Trådlöst nätverk mellan hus|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlöst nätverk mellan hus
nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 19, 2007 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå!

Jag har planer att sätta upp ett trådlöst näteverk ute på vår gård på landet. Nätverket ska främst användas till att dela en ADSL-lina på 0,5mbit så hög prestanda är inte ett så stort krav. Nätverket ska se ut ungefär så här.

[Image Can Not Be Found] Bilden är inte alls skalenlig, och ja, den är ritad i MS Paint. 🙂

ADSL-abbonemanget kommer med en WLAN-router av modell Zyxel Prestige 660HW. Min första tanke, och de enklaste lösningen, skulle vara att helt enkelt skaffa en kraftig antenn till routern. Antennerna jag funderar på är dessa:
https://www.datorbutiken.com/h.....NETANT2409
https://www.datorbutiken.com/h.....ANT24-0700
Den nedre ska räcka 1 km i lite lägre hastighet. Visserligen är det några väggar mellan men det är bara träväggar. Jag är öppen för förslag om andra antenner också.

Nu undrar jag vad ni tror om det? Skulle det fungera hyfsat? Och är det så enkelt att man bara kan byta ut den medföljande antennen på routern mot en större, eller behöver man någon slags signalförstärkare? Och är det bättre att placera antennen så högt som möjligt? Jag vet att antennkopplingarna kan se lite annorlunda ut men det bör väll gå att fixa med en adapter.

Sedan i husen som ska ha tillgång till nätverket, behöver de också ha varsin kraftig antenn eller räcker det med vanliga, tex. på ett PC-card?

Alternativet skulle vara att sätta upp riktade antenner men det skulle innebära så mkt jobb och större utgifter så jag skulle hellre lösa det på det här sättet.

Tack på förhand!

rickard_t
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
March 22, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1125795
March 22, 2007 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Har en liknande setup hemma, fast jag kör med http://www.datorbutiken.com/ho.....ANT24-0501 och en dlink accesspunkt. Byta antenn var smidigt, bara att skruva på och köra. Signalen når fram men är väldigt svag i "uthusen" (jag har lite nivåskillnad mellan husen också).

Ska det bli riktigt bra måste man nog ha antenner på datorerna i uthusen också, tror jag iallfall.

Skulle köra på https://www.datorbutiken.com/h.....ANT24-0700 på router och kanske samma antenn på datorerna i uthusen, alt. 5dbi varianten, lite billigare 🙂

Smidigaste skulle ju vara öppet köp och kunna testa lite 😎

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1125801
March 22, 2007 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Kan bli knepigt då det är 2 hus på olika plattser så riktantenn feller bort.
Då du bara har en antenn på zuxel routern.

Kanske köpte en linksys router sen slänga in DD-WRT och sen kräma på ut signalen lite också då man har möjligeht att ändra mW antalet från typ standard 28mW till 255mW.
Samt att liksysen har dubbla antennutgångar så man kan ha två antenner riktade åt olika håll.

Man vet ju aldrig direkt hur allt skall bete sig når man gör nått sånt här.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126086
March 23, 2007 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Har du testat att köra utan antenner? Ställ routern där den täcker åt bägge hållen bäst och testa sen.

11mbit trådlöst borde det gå att köra utan extra antenner om det är fri sikt och vanliga träväggar.

Annars får du skaffa en rundstrålande i huvudbyggnaden som du sätter i hörnet. Det borde räcka.

Tex http://www.tradlost.se/shop/pr.....038;page=1
Montera i hörnet på byggnaden så får du nog bra täckning utöver gården. Glöm inte rätt adapterkabel bara... 😉

Skulle inte det räcka får du köra med ännu mera antenner men ska inte behövas, kostnaden stiger fort också då. :-9

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1126672
March 26, 2007 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen! Ska nog köpa den antennen dubbelduch nämnde.

Routern som följde med gick det tydligen inte att byta antenn på så jag får väll skaffa en annan. Förhoppningsvis kan jag köra trådlöst från modemet/routern till en AP som är kopplad till den stora antennen.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1126685
March 26, 2007 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Tack för tipsen! Ska nog köpa den antennen dubbelduch nämnde.

Routern som följde med gick det tydligen inte att byta antenn på så jag får väll skaffa en annan. Förhoppningsvis kan jag köra trådlöst från modemet/routern till en AP som är kopplad till den stora antennen.

Förslag
Router/Accesspunkt:
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010090496
Antenn:
http://www.tradlost.se/shop/pr.....038;page=1
Antennkabel:
http://www.tradlost.se/shop/pr.....038;page=1
Vulktejp:
http://www.tradlost.se/shop/pr.....038;page=1

Tänk på att ju längre antennkabel desto mer signalförlust i kabeln. Dvs håll använd en så kort antennkabel som möjligt. Max 3 meter. Synd att det inte fanns 2 meter som alternativ. 1meter känns lite väl kort om man ska dra kabeln genom väggen...
En annan sak är att täta kontakten bra när den är utomhus. Kommer det in vatten och fukt kan det börja fungera dåligt. Vulktejp eller krympslang är det som gäller..

Slänger du dessutom in Tomato eller DD-WRT i ovan nämnda router kan du höja effekten ut. 40-80mW borde vara lämpligt, dock inte över 100mW då den inte är byggd för det. Orginal är det 28mW.

Lycka till!

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1129704
April 9, 2007 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har fått prylarna och nu och kopplat ihop allt. Fast jag är inte riktigt nöjd med räckvidden. Ner mellan husen har jag inte testat men i det stora huset räcker den knappt från ena sidan till den andra.

Det jag har gjort nu är helt enkelt att byta ut den ena medföljande antennen mot den stora. Jag har även installerat DD-WRT på routern. Höjer jag xmit till det lite riskabla 150 får jag signal på andra sidan av huset men med dålig styrka. Det är ett antal träväggar i mellan. Enligt DD-WRT manualen kan man höja xmit över vad som rekomenderas om man har en större antenn men då är ju problemet att det bara är den ena antennen som är det. Jag har ställt ner hastigheten till 11mbit och stängt av afterburner och frame burst för att öka räckvidden men det hjälpte inte så mkt.

Så jag tänkte ut de här alternativen:
1. Jag skruvar ur den andra medföljande antennen och ersätter den med någon slags terminator (det behövs va?), konfigurerar routern att bara använda den stora, ökar xmit tills jag får en bra signal och kör med endast en antenn.

2. Jag skaffar en likadan antenn till och kör med 2 st stora och höjer xmit tills jag får en bra signal om det behövs.

3. Jag skaffar bättre antenner till datorerna som ska ansluta till routern.

Några idéer?

En sak som gör mig lite fundersam är att signal quality ligger på runt 65-70% när jag sitter i samma rum som routern. Det kanske inte spelar någon roll efterssom klientdatorn visar på full motagning men kan det vara något annat som spökar här?

Tack på förhand!

EDIT:
Jag bytte antenn på datorn som står längst bort i huset. Istället för den som satt bakpå kortet satte jag dit en separat som jag satte upp på vägen, även om den är ungefär lika stor. I och med det har jag faktiskt hyfsad kontakt, även om signalstyrkan står på låg. Men i rounterns setup ligger signal quality på runt 15-30% för alla anslutna så det känns som om något inte är riktigt rätt iaf.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
Member Since:
March 23, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1129781
April 9, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Kräma inte på för mycket bara, det blir lätt distorsion och signalen blir dålig istället. Dessutom spelar det mindre roll när nätverkskorten på datorerna ändå inte når fram lika bra åt andra hållet.

En sak som gör mig lite fundersam är att signal quality ligger på runt 65-70% när jag sitter i samma rum som routern. Det kanske inte spelar någon roll efterssom klientdatorn visar på full motagning men kan det vara något annat som spökar här?

Det beror på hur signalstyrkan räknas fram, sambandet mellan Noise och RSSI, så om du befinner dig i samma rum borde signalstyrkan ligga på runt -30dBm och Noise kanske på, låt säga -96dBm, så enligt routern sätt att se det borde signalstyrkan hamna på runt 70%.
Om du ställer dig precis bredvid antennen borde du kunna komma ner på -10dBm, dvs uppåt 90% signalstyrka.

Tror det är så det räknas ut iaf.
Alltså, allt över 30% i signalstyrka enligt routern torde vara bra, enligt mig.

Så jag tänkte ut de här alternativen:
1. Jag skruvar ur den andra medföljande antennen och ersätter den med någon slags terminator (det behövs va?), konfigurerar routern att bara använda den stora, ökar xmit tills jag får en bra signal och kör med endast en antenn.

2. Jag skaffar en likadan antenn till och kör med 2 st stora och höjer xmit tills jag får en bra signal om det behövs.

3. Jag skaffar bättre antenner till datorerna som ska ansluta till routern.

Har du stationära datorer med trådlöst nätverkskort, kanske datorn står ivägen för signalen? Alltså APn är framför datorn så signalen måste gå igenom en hel plåtlåda?
Vet inte vad som är bäst, men tycker iaf inte du ska höja för mycket, runt 80mW är nog rätt lagom.
Terminator vet jag faktiskt inte om man behöver, jag har aldrig kört med det. Bättre antenner funkar ju alltid, kostar ju lite pengar dock... 😕

drivrutiner.net
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
February 21, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1130856
April 15, 2007 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

HÅLL SAMMA FABRIKAT PÅ ALLA DELAR!!!
Se till att alla delar som handlar med trådlöst nätverk är av samma fabrikat. Trådlöst har mycket kvar i utvecklingsväg och alla följer inte riktigt de wifi standarder som finns.
Plus att du bara behöver ringa en support när det krånglar till sig.
Sedan fattar jag inte varför ni inte använder den senaste standarden 802.11g N1 som ju skall klara betydligt mer än 100 meter

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 43
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL