Trådlöst nätverk tappar kontakten och slöar ner systemet|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlöst nätverk tappar kontakten och slöar ner systemet
NikonForum
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
July 19, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2006 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett hemmanät bestående av följande delar:

1st D-Link 624+
1st arbetsstation (kopplad till router via kabel)
1st spelmaskin (kopplad till router via kabel)
1st HTPC (kopplad till router via trådlöst NIC)

Internetanslutningen är BBB 100/10mbit.

Min arbetsstation och speldator fungerar klockers. De är kopplade till routern med kabel då bredbandsmodemet samt routern står ca 2 meter från dem. Allt fungerar klockers mellan dessa datorer och internet.

Nu till problemet...

Min HTPC (tv-dator) står i vardagsrummet (de andra datorerna står i arbetsrummet) och i denna så har jag ett trådlöst NIC (D-Link någonting) och när jag försöker koppla upp mig till internet eller föra över filer till HTPC´n från någon av mina andra datorer så fungerar det otroligt dåligt.
Det är 2 väggar mellan arbetsrummet och tv-rummet, och det är väl i runda slängar ca 10-15 meter mellan router och HTPC fågelvägen.

Problemexempel 1:
Slår jag på Wireless-mode i routern (har det ofta avstängt på grund av alla problem) i läge OPEN SYSTEM utan någon som helst kryptering eller liknande så är överföringshastigheten under all kritik. Det tar ca 5-6 minuter att föra över 300mb till HTPC´n i detta läget. Dessutom så "hackar" HTPC´n till (märks tydligt om man tittar på en film eller liknande) var 5-10 sekund. Avaktiverar jag det trådlösa närverkskortet försvinner problemet...

Problemexempel 2:
Använder jag t.ex. läget WPA-PSK (med lösenord) så går det fortare, dock inte så fort som jag vill att det skall göra (det tar ca 2-3 minuter att föra över samma 300mb). Jag kan föra över denna fil till HTPC´n men sedan så dör hela kontakten och jag får stänga av allt, gå in i routern, slå av wireless mode, slå på det igen och konfigurera upp allt igen och sedan aktivera hela klabbet. Avaktivera det trådlösa NIC:et i HTPC´n, konfigurera upp det och aktivera det. För över 300mb till och sedan upprepa hela proceduren...

Som det är nu så har jag avaktiverat den trådlösa delen av nätverket på grund av dessa ständiga problem. Hur konfigurerar jag upp nätverket med det trådlösa aktiverat men ändå så säkert så att jag kan ha det på konstant ? Jag är lite paranoid över att någon i lägenheterna bredvid skall använda min uppkoppling för att hitta på dumheter...

Jag vore otroligt tacksam om någon kunde ta sig tid att hjälpa mig, jag börjar bli desperat över detta elände...

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1061409
July 21, 2006 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

MAC låsning borde väl fungera som minsta skydd. Sedan skall du nog kolla över dina
inställningar för RTS och liknande så dom är rätt.
Finns en hel del olika tweaks att göra i Wlan om man bara sitter själv och inte behöver ta hänsyn till andra wlan datorer.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL