Undran om domännamn med server på dynamisk IP|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Undran om domännamn med server på dynamisk IP
spliff
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 241
Member Since:
September 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 2, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja som sagt, har själv fast IP just nu men inom kort kommer jag att flytta antagligen och då få typ chello eller dylikt. Dessa har ju då dynamiska IP's.

Har ett domännamn och driver själv en server, men hur fasen kan domänen veta vilken ip den skall skicka till om man nu har dynamisk?

Tacksam för någon info.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
902329
June 2, 2005 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte så haj på sånthär men du skulle ju kunna skaffa en no-ip.com adress.
Det är ett program som ställer om ditt vanliga IP till typ korv.no-ip.org
Heter nått med "No-ip duc" om jag inte minns fel

Men som sagt så vet jag inte om det fungerar.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
902340
June 2, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kan annars vara rätt lung om du inte pillar med nätet så mycket och ger fan i att byta nätverkskort då det binder ip till mac adress så ska du se att du slipper ip byte.
Själv böts inte min ip på typ 2år.
Men om man t.ex. har bbb's fibertjänst så byttes ip'n varje gång man boota om datorn och då kan man använda no-ip tjänsten för att uppdatera din ip mot din.no-ip.com adress som du sedan riktar domänen mot.

http://www.dindomän.com->din.no-ip.com->Ipadressen.
Då vet du alla fall att din ip uppdateras mot no-ip kontot som i sig gör att du vet att alltid dindomän.com kommer hitta rätt.

Dock så blir det ett extra hopp ute i nätverksrymden.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
Member Since:
April 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
902874
June 3, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet vad du menar, har exakt samma problem själv. Jag har en dynamisk IP-adress som byts om min anslutning (PPPoE) går ner, och ett domännamn som jag vill peka till min IP-adress. Jag har ett domännamn (subdomän) hos dyndns.org som uppdateras mha mjukvara i min router, vilket funkar bra. dyndns.org har även en tjänst som kan uppdatera second-level domännamn (t ex mydomain.com), om man delegerar sitt domännamn till dem, vilket jag nästan gjorde tills jag såg att det kostar pengar :/

Nu har jag iaf löst det så att jag har en subdomän till mitt egna domännamn (t ex http://www.mydomain.com) som jag pekar med CNAME till mitt dynamiska domännamn hos dyndns.org, men själva huvuddomänen som jag köpt, kan man inte peka med CNAME utan bara med A inlägg, alltså mot en IP-adress. Så om min uppkoppling dör, så får jag ändra IP-adressen hos loopia som förvaltar mitt domännamn, medans min subdomän (http://www.mydomain.com) fortfarande fungerar eftersom den pekar mot dyndns. Ja, det lät krångligt allt dethär, men det är verkligen så krångligt det är 🙁

Du kan ju kolla med din framtida ISP om det finns möjlighet att få en statisk IP-adress. Hos Bredbandsbolaget kan man t ex betala 30kr extra per månad för det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL