March 23, 2004
Tjena pojkar skall äntligen flytta hemifrån nu. Har fått lägenhet i samma hus som min bror och vi funderar på att dela uppkoppling till nätet via trådlöst nätverk. Brossan bor på 3:e våningen och jag i källarvåningen vi har fönster på samma sida av huset. Vad skall man skaffa sig för saker och kommer det att funka tror ni?
November 26, 2002
Välkommen till forumet!
Svårt att säga utan att testa. Det finns ju alltid möjligheten att fästa en antenn utanför fönstret och på det sättet förbättra signalen.
Jag bor i hyreshus (betong) och har tydligen grannar med trådlöst nätverk och har full tillgång till deras nätverk. (dom borde skydda sig bättre) Men jag vet ju inte var i huset dom bor så jag vet inte hur långt signalen måste ta sig. Du får nog testa.
March 23, 2004
Hehe, jag får testa om nån har uppe nått nätverk i huset innan ;P
Jag funderar nästan på att dra en kabel, det är la upp till 199m man kan ha? Undra bara hur man skall få in den i lägenheten då jag bor i en källarlägenhet med fönster vid marknivån och inte gärna vill ha ett öppet dygnet runt.
April 1, 2001
Cigge wrote: Hehe, jag får testa om nån har uppe nått nätverk i huset innan ;P
Jag funderar nästan på att dra en kabel, det är la upp till 199m man kan ha? Undra bara hur man skall få in den i lägenheten då jag bor i en källarlägenhet med fönster vid marknivån och inte gärna vill ha ett öppet dygnet runt.
En nätverkskabel (CAT5) bör inte vara mer än 90-100m utan förstärkning. Du kan säkert klämma in kabeln genom fönstret o ändå ha det stängt...
May 23, 2001
Jag skulle dragit en kabel, kan väl inte vara mer än 100 meter upp till tredje våningen? Ni kanske kan fråga fastighetskötaren lite snällt om ni får dra i nått befientligt rör eller liknande, annars är det väl bara att hänga en utanför på väggen utan att fråga så får ni väl se hur länge det går innan nån klagar.
March 23, 2004
Vi skall kolla med hyresvärden så det är ok, finns en stupränna precis utanför brossans fönster och drar man brevid den så lär det inte synas så mycket. Skickade en offertförfrågan till ett företag på vad som kan behövas för ett trådlöst och dom gav svaret 3200kr och det var riktigt saftigt.
1 Guest(s)