Trådlöst nätverk med grannen?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlöst nätverk med grannen?
Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 13, 2005 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Huset på andra sidan gården har precis fått 100 mbit fiber Internet och jag har en äldre släkting som bor i det huset, tur för mig så använder hon inte Internet så hon har ingenting emot att jag använder jacket i hennes lägenhet.
Vad är det bästa sättet att gå tillväga på? Vilken utrustning behöver jag?

Det kom ganska så plötsligt så jag har ännu inte hunnit kolla upp vilken Internet leverantör det är men jag ska göra det imorgon, jag vet i alla fall att det inte är Bredbandsbolaget.
Det är en liten gård mellan husen jag skulle gissa på att det är ungefär 30 meter mellan våra hus och vi har våra fönster praktiskt taget mitt emot varandra med en vånings skillnad.
Tack för all eventuell hjälp.

/Balor

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
841839
February 14, 2005 - 4:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske var lite otydlig? embarassed
Vad jag menade är alltså att jag tänkte koppla ihop ett trådlöst nätverk mellan våra lägenheter, det borde väl inte vara så svårt? Främst så tänker jag på distansen då.
Vilken utrustning borde jag införskaffa? Några tips som kan vara bra att ha i åtanke?

moddanrazer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 818
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
841865
February 14, 2005 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

är det bara 30meter så ska det funka. dock så kommer du inte att kunna utnyttja alls mycket av 100Mbits linan även om du kör 108mbit trådlöst., är ju itne fullduplex på trådlöst..

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
841866
February 14, 2005 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Om du vill ha så optimalt som möjligt så skulle du skaffa riktantenner mellan lägenheterna.
Men det går aldeles utmärkt med med att du ställer upp en vanlig AP hos mormor och sen har vanligt trådlöst nätverkskort i din burk.
Om du endå vill ha lite bättre signal så kan du köpa till antenner för ett par hundra som du kanske sätter på t.ex. fönsterbrädan som har fri sikt till varandra.

Jag har en antenn på balkongen, dock är mitt kort lite tjinkigt tror ja, när en bil åker förbi så tappar den connection i en sekund typ.

Skulle rekommendra Netgear produkter på en gång.
Om du får 100mbit ur väggen kommer du ha svårt att nå upp till de via trådlöst.
Köp 108mbit utrustning för att komma så högt som möjligt också.
Remember Netgear före alla andra billiga märken.

Dock innan du köper nån access punkt osv så ska du kolla att den har avskruvbar antenn ifall du skulle vilja byta i framtiden.

/barateau

mayflyboy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
May 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
841904
February 14, 2005 - 10:02 am
sp_Permalink sp_Print

hmm weird situation enligt de flesta avtal får du inte dela ditt bredaband än med ditt eget hushåll. Men nu är du ju själv på hennes lina konstig detalj hehe! Men om hon bor 30m från ditt hus varför har inte ni då?

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
842008
February 14, 2005 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

mayflyboy wrote: hmm weird situation enligt de flesta avtal får du inte dela ditt bredaband än med ditt eget hushåll. Men nu är du ju själv på hennes lina konstig detalj hehe! Men om hon bor 30m från ditt hus varför har inte ni då?

Ehm inte dela bredband 😛
Hur skulle det då bli om personen beställer bredbandet till "mormor" och han betalar för de, fast han skickar det utanför hushållet till sin "riktiga" lägenhet 30m bort?
Är det moraliskt fel då för att det lämnar orginal lägenheten?
Om han skriver sig på kontraktet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 84
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL