June 25, 2006
Hejsan! 😀
Det är såhär att vi har en liten stuga ca 30m från huset, och nu vill vi få dit internet! Så jag tänkte höra lite hur lång räckvidd en "vanligt" trådlös router har? och om en sådan skulle räcka, tappar det isf någon hastighet på ett sådant avstånd? eller finns det kanske någon router med extra lång räckvidd eller något sådant?
Och en sak till, om man nu får det att fungera med en trådlös router upp till stugan. Går det att koppla in antennen i en vanlig router och dela det yterligare en gång?
Hoppas någon kan ge mig några visa ord! och att jag la tråden i rätt genre 😎
April 7, 2002
Det borde gå så länge du har fri sikt att köra trådlöst till stugan som ligger 30 m bort. Men när du köper trådlös router se då till att den har utbytbara antenner. Jag rekomenderar en LINKSYS WRT54GL eftersom den har 2 antenner som är utbytbara.
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010090496
Det finns möjlighet att utan problem byta mjukvaran i den så det blir möjligt att öka uteffekten om det skulle behövas, vilket i sin tur borde ge bättre signal och räckvidd. Skulle inte det räcka så finns det ju då möjlighet att byta ut en av antennerna mot en riktantenn och då ska det inte vara några problem alls.
Går det att koppla in antennen i en vanlig router och dela det yterligare en gång?
Givetvis behöver det ju vara en router med ett trådlöst interface. Vill du ha ytterligare en stuga med trådlösuppkoppling? ja det ska vara möjligt men kommer kräva antingen en range extender t.ex. en LINKSYS WRE54G.
http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010073349
Eller så räcker det kanske med två riktantenner, en i första huset och en i den "2:a" stugan.
Jag förstod inte riktigt din sista fråga så om jag har missufattat den helt så får du gärna förtydliga så ska jag nog kunna svara bättre. 🙂
July 16, 2003
Ställer mig frågan: Varför vill du köra Wi-Fi?
Om svaret är, det går inte att dra en kabel pga. ???. Visst det är taget.
Men finns den möjligheten, gör det för Guds (läs Skiroy) skull. Är billigare och underhållsfritt. Men då måste du välja en fettfylld utomhus TP-kabel så att du eliminerar problembilden som finns vanlig inomhuskabel. Den kostar ca 15Kr metern = 450Kr + kontakter + eventuella uttag.
Rista ned kabeln i backen och kläm kontakter.. Vola underhållsfritt.
1 Guest(s)