankar hem från ett 0,5mbit abonemang. Men iförsig kan de ju bero på tidpunkten eller server osv. Radiots negativitet har vi ju tagit upp, jag har inte fri sikt till huvud accesspunkten, dvs det står en liten skog i vägen men det är löst om man gör som vi pratat om,dvs köra med trådlösa accesspunkter på båda sidorna, men om man gör de går ju allt på säkert 5000 kr för 0,5mbit internet i början. Jag har kollat med tp-kabel men de hela blir för bökigt med att man bara kan dra en 100m lång nätverkskabel som längst. Och om man ska ha längre måste man ha förstärkare. Då är hubbar billigast, kollade på repeater men den gick på ca 7000 kr, och det är en dröm vill säga. Men sedan så går den ju inte att dra en kabel hela vägen, tex Hur ska jag komma över asfalten? osv. Så de med kabeln kan man ju helt enkelt glömma. Då nämnde jag inte att de interna nätverket på radion ligger på 11megabit, och då kan man räkna med ca 5mbit nätverk (+ det är bara halv duplex). Men all utrustning i radio-bredbandet är ju Cisco så man drivs ju lite till de också, för de är ju de finaste man kan ha! Så då står de mellan en jobbig lösning som antagligen kommer gå åt helvette, eller adsl:et. Många av er undrar nog varför jag tvekar på att inte ta adsl:et direkt, men då ligger de till såhär. Supporten på radio-bredbandet har sagt att de kommer att uppgradera sitt när imelleråt, till 22mpbs, 54mpbs osv. Och om man tittar på adsl:et så ser de mörkt ut i den änden, de påstår att detta är en ort med få invånare i och det blir svårt att uppgradera osv osv osv. mjo, jag kommer nog ändå bara att bo kvar här i ca 3-4 år till, sedan blir de in till stan, och skaffa bbb ;).
Så frågan är vad jag ska välja, om ni nu fattat vad jag skrivit?
January 11, 2003
Phew... ja d ser ut som du sitter mellan skiten och soptunnan...
Jag har lite förståelse för varför du vill ta det trådlösa, men tänk på att allt är inte bara hast i ren teorifakta... det är en hel del verklighet som ligger bakom också.
Det jag försöker säga är att även om du kanske ser fördelar i det trådlösa pga det "ska" komma i 2Mbit så finns det fler saker som kan spöka. Visserligen så ser det i dags läget inte ut som att adsl kommer "vidarutvecklas" i småbygden, men jag tror inte så blint på det. Förr sa det att de aldrig skulle komma adsl dit överhuvudtaget.
Att säga upp sin telefon och använda det trådlösa tror jag inte är en bra ide... se framför dig: en storm blåser ner antennerna eller åskan slår ut strömmen till dem, o vips är du utan telefon... och kanske i behov av en. Tar nog hellre Telia i det fallet... de funkar iaf igenom det mesta.
När det gäller internetet så finns det ett stort problem med trådlösa anslutningar, latency... Dvs hur lång tid det tar för tex ett paket data att färdas mellan din dator och en annan dator/server. I en trådbunden ledning, även ADSL så är de ganska bra, tom regält bra. I trådlösa blir de ibland som modem, kanske tom värre.
Detta kan inte bara säka hastigheten utan även störa mycket av andra programs duglighet på internet, tex online spel osv. Tror inte radiolanet ger kanon bra latency, men ditt trådlösa lär itne göra det bättre... Hade du kunnat få direkt kontakt så hade den trådlösa nog varit en ide... men nu blir d svårare...
Hade jag varit i din sits hade jag också funderat lite på, vad ska du ha linan till?, nerladdning? eller online chat, spel mm? eller kanske bara surfning?. För det är nog det som borde styra ditt val.
February 8, 2004
1 Guest(s)