May 21, 2003
Jag tänkte fixa upp ett trådlöst nätverk i hemmet, endast för en dator för tillfället. Nu undrar jag vad jag skall köpa för att komma billigast undan, måste man ha både en accesspunkt och ett nätverks kort? En sak till, utgör trådlöst nätverk någon sorts strålning som kan vara farlig för hjärnan, såsom mobiltelefoner? MVHToffel
February 13, 2003
tjo!
BELKIN är både bra och billiga grejer som du kan satsa på!
ett råd! köp INTE en REN accespoint utan köp en kombinerad router/accespoint så slipper du allt tjafs med brandvägg mm. och har ett mycket bra skydd mot angrepp utifrån(typ hackers).
du behöver förutom en Accespoint/router ett trådlöst nätv.kort i varje dator, i ditt fall ett till att börja med!
en sak att tänka på är åxo att det finns tre olika "snabbheter på trådlösa nätv. idag.
11, 54 och 108 Mbps
har du ADSL klarar du dig bra med 11Mbps, MEN tänk på att du kanske skaffar fler datorer i framtiden och vill "tanka" filer mellan datorerna, då vill man ju att det ska gå så snabbt som möjligt och 11Mbit/s kan kännas lite segt.
mitt råd är att du satsar på 54Mbps som inte är många kronor dyrare idag än 11Mbps.
vad gäller strålning så mig veterligt finns inget att vara orolig för!!
lycka till
//K
February 2, 2003
Vad gäller stålining är det väl så att vissa forskare hävdare att det är skadligt och andra inte, det är ju liksom ingen som är bevisat.
Så "vad gäller strålning så mig veterligt finns inget att vara orolig för!! "
Är ju bara en personlig åsikt, någon som kanske inte stämmer!
November 15, 2001
Eftersom räckvidden på ett WLAN är ganska lågt, brukar väl vara max ca 100m(innomhus), så behöver man nog inte oroa sig för strålning. Signalstyrkan mäts i ± dBm , vad det nu är =), och detta värde brukar ligga på mellan ±12-14 dBm. Du kan ju kolla på internet vad detta värde i praktiken betyder.
2 Guest(s)