August 13, 2003
Sitter och bråkar med flickans dator som också ska kopplas in till bredbandet. Har ADSL via BBB och för mig fungerar det bra, men inte för henne. I datorn har hon ett trådlöst NIC och ett intregrerat. Använder det integrerade nu och det trådlösa numera urplockat.
Från hennes dator hittar jag inte ens DHCP servern och enligt BBB så ska det inte vara några problem. Finns fyra portar på modemet och 1x ska telefonen sitta i, så min dator sitter på 2x och hennes på 3x. Har testat att byta portar utan resultat, för mig fungerar det ändå.
Enligt datorn fungerar hennes kort som det ska och alla drivrutiner är installerade. Tidigare (innan vi fick internet) så fungerade det att kommunicera mellan datorerna över LAN utan problem, så kortet ska det inte heller vara något fel på. Har testat att byta kabel också, utan resultat.
Någon som vet vad som kan vara fel?
February 14, 2006
Det stämmer att BBB delar ut 5 dynamiska IP-adresser till alla adsl-kunder. Men du kan ju för säkerhets skull testa att frigöra ditt ip från dhcp-servern och koppla in hennes burk istället.
Ett annat tips är att stänga av alla brandväggar och dylikt som är igång.. ifall de är inställda på att blockera nya 'interface' per default
Jag skulle inte bli förvånad om det är modemet som bråkar. Ett himla besvär med bbbs låsta xavi-modem.
Ta något gammalt adslmodem och testa mot hennes dator för att försökra dig om var felet ligger.
Det går inte att ge mycket hjälp över nätet men gör som jag skrivit så ska du nog se att det löser sig. 🙂
Edit: Jag kom på en sak.. Du skriver att ni, innan ni fick internet, kunde köra i lan och att du inte hittar dhcp-servern från hennes burk. Kan det inte vara så enkelt att ni har gett hennes nic ett lokalt ip? kryssa i "erhåll en IP-adress automatiskt i nätverksinställningarna och se om du får något ip.
Ta inte det här som en förolämpning, även den bästa kan få hjärnsläpp till och från. :blink:
1 Guest(s)