December 10, 2001
Jag blir snart galen!! Min nerladdningshastighet är uppemot 300kb/s när jag går in i en HUB i DC. Men efter ca 5 minuter när alla mina slots är upptagna och jag laddar upp i ca 50-60kb/s till 3 andra användare så så sjunker min nerladdningshastihet till hälften! Alltså 150kb/s!!
Jag vet varför den sjunker men jag vet också att det går att fixa med en Linuxserver. Men jag har inte tillgång till en linuxserver.
Är det någon som vet ifal det går att lösa detta i windows så skulle jag bli väldigt glad. Säkert inte bara jag som har upptäckt detta och lider av det.!
February 6, 2002
February 6, 2002
Programmet heter Floodgate-1
http://www.checkpoint.com/prod.....index.html
Kör du det ihop med Firewall-1 så få du full QoS.
Det ska även gå att få en Evaluation CD hemskickat från checkpoint, har inte orkat skicka efter en cd, men det kanske kan vara skoj och kolla.
November 29, 2001
wolfis wrote: Anledningen till att det sjunker är att dom förmodligen inte kör med full duplex.. samma problem med Telia ADSL
I dc++ fyller man i "Use small send buffer" för att motverka denna effekt.
F.ö så har det inte med Full-duplex etc. att göra utan någonting med buffert-minnet som sitter i ADSL-modemen. Olika data har olika prioritet etc.
Som sagt innan, om man kör med t ex Linux som router går det att ändra prioritet etc.
July 2, 2001
@Stormaz,
Det är lätt att misstolka. Det jag menar med Full Duplex är att data skickas och tas emot samtidigt på separata frekvensomfång. Inte att det ska vara full duplex på nätverkskortet mot ADSL-modemet.
@Santa,
det är rätt att det har med buffert att göra. Den sändande servern får vänta eftersom svarspaketen (ACK) fastnar i sändkön på klienten. Telia prioriterar inget, däremot kan man prioritera ACK på en linuxbaserad router vilket löser problemet med den upplevda hastighetssänkningen.
May 23, 2001
69link wrote: @Stormaz,
Det är lätt att misstolka. Det jag menar med Full Duplex är att data skickas och tas emot samtidigt på separata frekvensomfång. Inte att det ska vara full duplex på nätverkskortet mot ADSL-modemet.
Sant, men om det inte är full duplex mot modemet så kommer data inte att kunna skickas och tas emot samtidigt och därför kommer internet prestandan att sänkas när man både skicka och tar emot samtidigt.
Dock så kör man ju i 10 MBit mellan modemet och nätverkskortet så det borde hinna med, men man vet aldrig.
1 Guest(s)