November 14, 2003
Hej!
Huset på andra sidan gården har precis fått 100 mbit fiber Internet och jag har en äldre släkting som bor i det huset, tur för mig så använder hon inte Internet så hon har ingenting emot att jag använder jacket i hennes lägenhet.
Vad är det bästa sättet att gå tillväga på? Vilken utrustning behöver jag?
Det kom ganska så plötsligt så jag har ännu inte hunnit kolla upp vilken Internet leverantör det är men jag ska göra det imorgon, jag vet i alla fall att det inte är Bredbandsbolaget.
Det är en liten gård mellan husen jag skulle gissa på att det är ungefär 30 meter mellan våra hus och vi har våra fönster praktiskt taget mitt emot varandra med en vånings skillnad.
Tack för all eventuell hjälp.
/Balor
November 14, 2003
Jag kanske var lite otydlig?
Vad jag menade är alltså att jag tänkte koppla ihop ett trådlöst nätverk mellan våra lägenheter, det borde väl inte vara så svårt? Främst så tänker jag på distansen då.
Vilken utrustning borde jag införskaffa? Några tips som kan vara bra att ha i åtanke?
March 19, 2003
Om du vill ha så optimalt som möjligt så skulle du skaffa riktantenner mellan lägenheterna.
Men det går aldeles utmärkt med med att du ställer upp en vanlig AP hos mormor och sen har vanligt trådlöst nätverkskort i din burk.
Om du endå vill ha lite bättre signal så kan du köpa till antenner för ett par hundra som du kanske sätter på t.ex. fönsterbrädan som har fri sikt till varandra.
Jag har en antenn på balkongen, dock är mitt kort lite tjinkigt tror ja, när en bil åker förbi så tappar den connection i en sekund typ.
Skulle rekommendra Netgear produkter på en gång.
Om du får 100mbit ur väggen kommer du ha svårt att nå upp till de via trådlöst.
Köp 108mbit utrustning för att komma så högt som möjligt också.
Remember Netgear före alla andra billiga märken.
Dock innan du köper nån access punkt osv så ska du kolla att den har avskruvbar antenn ifall du skulle vilja byta i framtiden.
/barateau
March 19, 2003
mayflyboy wrote: hmm weird situation enligt de flesta avtal får du inte dela ditt bredaband än med ditt eget hushåll. Men nu är du ju själv på hennes lina konstig detalj hehe! Men om hon bor 30m från ditt hus varför har inte ni då?
Ehm inte dela bredband 😛
Hur skulle det då bli om personen beställer bredbandet till "mormor" och han betalar för de, fast han skickar det utanför hushållet till sin "riktiga" lägenhet 30m bort?
Är det moraliskt fel då för att det lämnar orginal lägenheten?
Om han skriver sig på kontraktet.
2 Guest(s)