Unix/Linux Server? | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Unix/Linux Server?
This topic is locked
Thorbjörn Belenos
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
december 21, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
december 20, 2010 - 10:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Jag är ny här och jag är ny både när det gäller Linux och Unix. Jag har lite programmeringsvana (C++) och brukar med lite hjälp kunna lösa det mesta.
Nu har jag fått pippi på att sätta upp en server och vill där lägga in min .nu hemsida, men givetvis även att kunna hantera filer från websidan. På ”insidan” är tanken att servern ska fungera som en router (om det är rätt att tänka så) och att servern ska kunna hanteras från en extern dator via USB eller WLAN. Om det går att skapa ett extern nät och ett krypterat intranät så är det önskvärt!
Jag har använt Apachie, PHP, MySQL på min XP så den känns trygg men nu är det dags att hitta det bästa!
Vad ska jag använda för plattform och vilken distribution, vad mer kan jag behöva (till att börja med)?

Tack på förhand!
Thorbjörn Belenos

Googlah
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 76
Member Since:
december 23, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1260875
januari 15, 2011 - 9:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan rekommendera Debian som distro, för att köra hemsidor och som router, som du var inne på. Hittade en utmärkt tutorial på följande länk, som förklarar hur man använder Debian som router. Det krävs att du har 2 st nätverkskort i datorn då.

http://www.debian-administrati…..rticles/23

Debian kan hanteras via en annan dator med hjälp av SSH. För att kunna göra det måste du installera paketet ’openssh-server’ och använda PuTTY på datorn som ska styra servern.

Marcan-
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3747
Member Since:
april 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1262579
februari 23, 2011 - 10:05 f m
sp_Permalink sp_Print

Debian är en bra dist. för att det finns mycket dokumentation tillgängligt på internet.
Som föregående post säger så är allt det du nämnt möjligt i vilken dist som helst.
Angående hemsidan så behöver du som sagt en webserver, Apache. För din brandvägg (och router) så är ’iptables’ rätt så bra (följ länken ovan).
En bra sida för såna här projekt är http://www.linuxhomenetworking.com/.

Tillsist, nöjet med *nix är att all konfiguration kan göras ’på distans’ via SSH (som förövrigt oftast är på som standard).

Lycka till!

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
356 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL