January 23, 2002
Sitter med två DHCP-servrar och vill att vissa klienterna ska använda den ena bara.
Problemet är att den andra är snabbare så klienterna får sin info från den hela tiden, kan man inte tvinga klienterna till att köra mot en viss DHCP?
Jag kan alltså inte stänga av någon av DHCP:erna.
Servrarna kör Windows 2000 Server och klienterna kör Windows 2000 Pro.
Help me! 🙂
January 23, 2002
Hmm, tyvärr har jag (vi) inte tillgång till att konfigurera den "snabba" servern.
Vi sitter i en skola och kör en 2000 Server med två klienter, men tyvärr går skolans DHCP in, vi vill helst inte koppla bort vårat lilla nät fysiskt från skolans eftersom vi då inte har möjlighet att komma åt Internet.
June 18, 2001
Man skall inte ha 2 DHCP servrar på samma fysiska nät (såvida de inte är uppsatta för redundans och till hör samma domän)!
Men den första DHCP servern är ju Master Browser!
Det kommer att vara problem då de är kopplade på samma nät!
Båda skickar ju ju ut ARP signaler för att få respons om det är någon som vill ha en, och den först uppsatta ÄR Master Browser i nätet och alltså den som skall gälla!
April 1, 2001
Steel wrote: Hmm, tyvärr har jag (vi) inte tillgång till att konfigurera den "snabba" servern.
Vi sitter i en skola och kör en 2000 Server med två klienter, men tyvärr går skolans DHCP in, vi vill helst inte koppla bort vårat lilla nät fysiskt från skolans eftersom vi då inte har möjlighet att komma åt Internet.
Du får väl göra ett eget litet Windows 2000 nät till servern och klienterna, med skolans nät mot bara servern, och sedan NAT på den så kan du ha egen DHCP på den egna lilla nätet.
1 Guest(s)