March 10, 2003
beror väl lite på storleken av området det gäller och vilken kostnad man är ute efter. Men man kan ju sätta en accespunk/repeater kanske som örstärker signalen och så annars.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
March 10, 2003
Tja, det finns en del router som har möjlighet att brygga signalen till andra routers. Men oftast väljer man en accesspunkt eller repeater istället.
Deras funktion är primärt till att ta en svag signal och skicka vidare den i förstärkt skick så att säga.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 30, 2005
http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?e=620259
En sådan kanske skulle vara något? T.ex.
December 5, 2003
Det här va ju grejer.
March 10, 2003
Tänkt på at inta alla routers gillar externa större antenner. De har inte alltid styrkan att driva dessa. Särskilt billigare konsument routers. Sedan finns det även de routers som inte har löstagbara antenner i dagens läge,.
March 13, 2011
Sanca;1269780 wrote: Hej!
Hur fixar man bäst ett trådlöst nätverk som ska räcka över hela gården? Vilka grejer behöver man? Har funderat på att sätta en extern antenn ifrån min Router men det kanske inte routern pallar i längden att driva antenn alltså.
Är det en "vanlig" bondgård eller handlar det om en gård i ett bostadsområde?
Själv har jag kört N-protokoll i bostadsområde med tjocka tegelväggar och glasrutor emellan över en gård som är cirka 100 meter tvärsöver utan problem. Sitter även med en gammal D-Link 524 som grannen 2 våningar ovanför kan surfa på. Han får 20-30 Mbit av 100 och har aldrig några problem säger han.
Det beror helt på vilka grejor du använder. En gyllene regel när det gäller nätverk är att du har samma fabrikat på router och nätverkskort. Det vill säga skaffar du en netgear N-router hos dig kan det vara en fördel att den datorn som ligger tvärs över gården har ett trådlöst netgear-kort. Sedan har du alltid möjlighet att justera routerns frekvens för trådlöst om det finns en massa andra nätverksenheter i närheten.
March 13, 2011
Sanca;1285511 wrote: Jag tänkte prova med bättre antenner. Det är en vanlig bondgård.
Tycker inte det låter som om det skall ge dig några större problem att få kontakt över en bondgård.
Prova, som jag föreslog innan, att använda samma fabrikat av router som nätverkskort. Använd även 802.11n protokollet.
Jag menar du skall klara det utan extra antenn.
1 Guest(s)