June 19, 2007
Hejsan!
jag vet inte om detta är en korkade fråga eller inte, jag ställer den vilket fall som helst och ser fram mot hjälp ! 🙂
Det är så att jag och en kompis bor grannar i ett lägenhetshus. Han har en server med en massa filmer och så vidare på, så vi tänkte att vi kunde dela på den istället för att jag skulle köpa mig en egen.
Båda har trådlöst och båda kan komma åt varandras nätverk och så.
Nu till själva problemet/frågan:
På min HTPC vill jag vara uppkopplad mot hans nätverk (trådlöst) för att komma åt hans server, men vill vara på mitt nätverk (kabel) för att komma åt internet för att slippa sega ner hans uppkoppling.
Grejen är ju att vi ska streama film så helst ska det inte gå via "internet" utan att jag kopplar upp mig trådlöst till hans router.
Jag vet inte alls hur jag ska göra?
Jag använder förövrigt windows 7.
Tackar på förhand!
April 21, 2008
Hej, detta bör inte vara något större problem. Om du har en 100mbit/s länk och en 54mbit/s (802.11abg) på din htpc så kommer din standard gateway att vara 100mbit/s länken. All trafik som inte tillhör någon av de lokala näten, alltså internet trafik kommer att gå via din egen internet anslutning.
Det är alltså den länk som har högst kapacitet som kommer få en lägre metric. Så om du har ett 100mbit/s kort och en trådlöst n-nätverk som har en anslutnings hastighet på 300mbit/s kommer trådlösa länken bli standard gateway. Det går dock att ändra med windows route kommando.
Längesen jag höll på med sånt här så det kan finnas buggar i min teori
1 Guest(s)