trådlöst = slött?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
trådlöst = slött?
daevilb
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
April 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 22, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Netgear (WGT624) router och ett Netgear (WG311T) nätverkskort, båda 108mbit..

ett problem dock..

När jag kopplat in allt och configurerat klart så verkar det vara half duplex eller nått annat mysko..

för tankar jag te.x från sunet så går det med 750kb/s och om jag samtidigt skickar något så verkar den "dela" på hastigheten, typ 400kb(up) och 350kb(ner). signalstyrkan är 100%, datorn står ungefär en halvmeter ifrån routern

när jag kör direkt via uttaget så går det ju 1200kb/s upp och 1200kb/s ner.. full duplex (bbb)

förstår ni mitt enorma problem 😛

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895476
May 22, 2005 - 5:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag sett på tester så har de kommit upp i ca: 25mbit med 108'a.

PS! kör du rätt kanal för 108'a?
Kör du med kryptering "WPA/WEP"?

daevilb
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
April 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895504
May 22, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Vad jag sett på tester så har de kommit upp i ca: 25mbit med 108'a.

PS! kör du rätt kanal för 108'a?
Kör du med kryptering "WPA/WEP"?

Jag kör kryptering WPA/PSK (Wi-Fi Protected Access Pre-Shared Key) . och kanal 6 är den man ska använda vad jag förstod.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
895655
May 23, 2005 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Daevilb wrote: När jag kopplat in allt och configurerat klart så verkar det vara half duplex eller nått annat mysko..

Stämmer. WLAN är halv-duplex än så länge eftersom tekniken och standarderna fungerar så. Eftersom det är halv-duplex så delar också klienter på bandbredden. Ju fler klienter man ansluter mot en accesspunkt, desto lägre blir den tillgängliga bandbredden för varje klient.

daevilb
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
April 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895665
May 23, 2005 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=Daevilb]När jag kopplat in allt och configurerat klart så verkar det vara half duplex eller nått annat mysko..

Stämmer. WLAN är halv-duplex än så länge eftersom tekniken och standarderna fungerar så. Eftersom det är halv-duplex så delar också klienter på bandbredden. Ju fler klienter man ansluter mot en accesspunkt, desto lägre blir den tillgängliga bandbredden för varje klient.

dock har jag bara "en" klient ansluten och då bör hastigheten vara oförändrad?.

med det avståndet så bör ju inget påverka hastigheten, men att förlora nästan 40-50% av hastigheten för att man har trådlöst det är inte acceptabelt..

jag ska testa lite till när jag kommer sen. jag har min xbox kopplad till routern också, denna är dock inte påslagen och används icke.. det borde inte störa?.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895710
May 23, 2005 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

Man förlorar 50% speed i wlan ungefär.
Thats life.
Men detta skall handla om hastigheten i generellt sett och inte hastigheten ut mot nätet.
Alltså skall inte internet hastigheten minsak med 50%.

Föresten är du säker på att den tuggar på i 108?
Du borde alla fall kunna komma upp i 20mbit internt.
Testat köra helt öppet bara för att testa hastighets skillnad?

daevilb
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
April 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895726
May 23, 2005 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Man förlorar 50% speed i wlan ungefär.
Thats life.
Men detta skall handla om hastigheten i generellt sett och inte hastigheten ut mot nätet.
Alltså skall inte internet hastigheten minsak med 50%.

Föresten är du säker på att den tuggar på i 108?
Du borde alla fall kunna komma upp i 20mbit internt.
Testat köra helt öppet bara för att testa hastighets skillnad?

jag körde helt okrypterat igår, och fick samma hastighet..
routern har jag testat ändra till att köra endast G och auto 108mbit och only 108mbit.

och kollar jag på själva anslutningen så står det "speed 108mbit"
"signal : excellent"

kollar jag på netgears "program" som visar hastigheten och sånt så kommer jag upp i 36mbit om jag för över filer till xboxen, men bara typ 7-8mbit när jag tankar från internet..

jag har ju en kompis som har samma utrustning och dessutom har 3-4 meter mellan routern och datorn.. och han får full hastighet ~1100kb/s

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895741
May 23, 2005 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Testa för skojj skull och pinga t.ex. http://www.sunet.se 1000ggr och se vad pingen blir undegär samt om den tappar massa paket.
Dra upp storleken också på paketen en aning.

daevilb
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
April 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
895744
May 23, 2005 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Testa för skojj skull och pinga t.ex. http://www.sunet.se 1000ggr och se vad pingen blir undegär samt om den tappar massa paket.
Dra upp storleken också på paketen en aning.

ska testa... en "konstig" sak jag såg.. är att själva recieve/transfer bilden i netgears program visar ju ungefär som aktivitetshanteraren visar cpu-användning..

och här går den som spikar konstant när man överför data. fullfräs -> botten -> fullfräs -> botten -> fullfräs.. osv.

nu kanske det ska göra det , vad vet jag.. 🙂

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
896254
May 23, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Daevilb wrote: dock har jag bara "en" klient ansluten och då bör hastigheten vara oförändrad?.

Nej. Halv duplex innebär att bara en enhet åt gången kan sända trafik. Din dator måste alltså sända data, sluta sända för att ta emot svar, fortsätta sända, lyssna på svar... Även om du bara har en klient så sänks hastigheten om man använder halv duplex jämfört med full duplex.

Daevilb wrote: med det avståndet så bör ju inget påverka hastigheten, men att förlora nästan 40-50% av hastigheten för att man har trådlöst det är inte acceptabelt..

Det är helt normalt att "förlora" 40-50% av bandbredden när det gäller trådlösa nät. Tekniken fungerar så. Man förlorar egentligen ingen bandbredd. Resten av bandbredden används också till stor del, det är bara det att den inte används för data som du laddar ner.
Om man tror att man ska få ett 54Mbit nätverk när man köper utrustning som stödjer 802.11g så känner man sig kanske lurad, men egentligen är det helt normalt om säg 30Mbit utnyttjas för ren dataöverföring.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL